2016. sze 14.

5+1 mondóka

írta: Kormos Rebeka
5+1 mondóka

Mondókákból sosem elég!

 

kepkivagas_2.JPG

 forrás: www.abeautifulmess.com

A picit szinte az első naptól gyakran tartjuk ölben, és gügyögünk neki megnyugtatásként vagy csak mókából. Ebben a biztonságos közegben rengeteget fejleszthetsz is rajta - például azáltal, hogy gügyögés helyett mondókákat ismételgetsz neki.

161544484-56a792583df78cf772973ec0.jpg

forrás: www.gettyimages.com

Már csecsemőkorban is hasznos
A mondókákkal nem lehet elég korán megismertetni a gyereket: egyszerű, ritmusos versikéket már a hasfájással vagy nyűgösséggel küzdő csecsemőnek is ismételgethetsz. Ugyan még nem fogja tudni, mit mondasz neki, de a ritmusra döcögtetés megnyugtatja, és élvezni fogja, hogy az anyukája beszél hozzá. Már ez fejleszti őt, nagyobb korától pedig, amikor elkezd intenzíven figyelni a szavaidra, a mondóka szövege is érdekessé válik.

Thinkstock

forrás: www.mediabakery.com

Másfél éves korától az öledbe ültetve bevezetheted a mozgásos mondókákat: a kicsi murisan utánozni is próbálja a kezed, miközben fejlődik a finommotoros mozgása. Kétéves korában a többsoros mondókákat is meg tudja már jegyezni, az óvodában pedig már a hosszabb, bonyolultabb mondókák segítségével taníthatod meg neki például a hét napjait. Az érdekes, vicces rímek nagyon jól jöhetnek, ha az orvosnál ültök és hosszú órákat kell várni, vagy ha unatkoztok egy esős délutánon.

Szórakoztatva tanít
A ritmusos, rímekkel teli mondókák szórakoztatóak, erősítik az anya-gyerek kapcsolatát, a ritmusok megnyugtatják és tanítják a picit. A többféle, mozgásos, döcögtetős mondóka a kicsi összes érzékszervére hat: miközben hallja a hangodat, megfigyelheti, hogyan mozog a szád beszéd közben, vagy próbálhat tapsolni a ritmusra. A több csatornán érkező ingerek összekapcsolódnak az agyban, és fokozzák az agykérgi kapcsolatok épülését. A mondókák közben ezen kívül a picik az egyre hosszabb ideig tartó koncentrálást is folyamatosan tanulják. Mindeközben a tanulás folyamata szinte észrevétlen, nincs erőltetés, csak vidám móka és kacagás anya karjai között.

A mondókák fejlesztő ereje
A rímek az agykérgi kapcsolatok mellett sok egyéb folyamatra hatnak serkentőleg. A testtudat, a mozgáskoordináció, az egyensúly-, nyelv- és ritmusérzék, a szókincs, a memória, az asszociáció mind-mind fejlődik mondókázás közben. Különböző rímeket választhatsz a testséma fejlesztésére, ami a későbbi írás-olvasás megtanulásában lesz segítség. Az anyanyelv szépségeit is könnyű megismertetni a picivel, pláne, ha kicsit később vagy nehezebben beszél, mint a kortársai. A logopédusok speciális versikéket szoktak beszédzavaros gyerekeknek ajánlani, ami a megfelelő hangok automatizálásában is segít.

gettyimages-163904282.jpgforrás: www.parents.com

5+1 szórakoztató, mégis hasznos mondóka
Akkor is érdemes mondókázni, ha kiválóan beszél a gyermeked. Az üzletekben számtalan mondókás könyv közül választhatsz, de az interneten is találni rengeteget. Az alábbiak szórakoztatnak és fejlesztenek egyben.

1. Orrdörgölő - pici babával lehet játszani, miközben összedörgölitek az orrotokat

Én is pisze, te is pisze,
Gyere, pisze, vesszünk össze!

2. Arcsimogató - az öledbe ültetett kicsi haját, arca részeit, nyakát simogathatod, csikizheted

Zöld erdő (haja)
Sík mező (homloka)
Pillangó (szemei)
Szuszogó (orra)
Tátogó (szája)
Itt lemegy (nyakához)
Itt megáll (hasához)
Itt a kulacs, itt igyál!

3. Kézsimogató - a kezénél kezdve a nyakán, pocakján át szaladhat a nyulacska csiklandozva

Kerekecske, dombocska,
Itt szalad a nyulacska.
Erre megyen, itt megáll,
Itt egy körutat csinál,
Ide bújik, ide be,
Kicsi gyermek keblibe.

Thinkstock

forrás: www.shutterstock.com

4. Lovagoltató - a térdeden ülve döcögtesd a babát

Hőc, hőc, katona,
Ketten ülünk egy lóra,
Hárman meg a csikóra,
Azzal megyünk Budára,
A budai vásárra.

5. Nyuszis ugrálós mondóka - az elmondottakat utánozzátok

Nyuszi fülét hegyezi,
Nagy bajuszát pödöri,
Répát eszik: rop, rop, rop,
Nagyot ugrik: hopp, hopp, hopp.

