2020. már 25.

Bátornak lenni az ismeretlenben, ...avagy egy óvónéni a virtuális térben

írta: Kormos Rebeka
Bátornak lenni az ismeretlenben, ...avagy egy óvónéni a virtuális térben

"A gyerekek azért látják a varázslatot, mert keresik."

Christopher Moore

Bencze Andit ízig-végi óvónéni. Személyes ismertségünk a munkánk kapcsán is szorosabbá vált. Majd 2017-ben ő lett a Pompás Napok első Nagykövete. Azóta is közös nyelvet beszélünk. S most, amikor nagyot fordult mindannyiunkkal a világ, megint példát állít a pedagógusok elé:
vlogger óvónéni.
Néhány hete még bizonyosan jót nevettünk volna ezen az ellentmondásos szóösszetételen. Mert elkötelezettjei vagyunk az embertől emberig ható kommunikációnak, a hiteles jelenlétnek. Pont ezek azok a dolgok, amelyeket Andinak sikerült bevinni a virtuális térbe. Személyes, hiteles, élő, energikus. 
Nézzük, hogy kezdődik egy ilyen út!

bencze_andi_borcsi.jpg

Bencze Andi írása:

Hirtelen jött... nem számítottam rá, nem készültem rá...
Az iskolák bezárása után jött az óvodák bezárása is... Hétfőn délután, haza érve az oviból (ahová csak a Jóisten tudja, mikor megyünk vissza), egy csoporthoz való csatlakozási kérés várt egy kedves ismerősömtől az egyik közösségi média oldalon. Bevallom, nem voltam túl aktív ezen a felületen, de ennek a csoportnak a nevét és leírását olvasva megmozdult bennem valami.
Nem tudtam, mi lesz...
Abszolút nem láttam a jövőbeli lehetőségeket, nem láttam, hogy lesz, hogyan lehet...
Egy valamit azonban tudtam, ugyan nem vagyok tanító, vagy tanár, de én is PEDAGÓGUS vagyok! Mégpedig ízig-vérig pedagógus! Nem tudtam hogyan, de azt tudtam, hogy segíteni akarok én is valahogy, ebben az ember feletti küzdelemben!
És akkor megfogalmazódott bennem:

Minden utazás az első lépéssel kezdődik! Csak az első lépés a nehéz... aztán a többi már megy magától!

A csoport egyik adminisztrátorának írtam üzenetet, hogy én szívesen megpróbálnám magam hasznossá tenni, de teljesen amatőr vagyok a kérdésben. Ő azonnal nagy szeretettel válaszolt, és bíztatott, hogy vágjak bele!
Meg is beszeltük az első programom eseményének időpontját, és mibenlétét.
Mi más lehetett volna az első lépés, mint egy live élőszavas mesélés a gyerekeknek!?
Nagyon-nagyon izgultam! Aggodalommal, lámpalázzal, félszegséggel, tapasztalatlansággal tele vágtam bele...
Nem tudtam, vajon a "másik oldalon" hogy fogadják a mesém? Egyáltalán nézi valaki? Érdekel-e valakit egy "mezei" óvónéni meséje?
...és akkor eljött a pillanat... Persze mondanom sem kell, a technika ördöge megpróbált eltántorítani, de nem hagytam magam!
Közben pedig folyamatosan jöttek biztató kommentek, a reakciók, amik azt mutatták, hogy a virtuális tér másik oldalan bizony ott vannak azok a figyelő tekintetek!
Elmeséltem hát a mesém, amibe csúszott persze egy-két baki, dehát, csak az nem hibázik, aki nem dolgozik! Így van?
Összességében viszont, a végére nagyon jól éreztem magam, és tudtam, hogy ez lesz a módja annak, hogyan fogok tudni segíteni én is, az otthon maradt gyerekeknek és anyukáiknak!
Mert azért lássuk be, az óvoda nem gyermekmegőrző! A lurkók tudásának, ismereteinek, szocializációjuknak, beilleszkedési képességeiknek alapjait mi rakjuk le, óvodapedagógusok! Az iskolai életre, ami az egész életüket megalapozza majd, mi készítjük fel Őket! Így igenis az online iskolai oktatás mellett fontosnak tartom az óvodás korú gyermekek elfoglalásának, hasznos időtöltésének a kivitelezését is!
Úgyhogy bele vágtam! Mesével, heti tervvel, kreatív ötletekkel, kísérletekkel, estimesével, énekes-mondókás foglalkozással. A fejemben pedig ott vannak a témák:

  • emberi test,
  • tavasz,
  • Húsvét,
  • Föld Napja,
  • Anyák Napja.

