2018. sze 19.

Piroskák és egyéb női mesehősök

írta: Kormos Rebeka
Piroskák és egyéb női mesehősök

piroskak.jpg

"Csakis az érett lelkű nők képesek túllépni női szerepeiken s fölismerni, hogy önálló és szabad lények..." 

(Müller Péter)

A nőtípusok vagy a női fejlődés szakaszai, szerepei és viszonyai izgalmas témákat vetettek fel számunkra. Munkánkban jellemezően női közegben dolgozunk, adunk elő, s mi is anyák és nők vagyunk. Ez a terület kifogyhatatlan forrás, amelyhez a mitológia ösvényein vagy a modern pszichológia útján is közelebb juthatunk, de a népmesékben is számos szerep kínálkozik mintavételre, megismerésre.
Nos, milyen szerepet szánunk kislányainknak?
Önmagunknak?

"A hősnőkre általában nem ugyanazon próbák várnak, mint a férfiakra, de ha mégis, a megoldási, megfelelési módok gyökeresen különbözőek..."

(Boldizsár Ildikó)

A mesékben szereplő Piroska a pillanatnyi örömök  - virágszedés - élményét ismeri fel és tér vissza kijelölt útjára. Csipkerózsika 100 éves várakozásában és feltámadásában a nővé érés titokzatos folyamata jelenik meg. Hamupipőke szerény meséje elején, még bizonytalan a női sorsának beteljesítésében, majd aktív hősé válik.
(Az apró méretű lábak és cipők talán az ő meséje miatt fontosak a nőknek? - vetődik fel a kérdés.)
A nők hite a szörnyek vagy békák képében testet öltő, rejtőzködő királyfiakban egyféle naivitásnak tűnhet. Más megközelítésben fontos tanítás a párválasztó mesék sorában.
S ha már itt tartunk, Macskacicó képében a vívódás és elfogadás mintái jelennek meg. Életleckék lányoknak, és fiúknak egyaránt.
Úgy véljük, e mesék tudatosítanak, szembesítenek. Lényegüket tekintve, a szembesülés pillanatában tett cselekvések sorsfordítóak. Az különböző élethelyzeteket követő érzések feldolgozásában, viszonyulásunk kialakításában ezek segítenek minket. Helyzet, cselekvés és az előidézett változás elfogadása az, amit megtudhatunk a népmesékből. Bárhol is legyünk a világon, bármely kultúrában is nevelődtünk, ha mondtak/olvastak nekünk népmesét, emiatt is jól tették.

"A népmese evolúciója, hogy ami a közösség számára nem tartalmaz fontos üzenetet, az egyszer csak elkopik, elmarad, a feledés homályába vész. Az értékes, megmaradó rész tehát nem más, mint meseköntösbe öltöztetett üzenet, egy időtlenségbe csomagolt értékes kép nőről és férfiról, és az ő lehetőségeikről."

(Bóta Tímea)

Marie-Louise von Franz svájci pszichiáter, Női mesealakok című könyvében „lelki ősmintákat” mutat be. A mesehősöket „ideálisan működő, példás énként” jellemzi.
Saját munkánkban a mesét tanításnak látjuk, egyfajta merítési lehetőségnek. A hagyományainkban, szokásainkban megélhető mesélés vagy akár a gyermekeknek tartott interaktív mesejátékok alkalmával tapasztaljuk, hogy a legfontosabb közzé adni ezeket az iránymutatásokat.

Ebook az interaktív meséhez. Klikk! 
A só

Rokolyát a lányok derekára!

A Magyar Néprajzi lexikon így értelmezi: "leginkább finom házi vagy bolti vászonból készült szoknya neve"
A mi kis női mesehőseinknek bizony nagy öröm egy-egy "pörgős szoknya" - mert így nevezik határozottan a mai leánykák. Viseletben mesélve vagy táncházat tartva ez a nőiesség tárgyi megtestesítője a mai kislányok számára is. Kérik, hogy pörögjünk, megtapogatják, megnézik a koptatóját, a bátrabbak megszámolják az alsószoknyákat és csillog a szemük. 

"Ha felnövök, nekem is ennyi, de kétszer ennyi alsószoknyám lesz és piros pörgős szoknyám."

- jelentette ki egyszer egy kislány, az egyik mesejáték végén.
Mi ezt kívánjuk minden magyar kislánynak, hogy adassék meg neki ez a beteljesülés, még ha ma már nem sok jelentősége is van a keményített alsóknak.

Ovis szoknyák

Ha szeretnétek a meséket és a mesehősöket jobban megérteni várunk képzéseinken.
Akkreditált, 1 és 3 napos továbbképzéseink segítik az óvó-, és iskolai pedagógusokat, könyvtárosokat és akár a szülőket is abban, hogy miként vezethetik rá a gyerekeket az élőszavas mesehallgatásra. A beleélést segítik a népi játékok, dalok és a tárgyalkotás. A belső képalkotó, agyi folyamatok beindulásával pedig segítjük a gyerkőcöket az elvont gondolkodás képességének kialakulásában, amely elengedhetetlen az írás, olvasás tudományához és matematikai gondolkodásban.

1_napos_kepzes_oktober_3_kecskemet_2.jpg
pedagogus_tovabbkepzes_november_16-18.jpg
Mesés hétköznapokat!

logo.jpg

 Kövessetek minket facebook oldalunkon is!

Látogassátok meg weboldalunkat: www.pompasnapok.hu




 

 

 

 

Szólj hozzá

mese fantázia népszokás élettapasztalat népmese életfeladat önállóság mesehős érzelmek kifejezése női szerepek Müller Péter Boldizsár Ildikó értő figyelelm gyermeki fantázia hogy legyen jó kapcsolatom a gyerekemmel anyanyelvi nevelés belső képalkotás népmese hőse női hős női mesehős Bóta Tímea Macskacicó mese