2018. már 28.

Élményközpontú oktatás népmesékkel és népi játékokkal

írta: Kormos Rebeka
Élményközpontú oktatás népmesékkel és népi játékokkal

"Amit gyermekkorodban megtanulsz: életed kiapadhatatlan forrásai lesznek."

(Polgár Ernő)

12088031_406659736197545_5866250536069100815_n.jpgFotó: Mészáros Gábor

Milyen tudást és hogyan adunk át a bennünket követő generációnak, ez a civilizációk örök és nagy kérdése. A válasz megadására nem is vállalkozunk. Csupán saját tanítóink örökségét adhatjuk tovább és saját tapasztalásunkat, amely a népmese, a népi játékok és tárgyalkotó tevékenységek hármasában nyerte el mai formáját.
A Pompás Napok módszertana az élményszerű cselekedtetésre épül és a többoldalú megerősítés eszközeivel nevel és oktat.

Élmény gyermeknek és pedagógusnak

Siroki Andrea, 37 évesen választotta a pedagógus hivatást. Főiskolába kezdett és hivatásra lelt. Az interneten talált rá e-book formában A só című mese módszertani füzetünkre. Beszámolója szerint ez megváltoztatta a meséhez való viszonyát. A népmese, népi játék és tárgyalkotó tevékenység ötvözetére, mint pedagógiailag is használható eszközre támaszkodhat. Ahogy elmondta a módszert azóta átültette más területekre is.
Mi is történt? Így foglalta össze:

A mindennapos tevékenység szerint " a könyvből való olvasás zajlik. Jó magam azóta próbálkozom a fejből meséléssel, amióta feldolgoztam egy újonnan alakult nagycsoportban A só című mesét, a módszeretek segítségével.
Nagyon izgultam, hiszen a csoporttal akkor ismerkedtünk, nem ismertem a gyerekek összetételét, képességeiket és a mesehallgatási szokásaikat sem. Nem tudtam, hogy olvasnak e nekik otthon mesét, az előző ovis életükben ez hogyan és milyen formában valósult meg? Egyet azonban tudtam, és tudok. Ez a generáció más… Egy NET generációval állok szemben, akik a digitális világban élnek és növekednek. Igazi kihívást jelentett számomra az egész mese foglalkozás. Ekkor, kutakodva a neten, találtam rátok, és a mesétekre. Ahogy olvastam, éreztem, hogy hozzájuk nemtől, kortól és összetételtől függetlenül ez lesz a kulcs. Rászántam magam és nekiálltam a mesét elsajátítani, és feldolgozni pontosan úgy, ahogy írtátok. Mesekezdő formulát kerestem, tanultam, eszközöket gyártottam, dalokat tanultam és írtam ki pendrive-ra. Motivációhoz eszközként egy ”jászolkarikához”- sót kötöttem és jól látható helyre kihelyeztem. Vártam és a hatás nem is maradt el. Látszólag nem foglalkoztam vele, ki figyel- persze azért izgultam- és belevágtam a mesekezdő formulámba, miközben mesepárnákat helyeztem el. Azon kaptam magam, hogy a gyerekek egyre másra gyűlnek körém, és kíváncsian várják most mi fog következni. A mese egészét úgy mutattam be, ahogyan javasoltátok. A gyerekek ahol kellett a párbeszédeknél - ahogyan mondtam és irányítottam a szálakat,- egyre bátrabban vettek részt, egyre nagyobb lelkesedéssel énekeltek, majd a végén már hatalmas örömmel vettek részt a mulatságban is. Hatalmas sikerélménnyel zárult az egész foglalkozás. Akkor fogadtam meg, hogy ezt a módszert megtartom, és ezzel fogok dolgozni.
Jelenleg kiscsoportom van, és tökéletesen működik az interaktív mese feldolgozás. Most már az idei anyák napi műsorom is így épül fel hála nektek. Azt gondolom, hogy ehhez a generációhoz jelenleg ez a módszer áll a legközelebb. Nem kell egy helyben ülniük, mozoghatnak, táncolhatnak a mesék közben. Aktív részesei lehetnek egy- egy mesének."

3.jpgFotó: Peer Réka

Kis csoportban és több százas tömegben

Intézményi keretek között csoport-, és osztályközösségekben, baba-mama klubokban, hagyományőrző fesztiválokon, több ezer gyermek élményei, válaszreakciói alakították módszerünket. Meséink, játékaink több évszázados tapasztalás után is fennmaradó tudást hordoznak. Az átadás műfaja - mese, játék, dal - a mai gyerekek számára is szórakoztatóak, tanulságosak és legfőbb erényük, hogy tartalmuk szerint az életre nevelnek.

Bevalljuk, hogy eleinte önmagáért a közös élményért szerveztük meg eseményeinket és látogattunk el ismeretségek alapján a legkülönbözőbb életkorú gyermekcsoportokhoz.

Csodás pedagógusokat ismertünk meg, nagyszerű alkotó társakkal dolgozhattunk együtt ezekben az években. A gyerekekkel töltött órák pedig bőségesen feltöltöttek minket is. Ez a kölcsönös élmény hozta meg az elnevezést is: Pompás Napok. ...mert mindig így éreztük és azóta is ez foglalja leginkább össze, ami egy-egy program kapcsán megélünk a pedagógus továbbképzések, gyermekprogramok alkalmával.

img_6263.JPG

Az oktatás szolgálatában

Anélkül, hogy feltalálnánk a spanyol viaszt, valljuk, hogy hagyományos népi kultúránk kincsei fejlesztenek minden intelligenciaterületet. Népi szövegeink, játékaink stratégikus, kreatív gondolkodásra serkentenek, szocializálják a periférián mozgó személyeket, helyes időgazdálkodásra vezetik rá a játszót és bizalommal töltik el a mesébe magát beleélő személyt. Ezekben semmi újat nem mondunk azoknak, akik járatosak egyik-másik népszokásban. Mindezen előnyöket egyesítve, intézményi keretek közé "szorítva", gyakorlatorientált képzéssé gyúrtuk tudásunkat.

Eltartott pár évig, amíg sztenderdizálható folyamatok születtek impulzív és sok háttértudást igénylő, folyton a gyerekek igényeire reagáló foglalkozásink menetére.

Akkreditált képzésünk az Emberi Erőforrások Minisztériuma által jóváhagyott 30 órás továbbképzésként elérhető.
Intézményi továbbképzéseink során az adott óvoda vagy iskola specialitásaira építve megyünk házhoz. Interneten megrendelhető, letölthető e-book formában anyagaink alkalmasak arra, hogy a pedagógus vagy a gyerekekkel foglalkozó nevelő beemelje a népmeséket, népi játékokat és tárgyalkotást a gyerekek mindennapjaiba.

20190322_144718_1.jpg

Képzéseinkről bővebben a Képzések és előadások oldalon tájékozódhattok.

Várjuk jelentkezésetek és megkereséseiteket!
BLOGSZERDA pedig a jövő héten is lesz, a húsvéti ünnep után. 

logo.jpg

www.pompasnapok.hu

Facebook.com/Pompasnapok

Szólj hozzá

népmese pedagógus továbbképzés népi játékok tárgyalkotás a népmese a népi játék és a tárgyalkotás ötvözésének módszertani lehetőségei az óvodában és alsó tagozatban