2018. aug 22.

Óvónők a nemzeti nevelésért eddig és ezután is!

írta: Kormos Rebeka
Óvónők a nemzeti nevelésért eddig és ezután is!

"A gyerekek kielégíthetetlen étvággyal szívják magukba a tudást. Minden érdekli őket, a lényeg, hogy elegendő ingert kapjanak."

Ruby Wax

2_1.jpgFotó: Peer Réka, március 15. ünnepséghez kapcsolódó élőszavas mesemondás. A Huszár és a medve.

Néhány hete több cikk látott napvilágot a módosult óvodai nevelés országos alapprogramjáról. Kommentek hada és temérdek reflexió követték. A külső szemlélőnek úgy tűnhetett, hogy a szakma felháborodással fogadta a 137/2018. (VII. 25.) Korm. rendelet Az Óvodai nevelés országos alapprogramjáról szóló 363/2012. (XII. 17.) Korm. rendelet módosítását.  Ezen belül a "nemzeti, családi és tárgyi kultúra értékeit" emlegető szakaszt emelték ki sok helyen az orgánumok.
Az elmúlt években számtalan óvodában volt szerencsénk megfordulni határainkon belül, és a magyarság lakta területeken országhatáron túl. Ezekből a tapasztalatokból kiindulva most nem tudunk szó nélkül elmenni emellett a téma mellett, amelyet a minap ismét elénk sodort az élet.
Bízunk benne, hogy a rendeltet követi a megvalósító szándék, és a pedagógusok, akik eddig is inspirációt, ötleteket kerestek már nem a saját szabadidejükből kell továbbképezniük magukat, hanem a pedagógus hiány ellenére is az intézményeknek lesz lehetőségük a továbbképzésekhez teret és időt biztosítani.

100_5648.JPGFotó: Kormos Rebeka, Huszár tarsoly készítés óvódásokkal.

Rendkívül változatos és magas szakmai színvonalú munkával találkoztunk az óvodákban. Az óvónők munkájában különböző generációk jól elkülönülnek és minden intézményt meghatároz a vezetés beállítottsága, de a mindennapokban az óvónők csodás munkát végeznek. Gyermekeinket az egyik legérzékenyebb, pontosabban a legfogékonyabb korszakban bízzuk gondjaikra, nem pusztán fizikai értelemben, hanem lelki, szellemi és érzelmi értelemben is.
Sok felelősséget vállalnak ezzel magukra. ...és igen "nemzeti, családi és tárgyi kultúra értékeit" ők igazán szeretettel tudják átadni az apróságoknak, akik valljuk be, 3 évesen még szocializációjuk elején járnak és a világról alkotott képük még alig terjed a családi kereteken túlra.

_lippogo_tanchaz.jpgFotó: Lippogó, családi táncház.

Mi a Pompás Napok csapatában örömmel fogadtuk, hogy az anyanyelvi és értelmi fejlesztés címszó alatt hangsúlyos helyet kapott a népmese és mellette a mondókák, rigmusok. 
Ezek az óvodai hétköznapok és ünnepek mentén eddig is sokszor kerültek terítékre. Hiszünk benne, hogy a a népmesék és népi játékok nevelnek és oktatnak. Az óvónők a legtöbb esetben a mindennapok részévé is teszik ezeket.
Rendkívül jó tapasztalatokról számolnak be azok a kollégák, akik képzéseinken, programjainkon már részt vettek, hogy e két terület ötvözésével  további jó eredményeket érnek el a legfiatalabb korosztálynál is. Megerősítést kaptak abban, hogy gazdag népi kultúránk óriás tárházat biztosít az életkori sajátosságok figyelembevétele mellett. Az óvónő e rendezőelvek mentén állíthatják össze éves terveiket és akár minden nap új aspektusokkal, ingerekkel elégíthetik ki a gyermekek ösztönös kíváncsiságát.

img_0539.JPGFotó: Kormos Rebeka, Ki a legelébbvaló mesefeldolgozás, nyárköszöntő, óvodai családi nap.

1 és 3 napos képzéseink alapját az Oktatási Hivatal által akkreditált módszertanunk adja, amely  "A népmese, a népi játék és a tárgyalkotás ötvözésének lehetőségei óvodában és alsó tagozatban" címet viseli. Gondolkodásunk és továbbképzéseink középpontjában a többoldalú megerősítés eszközei állnak. Erősíteni kívánjuk a pedagógusokban a kultúrában való belenevelődés jelentőségét. Ennek gyökerei a népi kultúránkban lépten-nyomon felismerhetőek. Az e mentén szervezett alkalmak - legyenek azok az óvodai vagy iskolai hétköznapok részei vagy egy-egy jeles nap, ünnepi alkalom kiemelt epizódjai - a gyermek teljes lényére hatnak. Érzelmeiben megerősítik, mozgásában fejlesztik, gondolkodását serkentik mégpedig játékos módon, Könnyen befogadhatóvá válnak azok a fontos és sokszor összetett érzelmeket, mint pl. hazaszeretet, összetartozás, nemzeti identitás.

tanc.JPGFotó: Peer Réka, népi játékok tanulása az Ócsai Tájháznál.

Érdekelnek a népi játékok? Szeretnéd őket a hagyomány más elemeivel is összekapcsolni? Képzéseinken a népmese, népi játék, népdal és tárgyalkotás ötvözésére buzdítunk mindenkit. 
Az Oktatási Hivatal által akkreditált módszertani képzéseink részleteiről a Képzések és előadások című rovatban tájékozódhattok.

Aki nem hiszi, járjon utána!

Pompás Napok csapatával várjuk jelentkezésetek és megkereséseiteket akár felnőttként érdeklődtök, akár gyermekeiteket szeretnétek mesei élményekhez juttatni. Pedagógusképzésekkel, felnőtt meseműhelyekkel, interaktív mesés alkalmakkal és hagyományőrző programokkal akár házhoz is megyünk. 
Írjatok a pompasnapok@pompasnapok.hu címre, hogy személyre szabott programot alakíthassunk ki!

További inspirációért látogassátok meg Mesetárunkat és Játéktárunkat!

Ajánljuk figyelmetekbe kiadványainkat, amelyekben kidolgozott mesefeldolgozásokat találtok. Az elektronikus módszertani anyagok az intézményi keretekhez illeszkednek és segítik az óvodás és kisiskolás korosztállyal való foglalkozást.

logo.jpg

Kövessetek minket Facebook oldalunkon is!

Látogassátok meg weboldalunkat: www.pompasnapok.hu

Érdemes csatlakoznotok szakmai közösségeinkhez, ahol óvodás és kisiskolás korosztályok számára népi játékokkal és népmesékkel kapcsolatban kérhettek tanácsot vagy oszthattok meg tapasztalatokat. 

 

Szólj hozzá