Népmese-foglalkozás a Népviselet Napjának jegyében
Dihenné Rucz Erika , Pompás Mesés Nagykövet írását ajánljuk figyelmetekbe, amely bepillantást enged egy óvodás csoport hétköznapjaiba. Hálával gondolunk a gyerekekre is, akik szűnni nem akaró kíváncsisággal várják a népmeséket, nem csak Erika csoportjában, de az ország számos pontján. Az már csak hab a tortán, hogy népmese-foglalkozások mentén is közel hozható a Népviselet Napjának témája a legkisebbekhez is.
A Pompás Napok csapata számos kidolgozott szakmai anyaggal, pályázattal és képzéssel igyekszik munícióval ellátni a pedagógusokat, legyen szó jeles napokról, népmesékről, népi játékokról vagy szokásokhoz fűződő ismeretátadásról.
Békésen, a Szegedi Kis István Református Gimnázium, Technikum, Általános Iskola, Óvoda és Kollégium Jantyik utcai Óvoda, Csiribiri csoportjában vagyok óvó néni. Osztatlan csoport, 3-7 éves korú gyermekeim vannak.
A Pompás Napok népmese-foglalkozások tervezése című, módszertani képzés elvégzése óta a népmesék átadását nem tudom másképpen elképzelni, csak interaktívan, élőszóban, népi mondókákkal, népdalokkal, mozgással kísérve.
A GYEREKEK FIGYELMÉT ÍGY HOSSZAN LEKÖTI AZ ÉLŐSZAVAS MESE. ÚGY ÉRZEM ÚJ ERŐT KAPTAM, ÉS POMPÁSAN FELVÉRTEZVE TUDOK VERSENYBE SZÁLLNI KÉPERNYŐK ÁLTAL NYÚJTOTT MESEI „ÉLMÉNNYEL” SZEMBE.
Nem történt másképp most sem, amikor a húsvétra készülődve a népviseletekről, a népi mesterségekről beszélgettünk a csoportomban. Édesanyám gyűjteményének néhány darabját (terítő, babák, kötény) bevittem az óvodába. Megnéztük képeken, illetve a terítőn, a kötényen, a babákon, hogy milyen gazdagon díszített, pompás ruhadarabokat viseltek régebben az emberek. Rácsodálkoztunk ezeknek a ruháknak, motívumoknak a szépségére. Készítettem nekik az internetről mentett képekből népviseletes memória játékot, de a kicsik sima párosítóként is nagyon élvezték, hosszan játszottak vele. Megbeszéltük, hogy hogyan és miből készültek régen és most a ruhák. Régi mesterségeket nézegettünk könyvben, megismertük a tímár, szűcs, csapó, takács, viselet készítő stb. munkáját. Vittem nekik gyapjút, megtapogattuk, összehasonlítottuk a festett és a natúr gyapjút. Az Aranyfonál c. mesét mondtam el az óvodásaimnak élőszóban, dalokkal, mondókával, mozgással és citera szóval színezve.
A meséhez egy kolléganőm behozta a citeráját, és előtte néhány ismertebb népdalt eljátszott nekünk. Utána a meséhez én is pengettem hangulatfestésként. A gyerekek figyelmét így végig fenn tudtam tartani az élőszavas mesemondás alatt.
A mese elején, a „messze tündöklő várát Kendeffy Ilonának” igyekeztem minél több jelzővel megjeleníteni a lelki szemük előtt, közben a citera magas hangjait is megpengettem hozzá lágyan, és itt a Cifra palota… első versszakát is elénekeltük, a hangulat fokozása érdekében.
Cifra palota, zöld az ablaka.
Gyere ki te tubarózsa! Vár a viola.
Amikor a tatárokat említettem, ott a citera mély hangjain pengettem vészjósló hangulatot idézve.
