A játékok ezer arca
Évszakokon át
A népmesék, kézműves tevékenységek és néptánc mellett az egyik legfontosabb, amelyből inspirálódunk, a népi játékok köre.
Foglalkozásaink tengelyét adja, hogy miként választunk egy adott népmeséhez kapcsolódó játékokat. A népi játékoknak számos készség és képesség fejlesztő hatásuk van. Szerencsésnek mondhatjuk magunkat, mert sokszor tapasztalhattuk már ezt és a pedagógusoktól is folyamatos visszajelzéseket kapunk. ...de a jóból sosem elég.
Szakmai fórum
Szakmai fórumot is indítottunk Népi játékok óvodában, iskolában névvel, ahol több ezer tag folyamatosan segíti egymást ötleteivel. Ha még nem csatlakoztál, itt az ideje!
A népi játékok fejlesztik a finommotorikát, a beszédkészséget, a döntések meghozatalához szükséges készségeket, a koncentrációt, önfegyelmet, türelmet, továbbá a figyelmet. A mozgásos népi játékok pedig a nagymozgások fejlesztésében is rendkívüli szerepet töltenek be, ilyen lehet például az ugráskészség.
Az ugróiskolák sokszínűségéről már írtunk nektek. Most nézzük a körjátékokat, azon belül is a párválasztó körjátékokat. Ha végiggondoljuk, hogy mi mindenből áll egy körjáték, akkor az egyes elemekhez hozzárendelhetjük a fejleszthető készségterületeket is:
- kör kialakítása: téri tájékozódás, térérzékelés
- ütemes járás, körtartás: ritmusérzék, térérzékelés
- játék dallama: ritmusérzék
- játék szövege: beszédkészség, ismeretbővítés, szókincs
- pár kiválasztása: döntések gyakorlása
forrás: www.flickr.com
A párválasztásról szeretnénk néhány szót még ejteni. A gyerekek nagyon sokféleképpen viselkednek, amikor a kör közepén állva ki kell választaniuk a társaik közül egy párt. Van, aki félénk, és nem meri kiválasztani, pedig nagyon jól tudja, kivel forogna a kör közepén szívesen. Van, aki döntésképtelen, mert egyszerre több társát is szívesen kiválasztaná. Van, aki nagyon határozott, és célirányosan megy az általa párnak választott társhoz, majd hívja be a kör közepére.
Úgy véljük, hogy egy ilyen játék nagyon jó "gyakorlási terep" arra, hogy a gyerekek döntést hozzanak, és ha van rá idő (már pedig érdemes lenne úgy játszani, hogy legyen rá bőven idő), akkor várjuk ki, esetleg segítsük a gyerekek választását, de semmiképpen sem jó ötlet megmondani neki, akár előre, hogy majd kit válasszon. Természetesen gondolni kell arra is, hogy mi történik, ha folyamatosan ugyanazok a gyerekek választják ki egymást, ekkor érdemes egy idő után szabályokat is kitalálni, azaz olyat kell választani, aki még nem volt. Ezzel természetesen korlátozzuk a gyerekek döntési lehetőségeit, de nem helyettük döntünk. A párválasztó körjátékok gyakorlatilag a csoportviszonyok tanulmányozásához is segítséget nyújthatnak.
Nagyon fontosnak tartjuk a tapasztalati tanulást. Kevésnek érezzük a lehetőségeket, sok negatív példát is hallottunk. A tapintás, mint az egyik legfontosabb érzékelés kissé háttérbe szorult manapság. Látunk természetesen olyan óvónéniket és tanítónéniket, akik sok erőfeszítést tesznek, hogy a gyerekek minél több dolgot megfoghassanak, kézbe vehessenek, letapogassanak. Mi is erre törekszünk, amikor egy-egy Pompás Napot megtervezünk. Népi játékaink közül is van olyan, amelyben szerepet kap a tapintás. Ilyen például a szembekötősdi, vagy a Megy a labda vándorútra, a Csön-csön gyűrű, stb. Legtöbb információt vizuálisan kapjuk és dolgozzuk fel, de egy szembekötősdi játéknál éppen ezt kapcsoljuk ki, ezáltal lehetőség van a többi érzékszerv megdolgozására is. A Megy a labda vándorútra vagy a Csön-csön gyűrű szintén olyan játékok, ahol a hátunk mögött vagy a markunkban van a tárgy, így a kezünk érzékelésére kell támaszkodnunk.
forrás: www.dailymail.co.uk
Főleg kisebb gyerekeknél érdemes időt hagyni arra, hogy a tárgyat, pl. kendő, gyűrű, labda, megismerjék, megfogják, és csak mindezek után belekezdeni a konkrét játékba.
Online anyagok
Összegyűlt már számos anyagunk, amelyet letölthetős formában a honlapunkon is elértek. Ezek nagy része ingyenesen letölthető, és sok további ötletet tartalmaz, az őszi kukoricázgatás időszakára is.
Megjelent módszertani fűzetünk A só című mesére épülve.