2018. máj 16.

Hogyan neveljünk olvasó gyereket?

írta: Kormos Rebeka
Hogyan neveljünk olvasó gyereket?

Az olvasási készség és a helyes szövegértés korai mesehallgatással megalapozható. Minél több mesét, történetet hall egy gyermek egészen pici korától kezdve, annál könnyebben veszi az akadályokat az olvasás tanulásakor, és annál nagyobb kedvvel veti majd bele magát a szövegek önálló felfedezésébe.
Náfrádi Anikó és Kormos Rebeka cikke.

meseolvasas.jpg

Hogyan lesz jó olvasó a gyermek?

Az a gyermek, aki nem tudja elképzelni amit hall vagy olvas, elveszíti érdeklődését, nem tudja értelmezni a szöveget. Nem fog szívesen olvasni, és nem lesznek sikerélményei ezen a területen. Ezért kulcsfontosságú a képalkotó képesség megőrzése, amellyel eredendően minden kisgyermek rendelkezik. A képalkotó képesség sérül, amikor túl sok kész, külső képet kapnak a gyerekek (azaz túlságosan kidolgozott illusztrációk a mesekönyvekben, rajzfilmek, animációk). Fontos, hogy hagyjunk teret a belső képek megjelenésének és a fantáziának. Önmagában a mesehallgatás (ahol csak a saját belső képeire hagyatkozhat a gyermek) fejleszti a képzelőerőt, növeli a szókincset, segíti a fogalmazási készségek és a szövegértés fejlődését, ami mind elengedhetetlen feltétele a későbbi önálló olvasásnak, és szövegértésnek.
Boldizsár Ildikó nevét sok meseszerető jól ismeri. Ajánljuk a témában megjelent írását, Hogyan segítik a népmesék az értő olvasást és az olvasóvá válást? címmel. A tanulmány mély szakmaisága mellett új utakat nyithat meg a szülők számára a megértéseben, a pedagógusok számára pedig további inspirációt jelenthet, hogy a népmesékkel saját oktató munkájukba is beépítsék.

Milyen a jó mese?

Egy mese, vagy bármely elmondott történet akkor igazán jó, ha élő. Így tud szívtől-szívig, embertől-emberig, mesemondótól, a hallgatóig eljutni. Ehhez persze kell a mesehallgató, kell a mese, és nagyon nagy szerepe van a történet átadójának is. Szülőként, pedagógusként leginkább arra a részére van hatásunk, hogy mi hogyan vagyunk ebben jelen. Az örömteli együttlét a legjobb alap a közös élményhez. Az elevenen, a gyerekek érdeklődésére számot tartó mesemondás magával ragad mindenkinek. A jól megválasztott történetek pedig további "nyereséggel" járhatnak. 
Tapasztalataink szerint amikor a felnőtt belevág ebbe a "kalandba" a gyerekek hálásak egy felolvasott versért, rövidke történetért. Fokozatosan vezessük be a gyermek hallgatóságot a mesehallgatásba, mert - bár a gyerekek ösztönösen legtöbbször jól élik meg ezt az új helyzetet - a több oldalas mesék meghaladhatják az apróságok figyelmének határait.

5-7 éveseknek - állatkák a nyerők

Az állatszereplős népmesék jó indításnak bizonyulnak az óvodás, kisiskolás korosztály számára.

8-10 éveseknek fő a humor

A nagyobb lurkók, 8-9 évesek már értékelik a humoros és furfangos elemeket tartalmazó meséinket, pl. Mátyás királyról, huszárokról vagy a Rátóti csikótojásról szóló meséket. A varázslatos történetek a legkisebb fiakról és szorgos leányokról szintén jó választás ennek a korosztálynak. Mesetárunkban találhattok erre néhány példát.

11+ éveseknek még több humor és varázslat

A kiskamaszokat néha igazi kihívás mesehallgatásra rábírni, főleg ha korábban nem volt ilyen tapasztalatuk. Komolyan kell őket venni és vagy végtelenül tréfás történetet kell választani a "bolond" ördögről, vagy a Fehérlófiát kell érzelmesen előadni.

