2018. okt 17.

Valóban előnyt szerez a mesét hallgató gyerek? Vagy mindez csak mesebeszéd?

írta: Kormos Rebeka
Valóban előnyt szerez a mesét hallgató gyerek? Vagy mindez csak mesebeszéd?

"Mesebeszéd"

...szól egyik közismert kifejezésünk, amelynek szinonimái között a "lárifári, mellébeszélés, halandzsa" szerepelnek.
Hitetlenkedésünknek vagy épp egyet nem értésünknek adunk hangot ezekkel a szavakkal. "Dajkamese" szintén szerepel, mégis "mese" szavunk mögött megannyi talány, mély tartalom, pszichológiai és neurológia kutatási eredmény és tapasztalat áll.

3.jpg

„ A mesék a legkülönbözőbb élethelyzetek, problémák megjelenítői, életmodellek hordozói, a mivoltukban az emberi megismerés egyik – a kisgyermekkorban szinte egyetlen – lehetőségét nyújtják.”

- írja Bárdos József.

Akkreditált képzéseinken és szülőknek szóló előadásainkon tapasztaljuk, hogy hallgatóságunknál tisztázni kell a népmese fogalmát, az élőszavas mesemondás sajátosságait.
Az óvódás és kisiskolás gyerekek körében szerzett tapasztalatink nem véletlenek, hanem a gyermekek ösztönös, egészséges, életkoruknak megfelelő viselkedésösszesség. Belekérdeznek, belebeszélnek a mesemondó "előadásába", megosztják pillanatnyi gondolatikat azokban az áldott pillanatokban, amit mesehallgatási transznak nevezünk.

img_6202.JPG
Fiatal felnőtteknél és felnőtteknél már árnyaltabb a kép, hisz ők már tudnak "viselkedni". Szabályozzák belső késztetéseiket, késleltetni képesek igényeiket, így náluk a nyílt tekintet, a félre biccentett fej, az ellazult nyak és váll jelzi a mesélőnek, hogy a történetet már belső úton járják. Ki, ki a maga élettapasztalásinak megfelelően. A népmese témáját tekintve, nevetik vagy sírják el magukat kivételes pillanatokban.

img_1784.jpg

"Minden élethelyzetnek megvan a maga meséje."

- mondja Boldizsár Ildikó.

Pompás csapat a megoldásokért

Mottónk szerint :" nevelés játékkal és mesével", azon dolgozunk, hogy a népmesét és a hagyományos népi kultúra egyéb elemeit (dal, mondóka, csúfoló, táncszó, népi játék és néptánc) a mai gyerekek életének részévé tehessük. Van, akit meg kell győzni arról az alapvető tényről, hogy gyermekeink számára, szükségleteik szerint a belenevelődés tanulási folyamata a legoptimálisabb és modern életünkben is helyet, időt kell biztosítani ennek a tanulási technikának.
Ajánljuk korábbi cikkünket Hogyan neveljünk olvasó gyereket?

Óvodákban

Az óvodákban ez áthatja a mindennapokat, mégis a népmesék intézményi megjelenését igazítanunk kell a mai kor kihívásaihoz. "A gyermekek nem képesek mesét hallgatni." - jegyezte meg egyik hallgatónk.
Szinte látjuk magunk előtt, hogy ezt olvasva a óvó-, és tanító kollégák bólogatnak. Szakmájuk szerint tudják, hogy a belső képalkotás képessége elengedhetetlen az iskolai tanulmányokhoz, hisz ebben az agyi folyamatban gyökerezik az elvont gondolkodás, az absztrahálás képessége. Mi úgy gondoljuk, hogy a kreativitás bölcsője is a népmese. Helyes interpretációban mintákat vázol fel, amely az élet különböző területein és helyzeteiben a tudattalanból előtörve teszi aktívvá, teremtővé az egyént. Mi egyébre használnánk több száz éves mesekincsünket, minthogy felbátorítsuk gyermekinket abban, hogy az élet kihívásaink képesek legyenek megfelelni. Mesefoglalkozásaink módszertanát az óvópedagógusok 1 és 3 napos, akkreditált képzéseken ismerhetik meg.

