2016. aug 24.

Szalma kapitány segít a testsémában

írta: Kormos Rebeka
Szalma kapitány segít a testsémában

Mire jó a téri orientáció fejlesztése?

nyito_kep.jpg

forrás: www.abeautifulmess.com

Téri orientáció
Egy szakmai kifejezés, amitől szülőként kicsit görcsbe rándul a gyomrunk.
Higgyétek el sokat teszünk ezért nap, mint nap ösztönösen is!

Egy kis lexikon:
A téri orientáció alapvető feltétele testünk és mozgásaink mechanizmusainak ismerete (Fazekasné dr. Fenyvesi Margit, 2013).
Tevékenységeink nagy része a térbeli világ ismeretét feltételezi. Az emberi lét alapvető feltétele, hogy a téri tapasztalatokat értelmezzük és felhasználjuk. Környezetünk tárgyainak helyzetének pontos kódolása az emberi viselkedés egyik kritikus szempontja. A téri helyzetek potenciális megismerése biológiai, pszichológiai szempontból is lényeges (Huttenhocher és Lourenco, 2007).
A testtudat fejlesztése (testkép, testfogalom, testséma), a tapintás, a mozgásérzékelés, az egyensúlyérzet, a két testfél mozgásának összehangolása, az alapmozgások koordinációjának javítása, a téri tájékozódás fejlesztése, a bizalomerősítő gyakorlatok (Fazekasné dr. Fenyvesi Margit, 2013)

Bartók Erika tollából:
A testkép fejlesztése
A testtudat kialakulásának első lépése a testkép ismerete, a saját test megtapasztalása, érzése. Ezt megtapasztalhatjuk mozgásokban, de emberábrázolásokban is. A testkép a test külső és belső érzékleteiből származik, tartalmazza a saját testről szerzett tartós benyomásokat is (pl. túl magas, túl kövér vagyok, stb.) Kialakulását befolyásolják az érzelmek, más emberek rólunk alkotott véleménye. Minden gyermeket hozzá kell segítenünk, hogy elégedett legyen önmagával, mert a jó érzelmi állapot pozitívan hat az énképre.
A testfogalom kialakítása
A testfogalom a saját testről szerzett tudás. A gyermek megtanulja a testrészeinek az elhelyezkedését, nevét, funkcióját. Célszerű a testképbe még be nem épült testrészeket többféle módon érzékeltetni (pl. kék szalag a jobb csuklóra, szívecske a baloldalra, térdvédő a térdére, dörzsölgetjük, csipkedjük a testrészeket, meleg levegőt fújunk rá, stb.) Ha a gyermek már meg tudja nevezni a testrészt, beépült biztosan a testképébe, akkor a funkcióját gyakoroljuk.
A testséma fejlesztése
A testséma a test gravitációhoz való alkalmazkodásának, egyensúlyának, az izmok percről percre változó mozgásának megélése. Fejlesztését az utánzómozgásokkal, gesztusjátékokkal végezzük.  A mozdulatokat hangutánzó szavakkal, ritmikus szólamokkal kísérjük. Az egyensúlygyakorlatok végzésével fejlődik a testséma, ezt segíti a két testfél integrálása (jobb-bal). Fontos az alapmozgások koordinációjának fejlesztése, a térérzékelés más tárgyakhoz, emberekhez való viszonyban. A ritmus a test mozgásainak időbeliségét jeleníti meg. (Bartók Erika, 2008)

A gyakorlatban
Alapvető elvárás már az óvoda megkezdésekor, hogy gyerekünk tudja a testrészei nevét. Ehhez kicsi korban jó segítséget adnak a mondókák, amik az ismétlések révén segítik a testrészek neveinek bevésődését, hogy a gyermek emlékezzen. Érintéssel összekötve ezeket a játékokat, máris sokat tettünk.

parent_child_mothergoose.jpg

 forrás: www.shutterstock.com

 "Itt a szemem, itt a szám,
  Ez meg itt az orrocskám
(mutatás szemre, szájra, orra)
  Jobbra-balra két karom,
  Forgatom, ha akarom.
(jobb és bal kéz emelgetése, forgatása)
  Két lábamon megállok,
  ha akarok, ugrálok."
(lábak ütögetése, ugrálás)


Az ugróiskolák is sok mókával járnak és variálhatóságuk miatt a gyerekek korának, érdeklődésének megfelelően alakíthatóak. A legkisebbeknél a földre ragasztott csík beltérben vagy krétával felrajzolva kültéren sok szórakozást ígér. 

walking-on-lines-of-tape-20150617-9-650x650.jpg

Óvodás korba a megfigyelések, tapasztalatok beépítésének képessége egyre fontosabb és az írás-olvasás elsajátításának megalapozásában kiemelkedőek. Tapasztalataink szerint normális fejlődést mutató kisgyermeknél is jellemző, hogy az arányok megfigyelésének területe elmaradozik. A testélményünkre tudunk a leginkább hagyatkozni, ebből kiindulva az emberi testnek vagy a gyermek saját testének arányaira rámutató teljes-testrajz nagy fejlődést hozhat. Az egyik legegyszerűbb feladat ha a gyerekek egymást körberajzolják egy nagy papírlapon.

10403023_338003863043878_2144023795094744912_n.jpg

Főszerepben: Szalma Kapitány
Hozzánk legközelebb álló eszköz, bármilyen fejlesztésről is legyen szó, a néphagyomány. Tudatosan használjuk a hagyományosan (több száz éves), bevált módszereket, amelyeket az édesanyák, nagyanyák ösztönösen alkalmaztak. Aktuálisan, a nyár utolsó hónapjában szalmát veszünk a kezünkbe, mert ilyenkor az aratás körül forgott az élet. A munka mellett jutott azért idő és türelem a gyerekek szórakoztatására és tanítására is. A szalmabábu elkészítése közben a gyerekek keze ügyesedett, a testarányokról tanultak tapasztalati úton és fantáziájukat is megélhették, mert egy ilyen "arctalan" báb hol kapitány, hol betyár, királyfi, gazdasszony, rózsás kisasszony vagy bármi lehetett a határtalan játék során.
Így készül a terménybábu:

img_1752.JPG

img_1754.JPG

img_1761.JPG

img_1765.JPG

img_1776.JPG

img_1783.JPG

img_1792.JPG

img_1794.JPG

Termény-, fonal- vagy rongybabák készítésében további segédanyagokat találhattok oldalainkon.
Jó időtöltést!

logo.jpg

Kövessetek minket facebook oldalunkon is!

Látogassátok meg weboldalunkat: www.pompasnapok.hu

Szólj hozzá

család gyerek testkép észlelés gyerekek fejlesztés tapasztalat kooperáció tapasztalás önfegyelem gyermekjáték népi játék élettapasztalat életfeladat önállóság önkontroll kézműveskedés koordináció néphagyomány testséma érzékszervek önállótlanság családi játék finommotorika természetes nevelés egyszerűbb gyerekkor élménypedagógia értőfigyelem fizikai tapsztalatszerzés empirikus tudás tapasztalati tudás fejlesztő gyakorlat figyelem játék gyermeki fantázia téri orientáció testfogalom én élmény testélmény terménybáb terménybábu