2017. aug 25.

Bevezetés a képzőművészet titkaiba

írta: Zsótér Boglárka
Bevezetés a képzőművészet titkaiba

Új megközelítésű képzőművészeti és önismereti foglalkozások 5-10 éves gyerekek részére

Mai cikkünkben egy inspiráló írást olvashattok, amelyet nem mi, hanem egy kedves barátunk, Gadó Zsuzsa írt.  Fogadjátok szeretettel. :)

*********************************************************************************************************************

Az élet úgy hozta, hogy Észak-Olaszországban élhettem pár évig. Ott élve az egyik legkellemesebb meglepetésem az volt, hogy a képzőművészet és a zene szerves és fontos része az olasz gyerekek mindennapjainak. Sokszor láttam, hogy óvodásokból álló kórus vagy egyszerűen csak véletlenszerűen összeverbuválódott gyereksereg gyönyörűen énekel ünnepnapokon, valamint jeles családi, vallási vagy nemzeti eseményen.

A vizuális művészetek – festészet, szobrászat, fotó, grafika, építészet - ismerete és megértése pedig legalább annyira kiemelkedő szerepet tölt be az életükben, mint az, hogy pontosan és választékosan megtanuljanak beszélni. Számukra a művészetek ismerete,  az abban való folyamatos gyarapodás sok-sok öröm forrása, s a mindennapi tevékenység része.

Ezt megtapasztalva határoztam el, amikor Olaszországból Budapestre hazaköltöztem, hogy kidolgozok egy egyedi, önismeretet fejlesztő, önkifejezést segítő és elsősorban a vizuális művészetek megismerését megcélzó programot a Magyarországon élő 5-10 éves gyermekeknek. Az olasz inspiráció miatt a program neve PITTURA lett - a szó olaszul festményt jelent. Háromgyermekes anyuka lévén tudom, hogy 5-10 éves életkorban még mindnyájunkban élénken élnek a képi formák, a színek és ritmusok.  Ezen világ szépségeinek felfedezésével igyekszik a PITTURA tanfolyam a gyerekek természetes érdeklődését a képzőművészet felé fordítani.

A 22 alkalomból álló tanfolyam tematikája egymásra épül, de az egyes alkalmakon külön-külön is részt lehet venni.  Minden foglalkozás egy-egy érdekes, figyelemfelkeltő történettel kezdődik, pl. Hogy tudta Dürer valósághűen megfesteni a rinocéroszt, amikor még életében nem látott ilyen állatot? vagy pl. Éduárd Manet: A fuvolás című képe alapján pedig azt próbáljuk megfejteni, hogy miért soroztak be már 8-10 évesen fiatal fiúkat a francia császári hadseregbe?

kep1_manet_fuvolas_1.jpgforrás: www.manetedouard.org

Az első 7-8 foglalkozás a játékos ismerkedésé. Kezdjük az alap és kevert színek elsajátításával, megtanuljuk, hogy a színek milyen hatással vannak a hangulatunkra, kit nevezünk színes egyéniségnek. Majd együtt fedezzük fel a színek és a formák kapcsolatát, beszélünk a tárgyakról, alkotásokról, az azokat készítő régi, s új foglalkozásokról. A gyerekek találkozhatnak szokatlan formájú tárgyakkal, pl. a 700 évet felölelő szék kiállítás darabjainak megtekintése mindig nagy sikert arat a gyerekek körében! 

kep2_szekek.jpg

Majd együtt próbáljuk megfejteni, hogy mi is a tehetség, s ki miben érzi magát tehetségesnek. A gyerekek – ha szeretnék – be is mutathatják azt, hogy ők miben gondolják magukat tehetségesnek.

kep3_rajzban_vagyok_tehetseges.jpg

Fontos megemlíteni, hogy a foglalkozásokon nincs kötelező feladat, csak az a kérés minden gyerek felé, hogy ne zavarja a társát a foglakozás követésében. A PITTURA-n beszélünk arról is, hogy a környezetünkben milyen foglalkozású emberekkel találkozunk, ennek kapcsán megnézünk egy festményekből álló nemesi családfát, s ezután megpróbáljuk megfejteni a saját családfánkat is: ki mennyire ismeri az elődeit, azok foglalkozását, nagyszülei, dédszülei keresztneveit. Majd arra keresünk választ, hogy valójában milyen foglalkozás is a művészé. 

 kep4_a_csaladfa_teljes.jpg

Az ezt követő 8 alkalom a képzőművészeti alapismeretekről szól: Milyen fontos területei vannak a képzőművészetnek?; Mikortól vannak képzőművészeti tárgyi emlékeink?; Melyek a legfontosabb művészeti korok? Mit kell tudni a kortárs festészetről? Lehetőség nyílik számos olyan gyerekek által könnyen befogadható festő, szobrász életével, s remekműveivel megismerkedni, mint pl. Szinyei-Merse Pál, Aba-Novák Vilmos, Juan Miró, Pablo Picasso.

kep5_alkotunk.JPG

A program záró alkalmain pedig együtt ellátogatunk kortárs művészek műtermébe, beszélgetünk velük arról, hogy éppen min dolgoznak. Együtt nézünk meg állandó és időszaki kiállításokat, ahol a korábban tanultakat láthatjuk eredetiben.

Eddigi megtartott foglalkozások azt bizonyítják, hogy a PITTURA foglalkozásokat a gyerekek nagyon élvezik és aki járt már egy alkalmon, szívesen jön újra. Érdekesek ezek a foglalkozások nemcsak a már úgyis művészetek iránt érdeklődő gyerekeknek, hanem olyan gyerek is „ráérez” a vizuális művészetek titkára, akiről a szülők korábban nem gondolták ezt. Részt vett már PITTURA foglalkozáson figyelemzavaros, túlmozgásos gyermek is, aki ugyanúgy be tudott kapcsolódni a foglalkozásokba, mint a többi társa.

A gyerekek a művészetekkel való találkozás során jobban megismerik magukat, környezetüket, a régmúlt világot. Megtanulják, hogy a vizuális művészetek mekkora segítséget adhatnak abban, hogy  kifejezhessük gondolatainkat  és jobban megértsük másokét. Felfedezik, hogy mekkora örömforrás lehet egy alkotással – lehet ez festmény, grafika, szobor, épület - való találkozás.

Ha többet szeretnél megtudni a PITTURA-ról, kövesd a Facebook-on! KATT IDE!

Továbbá érdeklődni lehet mobilon: 0620/9433 009, e-mail-ben: pittura.tanfolyam@gmail.com!

 

Mentés

Mentés

Szólj hozzá

gyerek kézműves rajz gyerekek képzőművészet színek fejlesztés óvoda vizuális formák rajzolás ovis kézműveskedés vizuális nevelés élménypedagógia kisikolás