2019. jún 02.

Mit taníthatnak a népmesék a mai gyerekeknek?

írta: Kormos Rebeka
Mit taníthatnak a népmesék a mai gyerekeknek?

Teszik fel halkan vagy hangosan a kérdést nekünk időről-időre.
A történetmesélés egyidős az emberiséggel. A kommunikáció alapja az a belső késztetés, hogy el "akarjunk" valamit mondani a másiknak.
A csecsemő hallatja a hangját, hisz szükséglete, túlélésének záloga, hogy foglalkozzanak vele. Későbbi fejlődési szakaszaiban lelki és érzelmi szükségletit elsődleges gondozói - a szülei - testi érintkezéssel és narratívákkal elégítik ki.

"A lelki szerveződés alapja a történetiség."

Mondta Holcsik Erzsében, klinikai-, mentálhigiénés ifjúsági és gyermek szakpszichológus egy szakmai eladásában.

A narratív pszichológia egy olyan pszichológiai nézőpont vagy megközelítés, amely az emberi magatartás elbeszélő jellegére vonatkozik, írja  Bruner, J. S.
A narratívumok átszövik az életünket és mint azt a mai kutatások is bizonyítják, a tanulás leghatékonyabb módszere a történethallgatás. 
A narratívumok olyan szövegek, melyek eseményekről számolnak be, és rendelkeznek idői, valamint oksági koherenciával. Ott vannak a mítoszokban, a mesékben, a legendákban, az érvelésben, a táncban, a festészetben, a moziban, képregényben, az újságokban, vagy a hétköznapi beszélgetésekben.

eloszavas_mesemondas_tipegoknek.jpg

Visszatérve a cseperedő gyermekhez, bizony nem lényegtelen, hogy milyen narratívumokkal találkozik a kezdeti, majd kisiskolás évei alatt. 
Népmeséink legfőbb ereje "a képekbe sűrített információkban" rejlik, ahogy Dr. Boldizsár Ildikó fogalmaz írásaiban és előadásaiban. Kutatások  igazolják, hogy lényegesen gazdagabb szókinccsel rendelkeznek azok az óvódás korú gyerekek, akiknek rendszeresen van módjuk népmeséket hallani. A mesehallgatás élménye minden intelligencia területre hat, így megannyi fejlesztési lehetőséget rejt.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, 2015-ös tanulmánya olyan lépéseket sürget, amelyek elősegíti, hogy a népmesék helyet kapjanak az óvodai és iskolai nevelésben és oktatásban.

img_2575.JPG

"A népmeséknek vissza kell kerülniük méltó helyükre, a családok és közösségek hétköznapjaiba."

Hangsúlyozzuk a Pompás Napok módszertani és gyakorlati képzésein, ahol pedagógusoknak, szülőknek és gyerekekkel foglalkozó szakembereknek adjuk át tapasztalatainkat. Hiszünk benne, hogy a népmese középpontba helyezésével, a többoldalú megerősítés eszközeivel (népi játékok és tárgyalkotó tevékenységek) a mai gyermekek számára is biztosítható a generációk közötti információ áramlás, amely az élet minden problémájára valamiféle útmutatással szolgál. Áldásos hatásainak listája ezen felül is igen hosszú, de kiemelendő, hogy az elvont gondolkodás, a kreativitás bölcsője a mesehallgatás. Összegezve, a mai gyerekek boldog élethez vezető útját is érdemes a népmesék megalapozni.
Természetesen a gyermekek esetében a legfontosabb rendezőelv az életkori sajátosságok figyelembevétele a meseválasztásánál. Az archaikus világrend szerint a népmesék nem csak a gyermekek nevelésére szolgáltak, hanem minden korosztálynak tanulságul szolgáló történetekkel biztosították a közösségek önrendeződő struktúráit. 

meszaros_gabor_fotoja.jpg

Gyerekeink az emberi életet meghatározó, lényeges kérdésekről és az azokra adott válaszokról tanulhatnak a népmesékből. Az élet folytonosságát, a reményteljes és pozitív életszemléletet hangsúlyozzák meséink, hisz jó tett helyébe, jót várhatunk. 

Az Edison100 elnevezésű program, annak a 100 kezdeményezésnek a listája, amelyek innovatív módon fejlesztik az általános iskolás korú gyerekek tudását és készségeit. A Pompás Napok módszertana olyan vállalkozások és alapítványok között kapott helyet, mint a Bátor Tábor, Logiscool, Értsünk szót, Felelős Szülők Iskolája...
Hiszünk a mesékben és abban, hogy ha sokat dolgozunk a céljainkon, elérhetjük, hogy az innovativitás, az oktatás és a népmesék egy platformon jelenhessenek meg. 

Támogasd céljainkat, szavazz ránk: https://nlc.hu/edison100/#pompasnapok

10665667_370528236458107_1979968563598535539_n.jpg

Szavazatodon túl szeretettel várunk mesemondó gyakorlatainkon, képzéseinken, és akkreditált tanfolyamainkon, amelyen a pedagógusok 30 kredit pontos módszertani kurzuson vehetnek részt. Aktuális információkat a Képzések és előadások című oldalunkon találhattok
100-as vagyok! Iránytű az innovatív oktatásért

Kövessetek minket facebook oldalunkon is!
Látogassátok meg weboldalunkat: www.pompasnapok.hu

logo.jpg

Ajánljuk figyelmetekbe e-book formátumú módszertani füzeteinket, amelyekben kidolgozott mesefeldolgozásokat találtok.

Szakmai közösségeinkhez érdemes csatlakoznod, hisz óvódás és kisiskolás korosztályok számára népi játékok témában és a népmesékkel kapcsolatban kérhetsz tanácsot vagy oszthatsz meg tapasztalatokat. 

Tematikus gyűjteményeinket pedig időről-időre érdemes meglátogatni. Mesetárunk hetente új mesével bővül. Játéktárunk szintén egy bővülő gyűjtemény.

Szólj hozzá

pszichológia oktatási népdal módszertan népmese innovatív népi játékok akkreditált képzés narratív akkreditált pedagógus továbbképzés Pompás Napok edison100 edisonplatform budapestbridge innovatív oktatás