2016. sze 21.

A játékok ezer arca

írta: gyermekjatek
A játékok ezer arca

Évszakokon át

A népmesék, kézműves tevékenységek és néptánc mellett az egyik legfontosabb, amelyből inspirálódunk, a népi játékok köre. 

a_jatekok_ezer_arca.png

Foglalkozásaink tengelyét adja, hogy miként választunk egy adott népmeséhez kapcsolódó játékokat. A népi játékoknak számos készség és képesség fejlesztő hatásuk van. Szerencsésnek mondhatjuk magunkat, mert sokszor tapasztalhattuk már ezt és a pedagógusoktól is folyamatos visszajelzéseket kapunk. ...de a jóból sosem elég.

Szakmai fórum

Szakmai fórumot is indítottunk Népi játékok óvodában, iskolában névvel, ahol több ezer tag folyamatosan segíti egymást ötleteivel. Ha még nem csatlakoztál, itt az ideje!

Továbbképzések

2018 tavasz/nyári időszakban pedig 1 napos (5 kredit pont) napos és 3 napos (30 kredit pontos) továbbképzésre várjuk a szakmai érdeklődőket vagy olyan gyerekekkel foglalkozó kollégák jelentkezését, akik fontosnak tartják a hagyományos kultúra bevitelét az intézményi keretek közé. Részletekért klikk ide: Élményközpontú oktatás népmesékkel és népi játékokkal

img_0546.JPG

Egyik alkalmunk, amelynek anyagát le is tölthetitek a weboldalunkról, az ELTE könyvtárában volt, ott mutattuk be néhány példán keresztül a népi játékok fejlesztő hatásait. Az előadást Ti is letölthetitek (és még sok más kézműves útmutatót is): Itt találjátok

A népi játékok fejlesztik a finommotorikát, a beszédkészséget, a döntések meghozatalához szükséges készségeket, a koncentrációt, önfegyelmet, türelmet, továbbá a figyelmet. A mozgásos népi játékok pedig a nagymozgások fejlesztésében is rendkívüli szerepet töltenek be, ilyen lehet például az ugráskészség.

Az ugróiskolák sokszínűségéről már írtunk nektek. Most nézzük a körjátékokat, azon belül is a párválasztó körjátékokat. Ha végiggondoljuk, hogy mi mindenből áll egy körjáték, akkor az egyes elemekhez hozzárendelhetjük a fejleszthető készségterületeket is:

- kör kialakítása: téri tájékozódás, térérzékelés
- ütemes járás, körtartás: ritmusérzék, térérzékelés
- játék dallama: ritmusérzék
- játék szövege: beszédkészség, ismeretbővítés, szókincs
- pár kiválasztása: döntések gyakorlása

lapsed_ringm_ngu_m_ngimas_children_playing_a_circle_game_15420599268.jpg

forrás: www.flickr.com

A párválasztásról szeretnénk néhány szót még ejteni. A gyerekek nagyon sokféleképpen viselkednek, amikor a kör közepén állva ki kell választaniuk a társaik közül egy párt. Van, aki félénk, és nem meri kiválasztani, pedig nagyon jól tudja, kivel forogna a kör közepén szívesen. Van, aki döntésképtelen, mert egyszerre több társát is szívesen kiválasztaná. Van, aki nagyon határozott, és célirányosan megy az általa párnak választott társhoz, majd hívja be a kör közepére.

Úgy véljük, hogy egy ilyen játék nagyon jó "gyakorlási terep" arra, hogy a gyerekek döntést hozzanak, és ha van rá idő (már pedig érdemes lenne úgy játszani, hogy legyen rá bőven idő), akkor várjuk ki, esetleg segítsük a gyerekek választását, de semmiképpen sem jó ötlet megmondani neki, akár előre, hogy majd kit válasszon. Természetesen gondolni kell arra is, hogy mi történik, ha folyamatosan ugyanazok a gyerekek választják ki egymást, ekkor érdemes egy idő után szabályokat is kitalálni, azaz olyat kell választani, aki még nem volt. Ezzel természetesen korlátozzuk a gyerekek döntési lehetőségeit, de nem helyettük döntünk. A párválasztó körjátékok gyakorlatilag a csoportviszonyok tanulmányozásához is segítséget nyújthatnak.

Nagyon fontosnak tartjuk a tapasztalati tanulást. Kevésnek érezzük a lehetőségeket, sok negatív példát is hallottunk. A tapintás, mint az egyik legfontosabb érzékelés kissé háttérbe szorult manapság. Látunk természetesen olyan óvónéniket és tanítónéniket, akik sok erőfeszítést tesznek, hogy a gyerekek minél több dolgot megfoghassanak, kézbe vehessenek, letapogassanak. Mi is erre törekszünk, amikor egy-egy Pompás Napot megtervezünk. Népi játékaink közül is van olyan, amelyben szerepet kap a tapintás. Ilyen például a szembekötősdi, vagy a Megy a labda vándorútra, a Csön-csön gyűrű, stb. Legtöbb információt vizuálisan kapjuk és dolgozzuk fel, de egy szembekötősdi játéknál éppen ezt kapcsoljuk ki, ezáltal lehetőség van a többi érzékszerv megdolgozására is. A Megy a labda vándorútra vagy a Csön-csön gyűrű szintén olyan játékok, ahol a hátunk mögött vagy a markunkban van a tárgy, így a kezünk érzékelésére kell támaszkodnunk.

2a0c3151b4b34837835660a179618182.jpeg

forrás: www.dailymail.co.uk

Főleg kisebb gyerekeknél érdemes időt hagyni arra, hogy a tárgyat, pl. kendő, gyűrű, labda, megismerjék, megfogják, és csak mindezek után belekezdeni a konkrét játékba.

Online anyagok

Összegyűlt már számos anyagunk, amelyet letölthetős formában a honlapunkon is elértek. Ezek nagy része ingyenesen letölthető, és sok további ötletet tartalmaz, az őszi kukoricázgatás időszakára is.

Megjelent módszertani fűzetünk A só című mesére épülve.

15267560_714254735418787_466986945934701742_n.png

 

Várjuk jelentkezésetek és megkereséseiteket!
Kellemes tavaszt kívánunk!

logo.jpg

www.pompasnapok.hu

Facebook.com/Pompasnapok

 

Mentés

Mentés

Mentés

Szólj hozzá

gyerek szülő iskola fejlesztés óvoda tapasztalat néptánc készségfejlesztés tapasztalás óvodás pedagógus önfegyelem körjáték gyermekjáték népi játék gyerekjáték önuralom iskolás szembekötősdi népi játékok gyerek játék párválasztó játék körjátékok szembekötős