Iskolákban

Az általános iskolákban a feszített tantervek mellett, a tanítóknak jelenleg külön készülést igényel a népi kultúra bevitele a hétköznapokba. Azok akik maguk is néptáncolnak, zenélnek, népdalokat jól ismernek, valamely mesterséget űznek, így a népi motívumok világában járatosak, könnyebb dolguk van, hisz megoldásaik között ezek az elemek alapvetőnek tekinthetőek. Akiknek eddig nem volt alkalmuk gazdag néphagyományunkkal mélyebben megismerkedni, vagy épp a társterületek után érdeklődnek, módszertanunkban kész mesefeldolgozásokkal igyekszünk időt és energiát spórolni. Ebook formában letölthető anyagaink, akkreditált továbbképzéseink gyakorlat orientáltak és az intézményi időrendhez és szűkített eszközkészlethez igazítottak.
Különös hangsúlyt kapnak képzéseink alkalmával azok a technikák, amelyekkel a gyermekeket le lehet "lassítani" egy mesefoglalkozáson való részvételre. 

Családokban

Szülőknek szóló előadásaink fókuszában a helyes meseválasztás témája áll, témacsokrok köré gyűjtve.
Belső erőforrások, értő figyelem aktivizálása a népmesék tükrében. Szorongás csökkentés és veszteségeink kezelése mesehallgatással. Mesehallgató rituálék kialakítása az óvódáskor előtt. Megannyi fontos téma, amelyeken csapatunk meseterapeutája, Náfrádi Anikó segíti át a szülőket. Rendszeres alkamain limitált létszámú csoportokban vesznek részt az érdeklődők, akik szülők, nagyszülők, egyedülálló szülők, sok-sok megoldandó feladattal. 

img_5119_preview.jpeg

Hagyományainkban és élményeinkben gazdagon

Néphagyományainkhoz való visszanyúlás nem valami nosztalgikus, vagy aktuális igény, hanem a Pompás Napok csapatát alkotó egyének közös nyelve, élettapasztalata, esetenként több generációs hagyatéka. 
Személyes utaink sodródtak erős, megtartó kötelékké, amelyben ráébredtünk, hogy a népmese, a népi játékok és a tárgyalkotó tevékenység ötvözésében hatalmas nevelés potenciál rejlik a felnövekvő generációk számára.
A gyermek, mint individuum játékosan, totyogóként találkozva a fomulamesék, mese-versikék és döcögtetők világával, neveltetése szerint előnyöket szerez. Beszédfejlődése, szocializációs képessége fejlett, társas érintkezésre éretten kerül az intézményi nevelésbe. Az óvódás korosztály 3-4 év alatt hatalmas lélektani fejlődésen megy át, amíg az iskolaérettségi szintet eléri. Ezekben az években a rövid állatmesékkel kezdve a humor és furfang fokozatos behozatalával az élőszavas mesemondás felkészítheti e gyerekeket a fókuszált figyelemre, a szövegorientált figyelem megtartására és a verbális kommunikációra. Novella mesék, rászedett ördög mesék és a falucsúfolók bizonyos típusai remek választások lehetnek. Az alsósok már igénylik és szeretik a varázsmeséket, amelyek egyfajta forgatókönyvek az egyén számára is, az önálló és bátor útkeresésre. Az önállósodás szinte elvárás akár a családi, akár az intézményi életben. 
Mesealkalmainkon, foglalkozásainkon rendszeres elszólás, amit gyerekektől és felnőttektől hallunk: "pont úgy volt velem is, mint a mesében".  Amikor idáig eljutunk egy történettel úgy érezzük, jó munkát végeztünk, hisz az egyén - akármilyen korú is - egy jól adaptált (előadott, elmondott) népmese hallgatása közben belső útját járja, külső beavatkozás, erőltetés nélkül. 

Kövessetek minket facebook oldalunkon is!
Látogassátok meg weboldalunkat: www.pompasnapok.hu

logo.jpg

2018/2019-es tanévre készülve nézd végig ebook kínálatunkat!

Szakmai közösségeinkhez érdemes csatlakoznod, hisz óvódás és kisiskolás korosztályok számára népi játékot témában és a népmesék világában kérhetsz tanácsot vagy oszthatsz meg tapasztalatokat.

Szólj hozzá

népmese mesemondás néphagyomány pedagógus továbbképzés Boldizsár Ildikó pedagógus képzés Pompás Napok élőszavas mesemondás népmese otthon népmese óvódában népmese iskolában Bárdos József Akkreditált képzés egy napos képzés