2017. már 01.

"Mesés" menyasszonysiratás

írta: Kormos Rebeka
"Mesés" menyasszonysiratás

"Sem eső nem esik,
Sem felhő nem látszik,
Mégis az én orcám
Két oldalról ázik." 

(menyasszonysirató)

Hagyományosan is a lányok életének nagy változása, amikor közösségük, családjuk és saját maguk úgy döntenek, hogy eladó sorba lépnek. Szokásai sok esetben a legényavatási rítusok részeként jelenhetett meg. A farsangi vagy húsvéti időszakban való bálba hívás, vagy a leánybandában való meghívás egy ilyen rituálé volt.
A lányok ebbe a korba lépve hajukat másként hordták, ruhájuk díszesebb lett, sőt a család néhány "gond nélküli évet" biztosított számukra. Ennek az időszaknak a végét a házasság jelentette.

hajfonat.jpgforrás: www.pinterest.com

A lányok életére vonatkozó mintákat régen is és ma is átszövik közvetlenül az anyától látott viselkedési módok, a közösségek által meghatározott normák. Merítési lehetőséget jelenthet a mesék világa.
A tündérmesék az élet folyásának nagy fordulópontjait mutatják be.
A női sorsot érintő mesékben a hősnők látszólagos passzivitásukból kilépve, aktívan kezükbe veszik életük irányítást. Életfeladataikban előre haladnak. Piroska, Hamupipőke, Csipkerózsika, Macskacicó, leányfejű kígyó királykisasszony más-más életutat bejáró alakok, mégis cselekedeteik fontos üzenetet hordoznak a tudatalattink számára. Gondolhatunk itt még a kútba ugró leányra, aki szintén női sorsának kovácsolója. A szorgos lány mintája sokkal közérthetőbb példát állít a hallgatóság számára.

10701966_370528343124763_6534622238163942936_n.jpg

Azt reméljük, hogy ezeket a történeteket más szemmel olvashatja a pedagógus, a szülő a felnövekvő leányoknak és fiúcskáknak, mert az ideálokat közvetítő mesék igen fontos életleckék mindenki számra.
Nem győzzük hangsúlyozni, hogy mindenkinek szüksége van a népmesék mély, szimbolikus üzeneteire. 
Gyógyulást, erőt, élteigenlést nyerhetünk a mesékből.

12088031_406659736197545_5866250536069100815_n.jpg
Tapasztalataink szerint a gyakorlott mesehallgató közösség, ami legyen akár család, osztály, vagy egy színházteremnyi gyermek, a mesébe belekérdez, beleszól, ami mutatja érdeklődését. 
Amikor megkérdezi a gyermek, hogy "Milyen szép a királykisasszony?" , álljunk készen és tetőtől talig fessük le szavakkal a szereplőt. Ne fukarkodjunk a jelzőkkel. Nagyobb társaságban használhatjuk azt a fordulatot, hogy "olyan gesztenye barna haja volt, mint Katának, kökénykék szeme, mint Lucának, stb" A szépségjegyek kiemelése az egyén számára építő és megerősítő, amihez akár egy mese is elég.
A mese a mesében alkalmak külön birodalom, de ezek is mutatják a gyerekek mese és valóság közötti kapcsolatkeresési szándékát, illetve, hogy ők is valahogy "benne szeretnének lenni a történetben" - ahogy egyszer egy izgága kislány megfogalmazta nekünk, amikor neki "mindenféle állata volt otthon".

12112256_406660066197512_2247680094971126102_n.jpg
Ezek a jelenségek erősítsék meg azokat, akik elkezdenek mesét mondani, hogy a legjobb úton járnak. Értéket közvetítenek és teszik ezt a több évszázadon, évezreden átszűrt tudás alapján, a mesék életre keltésével.

Interaktív mesefeldolgozásunkat ajánljuk:
A só

Csatlakozz NÉPMESE csoportunkhoz a Facebookon ITT!


Mesés hétköznapokat!

logo.jpg

 Kövessetek minket Facebook oldalunkon is!

Látogassátok meg weboldalunkat: www.pompasnapok.hu



 

Mentés

Mentés

Mentés

Szólj hozzá

család gyerek mese fejlesztés mesehősök osztályközösség mesélés élettapasztalat népmese életfeladat magyar népmese napja rendhagyó osztályfőnöki óra mesejáték élménypedagógia interaktív mese rendkívüli tanóra figyelem játék foglalkozásvezető mesei szimbólumok mese jelentősége anyanyelvi nevelés mi érdekli a kisiskolást interaktív mesejáték társas viselkedés elősben társas viselkedés az osztályban mesemondás az iskolában mesemondás az osztályban női mesehős