2016. nov 30.

Gibbonok és a magyar mesehősök

írta: Kormos Rebeka
Gibbonok és a magyar mesehősök

Hogy alakul ki az önállóság és felelősségérzet?

Gibbon
A gibbonokról láttam egy természetfilmet. A kutató megjegyzése szöget ütött a fejembe: " A gibbon szülők a kölyök fejlődésé során fokozottan elutasítóvá válnak, így biztosítva, hogy a kölyök elszakadjon eredeti családjától és társat találjon. Új, monogám kapcsolatot kell létesítenie."  

letoltes_1.jpgforrás: www.youdict.com

Népmese hőse
A mesék világának kutatása során az első, amit megtanulhattunk, hogy miről szól a mese. Az életről.
Mit csinál a mesehős? Az életfeladatát követi.
Elválik szüleitől/anyjától, próbák elé állítja magát, megtanul elbukni és újra talpra állni, segítőket fogad,  megküzd külső és belső sárkányaival, párt keres és boldogan él, amíg meg nem hal.

20130422110846_kiraly_kis_miklos_07_1.jpgforrás: www.magyarnepmesek.hu

Van itt párhuzam?
Az természet, a gibbonok esetében ösztön szinten hagyta fenn azt az életformát, amit a mai kultúrvilág embere megél vagy sem, de ideáljának tart. - Fejtegetésem hangsúlya a gyermekek nevelésének metódusán van, nem pedig a hűség és csalfa életvitel közötti civódáson. -  Az alapvető feladat leválni az anyától, a szülőtől vagy épp gondviselőtől. 

Életfeladat
Önállóvá válásunk folyamatát a születéskor kezdjük el. A szülők sok-sok éven keresztül tesznek azért, hogy végül független, önálló, felelősségteljes emberré neveljék csemetéjüket.
Aki szülői feladatként - ösztönösen vagy tudatosan - ezt nem végzi el, kárt okoz. Mondhatnám: - Sírás lesz a vége!
Megsínyli a társadalom, mert felelősséget vállalni képtelen örökifjakat kap; megsínyli a család, mert önző nők és férfiak nevelődnek, akik életfeladataikat nem tudják majd ellátni; és senyved tőle az egyén is, mert boldogságát nem lelve, új élmények után kapkodva végül szorongóvá válik, ahogy eltelnek felette az évek. Ebből a történetből hiányzik a megnyugvás, a feloldódás, a "jól végzett munka öröme" vagy, ahogy a mese mondja: "boldogan éltek, míg világ a világ".

2.jpgforrás: www.szeretlekmagyarorszag.hu

A népmese világa
A magyar népmese az az aspektus, amiből nézhetem ezt a témát, hisz a legjobbaktól tanulhatok, mint dr. Kádár Annamária vagy dr. Boldizsár Ildikó. Ők a tudományok oldaláról vizsgálják a mesét és annak jelentőségét a gyermekek és a felnőttek életében. dr. Agócs Gergely és dr. Raffai Judit hagyományos mesemondásról megtanulható szempontjai pedig a tengelyét adják annak a kulturális kincsnek, amit a magyar népmesékről tudhatunk. Aki nem hiszi, járjon utána...

mesetabor2012-06.jpgLábita Színház, csodás meseélmény, csak ajánlani tudom.

Segítsünk a gyerekünknek önállóvá válni!
Ez az a "csodaszer", ami minden gyermeknevelési kérdésben segít. Természetes, hogy az önállósuló ember hibákat követ el, elbukik és féltő környezete számára olykor gondot okoz. Tapasztalásai során viszont az egészséges psziché fejlődik és új kihívások elé képes állni.
A népmesék világa sokrétű, néha már felfejthetetlen szimbólumokon keresztül közvetíti azt az emberideált, aki önálló, felelősségteljes, szorgalmas, igaz ember. S nagy igazságot hordoz minden egyes történet, mert a világra mindenki "szegényen" érkezik, és ha nem tékozolja el életét "gazdagon" távozik, mármint a tapasztalatok terén. Minden más földi jó csak ráadás. 
Teendők:
- tekintsük gyermekünket szuverén személyiségnek,
- bátorítsuk törekvéseit,
- ne akarjuk megóvni mindentől,
- helyette ne végezzünk el feladatokat,
- dicsérjük, bátorítsuk és fedjük meg, ha esztelenséget követ el (életkorának megfelelően),
- kitartását értékeljük,
- szeressük őt önmagáért.
Legyünk a legjobb edzőtársak, aki a legnagyobb támogatás mellett, a legnagyobb ellenállást biztosítja számára. Idővel pedig legyünk képesek átadni helyünket más-más edzőtársaknak ;o) akikből társak válhatnak!

Felelősséget vállalni?
...csak azért lehet, amit megteszünk. Az agyon óvott gyerek felelősségérzete nem fejlődhet, hisz nincs pozitív vagy negatív élménye, amelyek mentén belső értékrendje megerősödhetne. Érzelmei önmagához, kényelméhez és szükségleteihez térnek vissza. Lustaság és nemtörődömség uralkodik el rajta. Ezt pedig senki sem értékeli majd a környezetében.

Gibbon nyelven: legyünk fokozatosan elutasítóak, ha kell.

Az égből lehullott három alma:
egy a mesélőé,
másik azé, aki hallgatta,
harmadik azé, aki megfogadta.

Pompás Napok csapatával várjuk jelentkezésetek és megkereséseiteket akár felnőttként érdeklődtök, akár gyermekeiteket szeretnétek mesei élményekhez juttatni. Pedagógusképzésekkel, felnőtt meseműhelyekkel, interaktív mesés alkalmakkal és hagyományőrző programokkal akár házhoz is megyünk. 
Írjatok a pompasnapok@pompasnapok.hu címre, hogy személyre szabott programot alakíthassunk ki!

online_kurzus_cover_2.jpg

Előadásainkra, képzéseinkre várjuk a szülőket, pedagógusokat, gyerekekkel foglalkozó szakembereket, meseszerető felnőtteket.

További inspirációért látogassátok meg Mesetárunkat és Játéktárunkat!

Ajánljuk figyelmetekbe kiadványainkat, amelyekben kidolgozott mesefeldolgozásokat találtok. Az elektronikus módszertani anyagok az intézményi keretekhez illeszkednek és segítik az óvodás és kisiskolás korosztállyal való foglalkozást.

logo.jpg

Kövessetek minket Facebook oldalunkon is!

Látogassátok meg weboldalunkat: www.pompasnapok.hu

Érdemes csatlakoznotok szakmai közösségeinkhez, ahol óvodás és kisiskolás korosztályok számára népi játékokkal és népmesékkel kapcsolatban kérhettek tanácsot vagy oszthattok meg tapasztalatokat. 

 

Szólj hozzá

család mese gyereknevelés csecsemő szorongás magyarság figyelem félelmek monogámia magyar kultúra óvodás népmese magyar népmese életfeladat életvitel önállóság elidegenedés mesehős iskolás önállótlanság Boldizsár Ildikó dr. Kádár Annamária hiteles mesemondás nevelési elvek gyeremek kori szorongások felnőtt kori szorongások