5+1 mondóka
Mondókákból sosem elég!
forrás: www.abeautifulmess.com
A picit szinte az első naptól gyakran tartjuk ölben, és gügyögünk neki megnyugtatásként vagy csak mókából. Ebben a biztonságos közegben rengeteget fejleszthetsz is rajta - például azáltal, hogy gügyögés helyett mondókákat ismételgetsz neki.
forrás: www.gettyimages.com
Már csecsemőkorban is hasznos
A mondókákkal nem lehet elég korán megismertetni a gyereket: egyszerű, ritmusos versikéket már a hasfájással vagy nyűgösséggel küzdő csecsemőnek is ismételgethetsz. Ugyan még nem fogja tudni, mit mondasz neki, de a ritmusra döcögtetés megnyugtatja, és élvezni fogja, hogy az anyukája beszél hozzá. Már ez fejleszti őt, nagyobb korától pedig, amikor elkezd intenzíven figyelni a szavaidra, a mondóka szövege is érdekessé válik.
forrás: www.mediabakery.com
Másfél éves korától az öledbe ültetve bevezetheted a mozgásos mondókákat: a kicsi murisan utánozni is próbálja a kezed, miközben fejlődik a finommotoros mozgása. Kétéves korában a többsoros mondókákat is meg tudja már jegyezni, az óvodában pedig már a hosszabb, bonyolultabb mondókák segítségével taníthatod meg neki például a hét napjait. Az érdekes, vicces rímek nagyon jól jöhetnek, ha az orvosnál ültök és hosszú órákat kell várni, vagy ha unatkoztok egy esős délutánon.
Szórakoztatva tanít
A ritmusos, rímekkel teli mondókák szórakoztatóak, erősítik az anya-gyerek kapcsolatát, a ritmusok megnyugtatják és tanítják a picit. A többféle, mozgásos, döcögtetős mondóka a kicsi összes érzékszervére hat: miközben hallja a hangodat, megfigyelheti, hogyan mozog a szád beszéd közben, vagy próbálhat tapsolni a ritmusra. A több csatornán érkező ingerek összekapcsolódnak az agyban, és fokozzák az agykérgi kapcsolatok épülését. A mondókák közben ezen kívül a picik az egyre hosszabb ideig tartó koncentrálást is folyamatosan tanulják. Mindeközben a tanulás folyamata szinte észrevétlen, nincs erőltetés, csak vidám móka és kacagás anya karjai között.
A mondókák fejlesztő ereje
A rímek az agykérgi kapcsolatok mellett sok egyéb folyamatra hatnak serkentőleg. A testtudat, a mozgáskoordináció, az egyensúly-, nyelv- és ritmusérzék, a szókincs, a memória, az asszociáció mind-mind fejlődik mondókázás közben. Különböző rímeket választhatsz a testséma fejlesztésére, ami a későbbi írás-olvasás megtanulásában lesz segítség. Az anyanyelv szépségeit is könnyű megismertetni a picivel, pláne, ha kicsit később vagy nehezebben beszél, mint a kortársai. A logopédusok speciális versikéket szoktak beszédzavaros gyerekeknek ajánlani, ami a megfelelő hangok automatizálásában is segít.
forrás: www.parents.com
5+1 szórakoztató, mégis hasznos mondóka
Akkor is érdemes mondókázni, ha kiválóan beszél a gyermeked. Az üzletekben számtalan mondókás könyv közül választhatsz, de az interneten is találni rengeteget. Az alábbiak szórakoztatnak és fejlesztenek egyben.
1. Orrdörgölő - pici babával lehet játszani, miközben összedörgölitek az orrotokat
Én is pisze, te is pisze,
Gyere, pisze, vesszünk össze!
2. Arcsimogató - az öledbe ültetett kicsi haját, arca részeit, nyakát simogathatod, csikizheted
Zöld erdő (haja)
Sík mező (homloka)
Pillangó (szemei)
Szuszogó (orra)
Tátogó (szája)
Itt lemegy (nyakához)
Itt megáll (hasához)
Itt a kulacs, itt igyál!
3. Kézsimogató - a kezénél kezdve a nyakán, pocakján át szaladhat a nyulacska csiklandozva
Kerekecske, dombocska,
Itt szalad a nyulacska.
Erre megyen, itt megáll,
Itt egy körutat csinál,
Ide bújik, ide be,
Kicsi gyermek keblibe.
forrás: www.shutterstock.com
4. Lovagoltató - a térdeden ülve döcögtesd a babát
Hőc, hőc, katona,
Ketten ülünk egy lóra,
Hárman meg a csikóra,
Azzal megyünk Budára,
A budai vásárra.