Ami viszont nagyon megnehezíti a dolgomat, az az, hogy gyermeki interakció nagyon hiányzik ebből a "légüres térből"! A kis szemeik csillogása, a kérdő tekintetek, az arcocskákra kiülő érzelmek, a fixáló szemek, ahogy beleélik magukat a történetbe "elveszve benne", ahogy az esemény fonalába kapaszkodva, velem együtt alakítják a cselekményt!
De az élő bejelentkezés után folyamatosan jöttek a visszajelzések! A dicsérő, biztató szavak a szülőktől, a képek, ahogy a gyermekek már neki is álltak az általam adott ötletnek a kreatív tevékenységhez, és azt, hogyan és mint gondolták tovább, alkották meg a saját elképzeléseik szerint!
Csodás érzés volt ez a rengeteg szeretet, ami több csatornán keresztül jött vissza hozzám, megerősítve engem abban, hogy van értelme csinálni! Hogy annyira jó kis közösség fabrikálódott össze alig három nap alatt az online térben!
Mert egy a célunk! Minőségi, fejlesztő, aktív, hasznos időt eltölteni gyermekeinkkel!
És ebben nekem is van segítségem! Az 5 és fél éves kislányom, Boróka, olyan lelkesedéssel és természetességgel van a segítségemre! Sőt! Inkább partnerként működik közre ebben a nemes feladatban!
A gyermeki lélek egy csoda! A gyermekek maguk a csodák!

andi_es_borcsi.jpg

Úgyhogy folytatjuk tovább Borcsival, amit elkezdtünk, és amíg csak szükség van rá/ránk, addig ott leszünk a virtuális térben, ha csak 20-30 percre is alkalmanként, de egy kis vidámságot, mesét, énekszót, okosítást lopva a nappalikba, gyerekszobákba!
Szívből jövő szeretettel kérlek Titeket ,kedves óvónéni kollégák! Gyertek, csatlakozzatok, segítsetek Ti is a felnövekvő nemzedéknek! Meséljetek, énekeljetek, tornázzatok, alkossatok a virtuális térben Ti is együtt a családokkal! Érezni fogjátok a hálájukat és szeretetüket, amivel cserébe megajándékoznak Titeket!

Lehet, hogy elfelejtik, mit mondtál nekik, de soha nem fogják elfelejteni, hogy hogyan érezték magukat szavaidtól.

Carl William Buehner

Mit szólnak ehhez a gyerekek?

Minden visszajelzés alapján imádják. A szülők sorra küldik visszajelzéseiket és még bizony még a kisiskolás korosztály is széles mosollyal követik a videó eseményeit és a végén ők is kérnek "beszerit" 

#andinéni eddigi kisfilmjei:

Csatlakozzatok szülőként vagy pedagógusként az Ovis karan Tanya csoporthoz, ahol tényleg nagyon pörög az élet. Az események alatt találjátok a napi programokat, amelyek felváltva szólnak felnőttekhez és gyerekekhez.
Bencze Andi foglalkozásait a #andinéni, #benczeandi #élőzés #óvónénimesél beírásával is megtalálhatjátok.

Mi a Pompás Napok csapatával már évek óta hasonló közösségi szándékkal várjuk a szülőket és a pedagógusokat ingyenes felületeinken a Mesetárunkban és Játéktárunkban!

andi_1.jpg

Andival és másik 7 Pompás Nagykövetünkkel együtt most folyamatosan azon dolgozunk, hogy ingyenes feladatlapok készítésével ötletekkel, segítséggel szolgáljunk az otthon maradó pedagógusoknak. 

logo.jpg

Kövessetek minket Facebook oldalunkon is!

Érdemes csatlakoznotok szakmai közösségeinkhez, ahol óvodás és kisiskolás korosztályok számára népi játékokkal és népmesékkel kapcsolatban kérhettek tanácsot vagy oszthattok meg tapasztalatokat. 

Ajánljuk figyelmetekbe kiadványainkat, amelyekben kidolgozott mesefeldolgozásokat találtok. Az elektronikus módszertani anyagok az intézményi keretekhez illeszkednek és segítik az óvodás és kisiskolás korosztállyal való foglalkozást.

Látogassátok meg weboldalunkat: www.pompasnapok.hu

Szólj hozzá

játék mese alkotás otthon tanya néni karan ovis Andrea Andi Nagykövet Napok Bencze Pompás #maradjotthon #andinéni oviskarantanya