2019. aug 30.

Tanévkezdés, kicsit másként!

írta: Kormos Rebeka
Tanévkezdés, kicsit másként!

A gyerekekre koncentrál ezekben a napokban mindenki: a szülők, az írószeres, az államkincstár, a tankönyvellátó.

A Pompás Napok csapata a pedagógusok és gyerekekkel foglalkozó szakemberek felé fordul, mert számukra is új nevelési-, tanítási év veszi kezdetét.

A bölcsődei dadusok, óvónéni, dajka néni lesznek azok, akik kézen fogják a gyerekeinket az első ovis napok. A tanító nénik a visszatérő alsósokban igyekeznek felfedezni a nyári hetek alatt beállt változásokat, miközben a szülők drukkolnak, hogy a pozitívumok listája hosszabb legyen. A nagyobbakkal foglalkozó tanárok, szociális területen dolgozók reménykednek, hogy most is lépést tudnak tartani majd az ifjakkal.
Ki-ki szövögeti új terveit, elhatározásait a maga szakterületén.
Ehhez kívánunk inspirációval és talán új nézőpontokkal szolgálni egy távoli nép meséjén keresztül. A feldolgozás során a felnőtt, az pedagógus, a pedagógus asszisztens, dajka, dadus, könyvtáros-tanító és minden gyerekekkel foglalkozó szakember válik főszereplővé. 
A tuvai népmese számos, a magyar népmesékből is jól ismert fordulata rámutat, hogy az Urálon túl is hasonló kihívások elé áll a mesehős. Egy nyargaló lovas a tuvai címer egyik eleme, amely a mesei paripák csodás képét tárta elénk, amikor a mese eredetét követve megtaláltuk a zászlót és a címert.

tuva-horses.jpgForrás: www.tuva-travel.com

Induljunk együtt e mesés utazásunkra, A fiú három tudománya című mesét olvasva.

Olvasd el a három tudományról szóló részt többször!

A tudásra szomjazó fiú első tudományként a sakkal ismerkedik meg. Ezt követi a bűvészet tudománya - amely, mint a meséből kiderül -  csak látszólag haszontalan. Majd a számolás tudománya az utolsó. A tanításért örökségével fizet. Három állomás egy olyan úton, ahol a mese hőse első ránézésre céltalanul halad, miközben megalapozza saját és egész népe jóllétét.

No. 1. lépés: Ragadjunk tollat! Vegyünk 3 különböző (pl.: fehér, zöld, sárga,  de  tetszés szerint bármely színeket választhatunk) színű papírt. Az egyikre (pl.: fehér) írjuk fel a a tudományokhoz tartozó tulajdonságokat. Pipáljuk ki azokat, amelyeket jellemzőeknek tartunk magunkra.

Aki mer, az nyer!

Így tartja a mondás és meséink is ezt sugallják. Mai köntösben trénerek, coach-ok is ebben erősítenek meg minket, hogy csupán próbálkozásaink során szerzett tapasztalataink hozzák meg azokat a lelki, szellemi vagy érzelmi javakat, amelyek építik emberi kapcsolatainkat, javítják énképünket. 
A mese világos receptet ad, hogy anyagi javainkat is érdemes szellemi épülésünkre fordítani.

No. 2. lépés: Milyen kihívás áll most előtted? Döntöttél-e már, hogy elébe állsz-e ennek az erőpróbának? 

Kihívás, lehetőség, akadályok legyőzése?

Mesénk hősének talán nincs mit veszítenie, hisz így gondolkozik: ha "levágja fejemet, akkor sem fog senki sírni utánam". Mégis érdemes ezt a kérdést más szemszögből is megvizsgálnunk. Mi a tétje annak, hogy ez a fiú elébe álljon egy kánnal való sakkjátszmának? Az, hogy az egész népet megmentheti a kán zsarnokságától. 

No. 3. lépés: Tegyük fel a kérdést magunknak, hogy mely emberi tényezők hátráltatnak minket mindennapos munkánk során. Miként tudunk ezekkel megbirkózni? Fegyelmezettséggel? Kitartással? Többszöri próbálkozások mentén? Írjuk fel ezeket a másik (pl.:zöld) színű papírra.

No.4. lépés: Vessük össze a fehér és zöld papíron szereplő szavakat. Gondoljuk át a párhuzamokat, ellentmondásokat. Ebben a gyakorlatban nincs jó, jobb és annál is jobb válasz, csupán az önmagunkról való gondolkozás lehetősége.

Elő a napsárgával!

A tuvai mesehős egy gazdálkodó életmódot hagy hátra magasztosabb célok érdekében. A nevelők munkájára is így tekintünk, hisz szakmájuk velejárója, hogy figyelmükkel folyton az eljövendő jót fürkésszék és felkészítsék a következő generációkat olyan kihívásokra, amelyek talán a "most"-ban meg sem mutatják magukat. 

No. 5. lépés: Milyen tulajdonságunkat kellene palléroznod, hogy Oszküsz-ool-hoz hasonlóan magabiztosan nézz szemebe a megmérettetéseiddel? Jegyezd ezeket a sárga papírra!

Népmesefoglalkozás kicsiknek és nagyoknak!

Ez a rendhagyó feldolgozása egy népmesének eddig 5 lépés volt és talán 15-20 percet vett igénybe.
Azt reméljük, hogy az új nevelési-, oktatási év megkezdéséhez ihletet tudtál meríteni ebből a néhány percből amellett, hogy önmagadra is szántál egy kis időt.
Ha tetszett ez a gyakorlat írd meg nekünk a pompasnapok@pompasnapok.hu e-mail címre, hogy mi is tudjuk hasznos volt cikkünk.
A kezed alatt nevelkedő gyerekeknek is állítottunk össze tematikus mesegyűjteményeket, népmesefoglalkozásokat. Tekintsd át ebbok kínálatunkat.
A Pompás Napok módszertana a népmese középpontba helyezése mellett a népi játékok és tárgyalkotás ötvözésére épül. Ezt 1 és 3 napos akkreditált továbbképzéseinken, sok-sok gyakorlattal oktatjuk. A képzések és előadások rovatunkba ezek felől is tájékozódhatsz.

A témához kapcsolódó korábbi írásaink:
Mesemondás 3 lépésben
Gibbonok és a magyar mesehősök
Mesés foglalkozástervek módszertana

logo.jpg

Kövessetek minket facebook oldalunkon is!

Látogassátok meg weboldalunkat: www.pompasnapok.hu

 

Szólj hozzá

mondóka népmese népmese feldolgozás népi játékok tuva tárgyalkotás népmesefoglalkozás tuvai A fiú három tudománya