5. Nyuszis ugrálós mondóka - az elmondottakat utánozzátok
Nyuszi fülét hegyezi,
Nagy bajuszát pödöri,
Répát eszik: rop, rop, rop,
Nagyot ugrik: hopp, hopp, hopp.
+ 1 Kis kezem - a fekvő gyerekkel játszhatjátok
Mit csinál a kis kezem?
Simogat kedvesen,
Ütöget mérgesen,
Csiklandoz viccesen,
Csípked hegyesen,
Táncol ügyesen.
Na mit csinál a kis kezem?
Te is tudod, mondd velem!
5 + 1 mondóka óvódás és kisiskolás gyerekeknek is!
A játékos tanulás az óvodás kor sajátja, de a zökkenőmentes iskoláskorba is átvezet. A tanítók előszeretettel használják, de saját gyerekeinkért bizony mi is sokat tehetünk néhány egyszerű mondókával.
Iskolát kezdve elvárás, hogy ismerje a gyermek a hét napjait, hónapok neveit, tisztában legyen az idő fogalmával. A garfomotoros fejlesztés is örökzöldnek számít az iskolába készülő és az elsős gyerekek életében. A "grafomotorikus" szó jelentése írómozgást jelent, de tágabb értelemben használatos. Az összes finommozgás-koordinációt igénylő tevékenység, szűkebb értelemben pedig a rajz- és íráskészséggel kapcsolatos mozgások összefoglaló kifejezése.
1. Napok neveit tanító mondókák
Szép Rozi reggel a vásárban,
Vajon mit visz a kosarában?
Hétfőn: hagymát,
Kedden: kolbászt,
Szerdán: szőlőt,
Csütörtökön: csülköt,
Pénteken: paprikát,
Szombaton: szalonnát,
Vasárnap: vadalmát,
És teli a kosár.
Szép Rozi kívánunk jó vásárt!
Szép Rozi kívánunk jó vásárt!
2. Hónapsorolók
Jégen járó Január,
fagyot fújó Február,
rügy-mozdító Március,
Április, füttyös, fiús,
Május, Május, virágdús,
kalász-konyító Június,
kasza-suhintó Július,
aranyat izzó Augusztus,
szőlő-szagú Szeptember,
levélhullató Október,
köd-nevelő November,
deres-darás December.
3. Évszakok váltakozása
Dagi tócsa, pocsolya,
de nagy a kend pocakja!
Nő a tócsa, dagad, hízik,
a cipőm már alig látszik!
Minden csupa víz és sár,
ez az ősz, és nem a nyár!
4. Az idő
Óra, óra, kicsi óra, (két mutató ujjunkkal lassan egy kerek órát formázunk fentről lefelé)
Indulunk az iskolába. (két kezünkkel mutatjuk, hogy sietünk)
Tik-tak, tiki-takk, (összetesszük a két tenyerünket és azzal ketyegünk ritmusra)
tiki-tiki-takk.
5. Rajzoltatók - nyulacska
Rajzolok egy kerekecskét,
Gömbölyűre, mint a zsemlét,
Kerekecskén kis gombocska,
Akár csak egy baba volna.
Gombocskának két nagy füle,
Vajon mi néz ki belüle?
Bajuszkája, farkincája,
Bajuszkája, farkincája,
Kerekecske, gombocska,
Itt csücsül a nyulacska.
+ 1. Rajzoltatók - gólya
Áll egy kis pont magába,
bekerítjük karikába.
Két kis zsinór lóg le róla,
nono ez még nem a gólya.
A tojása kerek, hegyes,
mindjárt itt áll a vén begyes,
hurkapálca hosszú lába,
azzal gázol a mocsárba.
Piros csőre hosszú, hegyes,
jön a gólya, mindjárt megesz!
Mondókák és a mese kapcsolata
A szülőket, pedagógusokat arra buzdítjuk, hogy a két műfajt bátran ötvözzék. A mesemondás is könnyebb s újabb eszközzel gyarapodik a repertoár, ha a bevésésről vagy anyanyelvi nevelésről van szó.
Ehhez a műfajhoz ad ötleteket a Só című mese interaktív feldolgozása. Klikk!
Még több mondókát!
Szeretettel ajánljuk a mondókás írásunkat.
Mondókás könyv babáknak és mamáknak címmel. Klikk!
Kövessetek minket Facebook oldalunkon is!
Látogassátok meg weboldalunkat: www.pompasnapok.hu