+ 1 Kis kezem - a fekvő gyerekkel játszhatjátok

Mit csinál a kis kezem?
Simogat kedvesen,
Ütöget mérgesen,
Csiklandoz viccesen,
Csípked hegyesen,
Táncol ügyesen.
Na mit csinál a kis kezem?
Te is tudod, mondd velem!

5 + 1 mondóka óvódás és kisiskolás gyerekeknek is!
A játékos tanulás az óvodás kor sajátja, de a zökkenőmentes iskoláskorba is átvezet. A tanítók előszeretettel használják, de saját gyerekeinkért bizony mi is sokat tehetünk néhány egyszerű mondókával.
Iskolát kezdve elvárás, hogy ismerje a gyermek a hét napjait, hónapok neveit, tisztában legyen az idő fogalmával. A garfomotoros fejlesztés is örökzöldnek számít az iskolába készülő és az elsős gyerekek életében. A "grafomotorikus" szó jelentése írómozgást jelent, de tágabb értelemben használatos. Az összes finommozgás-koordinációt igénylő tevékenység, szűkebb értelemben pedig a rajz- és íráskészséggel kapcsolatos mozgások összefoglaló kifejezése. 

1. Napok neveit tanító mondókák

Szép Rozi reggel a vásárban,
Vajon mit visz a kosarában?
Hétfőn: hagymát,
Kedden: kolbászt,
Szerdán: szőlőt,
Csütörtökön: csülköt,
Pénteken: paprikát,
Szombaton: szalonnát,
Vasárnap: vadalmát,
És teli a kosár.
Szép Rozi kívánunk jó vásárt!
Szép Rozi kívánunk jó vásárt!

2. Hónapsorolók

Jégen járó Január,
fagyot fújó Február,
rügy-mozdító Március,
Április, füttyös, fiús,
Május, Május, virágdús,
kalász-konyító Június,
kasza-suhintó Július,
aranyat izzó Augusztus,
szőlő-szagú Szeptember,
levélhullató Október,
köd-nevelő November,
deres-darás December.

3. Évszakok váltakozása

Dagi tócsa, pocsolya,
de nagy a kend pocakja!
Nő a tócsa, dagad, hízik,
a cipőm már alig látszik!
Minden csupa víz és sár,
ez az ősz, és nem a nyár!

4. Az idő

Óra, óra, kicsi óra, (két mutató ujjunkkal lassan egy kerek órát formázunk fentről lefelé)
Indulunk az iskolába. (két kezünkkel mutatjuk, hogy sietünk)
Tik-tak, tiki-takk, (összetesszük a két tenyerünket és azzal ketyegünk ritmusra)
tiki-tiki-takk.


5. Rajzoltatók  - nyulacska

Rajzolok egy kerekecskét,
Gömbölyűre, mint a zsemlét,
Kerekecskén kis gombocska,
Akár csak egy baba volna.
Gombocskának két nagy füle,
Vajon mi néz ki belüle?
Bajuszkája, farkincája,
Bajuszkája, farkincája,
Kerekecske, gombocska,
Itt csücsül a nyulacska.

+ 1. Rajzoltatók  - gólya

Áll egy kis pont magába,
bekerítjük karikába.
Két kis zsinór lóg le róla,
nono ez még nem a gólya.
A tojása kerek, hegyes,
mindjárt itt áll a vén begyes,
hurkapálca hosszú lába,
azzal gázol a mocsárba.
Piros csőre hosszú, hegyes,
jön a gólya, mindjárt megesz!

Mondókák és a mese kapcsolata
A szülőket, pedagógusokat arra buzdítjuk, hogy a két műfajt bátran ötvözzék. A mesemondás is könnyebb s újabb eszközzel gyarapodik a repertoár, ha a bevésésről vagy anyanyelvi nevelésről van szó.
Ehhez a műfajhoz ad ötleteket a Só című mese interaktív feldolgozása. Klikk!

Még több mondókát!
Szeretettel ajánljuk a mondókás írásunkat.
Mondókás könyv babáknak és mamáknak címmel. Klikk!
logo.jpg

 

Kövessetek minket facebook oldalunkon is!

Látogassátok meg weboldalunkat: www.pompasnapok.hu

Szólj hozzá

biztonság család gyerek gyereknevelés csecsemő kapcsolat fejlesztés kooperáció kötődés érzelmek mondóka tapasztalás népi játék gyerekjáték korai fejlesztés mondókák versike zenei nevelés koordináció érzékszervek érzelmek kifejezése mondókázás mozgásfejlesztés grafomotoros családi játék gyerek mondóka értőfigyelem viselkedés minta auditív élszlelés észlelés fejlesztés fejlesztő gyakorlat figyelem játék értő figyelelm Egyszerűbb gyermekkor én élmény hogy legyen jó kapcsolatom a gyerekemmel eljátszós mondóka grafomotorikus fejlesztés anyanyelvi nevelés mondóka és mese