Önfegyelem és bizalom kisgyermekkorban
forrás: hiveminer.com
Miért van itt egy halom pillecukor rögtön az első képen? Rögtön kiderül!
Amikor gyerekekkel foglalkozunk, fegyelmezési kérdések is mindig az utunkba kerülnek. Sokszor nem tudják megvárni, hogy sorra kerüljenek, egymás szavába vágnak, elveszik az ollót a "tiltott" dobozból, mert akkor nem kell az óvónénire várni... és még sorolhatnánk. Most csak zárójelben jegyezzük meg, hogy nagyon sok hasznos praktikánk van, amelyek segítenek az ilyen helyzetek elkerülésében. Ezekről is fogunk írni a későbbiekben. Azonban az összes felsorolt "problémának" közös a gyökere... az önfegyelem itt a kulcsszó.
Nem kérdés számunkra, hogy az önfegyelem fontos készség. Mi felnőttek tudjuk, hogy az önfegyelem/önuralom/önkontroll milyen sok nehézségen tud átsegíteni minket. Emiatt azt is tudjuk, hogy ez egy fontos fejlesztendő készségterület a kisgyermekek esetében. Az önuralom nem más, mint hogy képes vagyok szabályozni az akaratomat, azaz amit most azonnal szeretnék csinálni/mondani/enni, későbbre halasztom (vagy egyáltalán soha nem csinálom). Egy fontos kísérlet is kapcsolódik a témához.Az egyik leghíresebb kutatás a gyermekek önuralmának vizsgálatára a Marshmallow-teszt, amely Walter Mischel nevéhez fűződik. Nézzétek meg, amellett, hogy a kísérletben szereplő gyerekek sok derűs percet okoznak, fontos kérdések merülhetnek fel a kutatás kapcsán.
Bennünk például felmerült az a kérdés, hogy vajon azt tartjuk-e jónak, ha a gyerek nem most eszik meg egy cukorkát, hanem kis idő múlva kettőt habzsol be levegővétel nélkül - így talán kevésbé is élvezhető az íze.... Ez a kérdés azonban már másfelé vezet, így most visszatérünk eredeti utunkra.
A kísérletben a kutatók azt figyelik meg, hogyan képesek a gyermekek ellenállni a kísértésnek és késleltetni az igényeik/vágyaik kielégítését. A gyerekek kapnak egy pillecukrot, és eldönthetik, hogy megeszik azonnal, vagy várnak. Aki képes kivárni, hogy a kísérletvezető visszatérjen, az 2 pillecukrot kap a vizsgálat végén. A teszt tulajdonképpen azt helyezi a középpontba, hogy mekkora önuralommal rendelkeznek a vizsgált gyerekek, képesek-e a jövőbeli nagyobb fogyasztás érdekében az azonnali fogyasztást elhalasztani.
A videóban Walter Mischel kísérletét láthatjuk, amelyről a kísérlet kitalálója könyvet is írt Pillecukorteszt - Hogyan fejlesszük önuralmunkat? címmel. Ebben a könyvben részletesen leírja, hogy miként kutatta hosszú évtizedeken keresztül az önfegyelem témáját, és milyen egyéb tanulságokkal szolgált számára ez a kutatási terület. A sok történetből egyet szeretnénk itt most kiemelni számotokra is, amely segít megérteni, hogy miért került a címbe a bizalom szó.Trinidadban is végzett kutatásokat, így onnan egy további aspektust emel be a kérdéskörbe. A trinidadi gyermekek körében végzett kutatásokban azok a gyermekek, akik kevésbé stabil háttérből érkeztek, emiatt nem bíztak meg a felnőttek szavában (nem tudhatták, hogy ha a kísérletvezető megígéri, hogy később többet kapnak, az valóban úgy lesz-e), az azonnali fogyasztás mellett döntöttek. „Semmiféle nyomós indok nem szólt amellett, hogy az ember lemondjon az azonnaliról, ha nem bízik benne, hogy az a bizonyos későbbi valóra válik”- írja Mischel a könyvében. Ezzel a kis történettel a kérdéskör sokszínűségére szeretnénk felhívni a figyelmet. Egyáltalán nem biztos, hogy csak egyetlen oka van annak, ha egy gyermek önfegyelme hagy némi kívánnivalót maga után. Mi is látjuk munkánk során, hogy vannak gyerekek, akik egyik tanítónál az önfegyelem mintaképei, a másiknál pedig úgy viselkednek mintha kicserélték volna őket. Ha Nektek is vannak tapasztalataitok ebben a témában, amelyet szívesen megosztanátok velünk, ne habozzatok, írjatok véleményt! Várjuk nagyon!
A könyvet pedig szeretettel ajánljuk elolvasásra azoknak, akiket a téma mélyebben is érdekel. :)
Aki nem hiszi, járjon utána!
A Pompás Napok csapatával várjuk jelentkezésetek és megkereséseiteket akár felnőttként érdeklődtök, akár gyermekeiteket szeretnétek mesei élményekhez juttatni. Pedagógusképzésekkel, felnőtt meseműhelyekkel, interaktív mesés alkalmakkal és hagyományőrző programokkal akár házhoz is megyünk.
Írjatok a pompasnapok@pompasnapok.hu címre, hogy személyre szabott programot alakíthassunk ki!
Előadásainkra, képzéseinkre várjuk a szülőket, pedagógusokat, gyerekekkel foglalkozó szakembereket, meseszerető felnőtteket.
További inspirációért látogassátok meg Mesetárunkat és Játéktárunkat!
Ajánljuk figyelmetekbe kiadványainkat, amelyekben kidolgozott mesefeldolgozásokat találtok. Az elektronikus módszertani anyagok az intézményi keretekhez illeszkednek és segítik az óvodás és kisiskolás korosztállyal való foglalkozást.
Kövessetek minket Facebook oldalunkon is!
Látogassátok meg weboldalunkat: www.pompasnapok.hu
Érdemes csatlakoznotok szakmai közösségeinkhez, ahol óvodás és kisiskolás korosztályok számára népi játékokkal és népmesékkel kapcsolatban kérhettek tanácsot vagy oszthattok meg tapasztalatokat.