14 év felett mondák minden mennyiségben

A kamaszok már valódi kihívást jelentenek és életkori sajátosságaik szerint már a saját korosztályuk visszajelzéseire koncentrálnak. Választhatunk, hogy közös videó-feldolgozós, élménypedagógiai elemeket bőven tartalmazó, drámajátékokkal tűzdelt projektekbe vonjuk be őket vagy halkan örülünk, ha rongyosra olvasnak egy-egy mondákat tartalmazó könyvet és ugrásra készen várjuk, mikor pattan ki egy megvalósításra váró ötlet a fejükből, amihez asszisztálunk és éjszaka nem alszunk ;) 

Emellett az is a mi felelősségünk, hogy mihez adunk hozzáférést a gyermekek életében. Ha nem engedjük be életükbe túl korán a rajzfilmeket, számítógépes játékokat, mobiltelefonokat, sokkal tovább tudnak abban a védett világban élni, ahol még nyitottan és szívesen hallgatják a nekik való népmeséket, legendákat, történeteket.

11406965_487156908128572_4379663124043427136_n.jpg

További érvek a mesék mellett

A mesék nagy mértékben járulnak hozzá a későbbi tanulási képességekhez. Nagy divat manapság az érzelmi intelligenciát fejleszteni. Azonban Gardner ennél jóval több intelligenciaterületet különböztet meg.
A népmesék ezen intelligenciaterületek mindegyikét „fejlesztik”, annak ellenére, hogy nem ez az elsődleges funkciójuk.

A népmesék hallgatása, olvasása fejleszti:

  • a nyelvi intelligenciát (nyelvtani, grammatikai tudás, fogalmazási képesség),
  • a matematikai intelligenciát (hiszen a népmesék az absztrakt gondolkodás képességét is elősegítik),
  • a téri intelligenciát (térbeli, vizuális információk észlelése, tájékozódási képességek),
  • a zenei intelligenciát (a verses mondókák, formulamesék a hangok érzékelését, modulálását segítik),
  • a testi kinesztéziás intelligencia (az érzékszervekkel való tapasztalást is erősítik a mesék),
  • az interperszonális intelligencia (embertársaink megértését támogatják),
  • az intrapszichés intelligencia (önismeretet képesek fejleszteni, a saját belső motivációkkal való megismerkedést, az érzelmeinkhez való (vissza)kapcsolódást segítik),
  • a naturalista intelligencia ( a természethez való viszonyunk intelligenciaterülete),
  • a spirituális intelligencia (a népmesék bemutatják, hogy a világnak nem csak látható része van, segít megtanulni érzékelni a láthatatlanban lévőt is),
  • és az egzisztenciális intelligencia (az egész világegyetemmel való összefüggésében képes látnia magát a meséken keresztül).

    sator_a_szobaban.jpg

Hagyományok új felületeken, új köntösben

Hiszünk abban, hogy hagyományaink fontos tudást és megerősítést, intelmet hordoznak a mai ember számára is. Vegyük ismét birtokba ezeket az ismereteket, és építsük be a mindennapokba!

  • Videó anyagaink rövid interakciók, legyen szó játékról, meséről vagy tárgyalkotásról.
    Klikk erre a linkre! Megnézem a Pompás Napok You Tube csatornáját!
  • Mesetárunk 2017 óta egy bővülő gyűjtemény azokból a mesékből, amelyekhez a Pompás Napok csapata kötődik. Klikk! Ellátogatok a Mesetárba!
  • Játéktárunk javarészt népi játékokat tartalmaz, játékfűzéseket és néhány olyan ötletet is, amelyek a néphagyományban gyökereznek. Ezek a gyerekekkel való együttlétek alatt új variációként születtek meg.
    Klikk ide! Felkeresem a Játéktárat!
  • Szakmai cikkeink és vendégírónk tollából született írások is számos izgalmas témát feszegetnek, ötletekkel szolgálnak. A blog felületének jobb oldalán, a kereső funkcióval rákereshetsz konkrét kifejezésekre is.
    Klikk! Beleolvasok a blogba! 
    Népmese-foglalkozás címszóval ezeket a cikkeket több, mint 200.000 látogató olvasta el.
    Kattints rá! Nézzük, melyek ezek a cikkek!
  • Online előadásainkra, képzéseinkre várjuk a szülőket, pedagógusokat, gyerekekkel foglalkozó szakembereket, meseszerető felnőtteket.
  • Ajánljuk figyelmetekbe kiadványainkat, amelyekben kidolgozott mesefeldolgozásokat találtok. Az elektronikus módszertani anyagok az intézményi keretekhez illeszkednek és segítik az óvodás és kisiskolás korosztállyal való foglalkozást.

logo.jpgwww.pompasnapok.hu

Facebook.com/Pompasnapok

Szólj hozzá

olvasás mese az tábor szövegértés mesélés népmese olvasóvá nevelés élménytábor mese tábor iskolaelőkészítő tábor Hogy vegyem rá a gyereket az olvasásra 2018 nyári tábor népmese-foglalkozás népmesével olvasásért Milyen a jó mese