2018. okt 31.

Kerek egy MESÉS esztendő - módszertani beszámoló

írta: Zsótér Boglárka
Kerek egy MESÉS esztendő - módszertani beszámoló

Bencze Andi immár egy éve Pompás Nagykövet. Egy érdi óvodában teszi meséssé a gyermekek mindennapjait. Csodálatos édesanya és csodálatos pedagógus, illetve mondhatnánk, POMPÁS PEDAGÓGUS. :) Fogadjátok szeretettel beszámolóját az elmúlt egy évről. 

Kerek egy esztendő...

Egy esztendeje történt, hogy Pompás emberek közé sodort az élet. Utam mesés fordulatot vett, megtapasztalhattam a varázslatot!

Őszinte leszek… A mesefoglalkozás nem tartozott a preferált műveltségi területeim közé… Sőt… Nagyon szerettem esti mesét olvasni a gyermekeimnek, a délutáni csendes pihenőnél az ovisaimnak, de mint kezdeményezés, foglalkozás, nem tartozott a kedvencek közé. Egészen 2017 novemberéig. Akkor találkoztam először Bogi és Rebeka pompás módszerével, ami azonnal magával ragadott! A szeretetteljes tudásátadás, a szakmai hozzáértés, a támogató közeg, amiben megtapasztalhattuk ott, akkor az egynapos jótékonysági továbbképzésen a mesékben rejlő hatalmas lehetőségeket!

andi.jpg

Az a nap sorsfordító volt a számomra!

Óriási lelkesedéssel, és rengeteg tervvel vártam a következő hetet, hogy a gyakorlatban is kipróbálhassam a Pompás lányoktól tanultakat! Akkor még mindent betűről betűre leírtam, megterveztem, papírra vetettem, és oda tettem magamnak a meseasztalkára, a mesegyertyával és a mesekosárral együtt. … és akkor belekezdtem… Bukdácsolva, puskázva, meg-megakadva, kissé bátortalanul.

De a gyerekek csillogó szeme, várakozása, beleélése átsegített mindenen, és szépen elindult a csoda! Itták a szavaim és élveztek minden egyes mondatot, történést! Akkor, ott megbizonyosodtam róla, hogy igen, ez lesz az én utam! Onnantól kezdve minden délelőttös hetemen eljátszottunk egy magyar népmesét a gyerekekkel, közben népdalokat énekeltem nekik, mondókáztunk, számoltunk, népi játékokat játszottunk, majd alkottunk valamit a meséhez kapcsolódván! Kezdetben „csak” követték az eseményeket, fel kellett kérnem őket a szerepekre, vagy biztatni, bátorítani őket a párbeszédek megismétlésére, a karakter kijátszására. 

alvo_sundisznok.jpg

Aztán, ahogy telt-múlt az idő, mindannyian egyre jobban vártuk azokat a bizonyos „néptáncos” szerdákat! Olyankor a népmesével kezdtük a foglalkozást, majd szépen a mese végeztével játszottunk, táncoltunk egy jót, és ezután a testi, szellemi felfrissülés és fejlődés után, leültünk, és jóízűen megettük a ránk váró finom gyümölcsöket és zöldségeket. Majd pedig a gyerekek kipirult arccal és fülig érő mosollyal folytatták a mesét a szabad játékidőben is!

asszony_es_ember.jpg

A gyerekek által nyújtott biztonságban persze nem is volt kérdés számomra, hogy a márciusra kitűzött önértékelésemet is ilyen módon, komplex mesefoglalkozás formájában fogom teljesíteni! Szerencsére nagyon jól sikerült! A gyerekek szuperek voltak, egy másodpercig sem voltak zavarban a bent ülő többi óvónéni miatt, hanem csakis a mesére koncentrálva, abba bele élve magukat játszottak, énekeltek, és élvezték a napot! 

Aztán eltelt a nyár…

Elkezdődött egy újabb nevelési év.

És a gyerekek lelkesedése egy fikarcnyit sem változott! Persze az enyém sem! Újult erővel vágtunk neki a mesék világának! A tavaly elültetett magocskák pedig kihajtottak, szárba szökkentek, és bizony bimbókat neveltek! Napról napra, alkalomról alkalomra látom a fejlődést, „növekedést”, „gyarapodást” a gyermekeken! Már nem kell a szerepeket kiosztanom, tudják, mikor jön a lehetőség a szerepvállalásra. Legyen szó egyéni szerepről, vagy az egész „nyájról”, az óriás sündisznók, a „falu népéről”, Ők már jelentkeznek is, vagy el is indul a nyáj, vagy megy a falu népe a hintót kiemelni a sárból!

lanykeres.jpg

A párbeszédes részeket, sokszor már nem is kell elmondanom előre, hanem a szereplők elmondják maguktól! A kis királylány pedig valóban, igazán sírva fakad, és „csak úgy záporozik a könnye” a disznó óljában ülve, mikor király apja a disznónak ígéri a kezét a szolgálatért cserében. Majd „reggelre ébredve”, a csodás palota láttán, máris elmúlik a bánata, és szerelmesen mosolyognak egymásra, a királyfivá visszaváltozott disznóval. Én pedig elolvadok tőlük!

kiskiralylany_sir.jpg

Akkora fejlődést tudhatunk magunk mögött az elmúlt esztendőben, hogy nem is igazán tudom, mi mással fejleszthettem volna Őket ilyen komplexen, ilyen hatékonyan, teljes csoportlétszámmal számolva! Hogy milyen fejlődésre gondolok? Fejlődött a figyelmük, a beszédértésük, a beszédproduktumuk, a beszédkedvük, az önbizalmuk, a fantáziájuk, a társas kapcsolataik, az empátiájuk, a mozgásuk, a finommotorikájuk, a szabálytudatuk, az érzelmi intelligenciájuk, a memóriájuk, a türelmük, a nagymozgásuk, az éneklési vágyuk, a szereplési vágyuk,  a térérzékelésük, a testtudatuk,  a kitartásuk. Az amúgy megszólalni nem akaró gyermek a szereplő bőrébe bújva azonnal megszólal, a figyelemhiányos gyermek ott van végig és figyel. Egyszerűen csak és kizárólag pozitívumot látok ebben a típusú foglalkozásban, és ráadásul a gyerekek is mindig hatalmas tettvággyal és jókedvűen vágnak bele a „mesélésbe”! 

lakodalom.jpg

Hálás vagyok a sorsnak, hogy mesés útra léphettem, hogy a Pompás lányoktól kaptam egy tarisznyát kerek egy esztendeje, és az őseimnek, akikkel generációk óta hozzuk magunkkal a pedagógus vérvonalat, és így nap mint nap átélhetem a csodát, amit a gyerekek nevelésével kapok. Ezzel a módszerrel még többet adhatok a felnövekvő nemzedéknek, és erősíthetem őket testben, szellemben és lélekben egyaránt!   

********************************************************

Köszönjük Andinak a beszámolót! Bevalljuk, mi meghatódtunk! Felemelő érzés számunkra átadni azt a tudást, amivel a pedagógusok saját csoportjaikban átélhetik a csodát, amit Andi is körülírt. Várunk Benneteket is képzéseinken, előadásainkon! És ne feledjétek, intézményi képzésre is hívhattok minket. Idén még két alkalommal találkozhatunk, 30 órás képzésünk november 16-18. között Budapesten kerül megrendezésre, valamint Miskolcon november 27-én tartunk egynapos (5 kredites) képzést

pedagogus_tovabbkepzes_november_16-18.jpg 

Szólj hozzá

óvoda hagyomány néptánc képzés népmese mesemondás pedagógus továbbképzés élménypedagógia pompás nagykövet népijáték módszertan