A várakozás motívumánál körbenéztünk, és megbeszéltük, hogy bizony van, amikor nagyon sokáig kell várakozni, várni valakire, vagy valamire és ez sokszor nagyon nehéz. A gyerekek megállapították, hogy nagyon rossz érzés is.
MUTASSÁTOK, HOGY SZOKTUNK NÉZELŐDNI, KÉMLELŐDNI? KEZÜNKET A SZEMÜNK FELÉ TESSZÜK. NÉZETT ELŐRE, NÉZETT HÁTRA, NÉZETT JOBBRA, NÉZETT BALRA, NÉZETT KÖZEL, ÉS NÉZETT TÁVOL IS!
Tovább fokoztam a várakozást sóhajtozással, illetve most az én mesémben (fantáziámban) Kendeffy Ilona sokat sétálgatott a kertjében, és közben búsan énekelgetett:
Erdő, erdő, de magas a teteje,
Jaj de régen lehullott a levele,
Jaj, de régen lehullott a levele,
Árva madár párját keresi benne.
Egy este Kendeffy Ilona kint üldögélt a vár erkélyén, s amint ott ült, kellemes szellő simogatta arcát, és mintha fülébe dúdolta volna:
Én éjjel álmomban
aranykertben jártam, (halkan egészen suttogva)
aranykertben aranyfán
aranymadárt láttam.
Aranymadár azt mondta,
aludj, aludj, Ilona.
… és elnyomta az álom. Csodálatos álma volt. (Citerán magas hangok halk pengetése) Ezt mind a kétszer így adtam elő, amikor a mátkája jelent meg, majd az angyal megjelenésénél is.
Amikor az angyal biztatására neki ült Ilona fonni, a gyerekekkel a fonás mozdulatát utánoztuk és közben lassú tempóban, szomorkásan énekeltem, az amúgy vidám fonó dalt:
Lányok fonják a lenszöszt, beszélgetnek egymás közt.
Jaj, anyám a fonás, nehéz a várakozás.
A végén, amikor a mátkája kiszabadult és újra együtt voltak, lezártam azzal a mese befejező formulával, a történetet, hogy …így volt, mese volt, minden szava igaz volt… Majd elénekeltem a Kis kece lányom c. népdalt.
Kis kece lányom, fehérben vagyon.
Fehér a rózsa, kezébe adom
mondom, mondom, fordulj ide
mátkám asszony,
Mondom, mondom, fordulj ide,
mátkám asszony.
Másnap saját készítésű fakanál bábokkal és arany kezű kolléganőmtől kölcsönkapott várral meséltem el újra a mesét (természetesen a dalokkal, mondókával, mozgással színesítve), és a varázslat újra pompásan működött, pedig osztatlan életkorú csoport 3-7 éves gyermekekkel. A népviseletekkel való ismerkedés során bővebben foglalkoztunk a textíliákkal, valamint a ruha készítés alapanyagaival, főleg gyapjúval így eljutottunk a húsvét egyik jelképéhez a bárányhoz…
A mesés tevékenység mindkét nap nagyon jól sikerült. A gyerekek élvezték, sok Pompás módszertannal feldolgozott, ismeretekkel és élményekkel gazdagított népmese-foglalkozásokat.
Köszönöm a Pompás Napok csapatának az új módszert, és szemléletet!
Öltözködés és viseletek a népmesékben
- Online előadásainkra, képzéseinkre várjuk a szülőket, pedagógusokat, gyerekekkel foglalkozó szakembereket, meseszerető felnőtteket.
- Ajánljuk figyelmetekbe kiadványainkat, amelyekben kidolgozott mesefeldolgozásokat találtok. Az elektronikus módszertani anyagok az intézményi keretekhez illeszkednek és segítik az óvodás és kisiskolás korosztállyal való foglalkozást.
Hagyományok új felületeken, új köntösben
Hiszünk abban, hogy hagyományaink fontos tudást és megerősítést, intelmet hordoznak a mai ember számára is. Vegyük ismét birtokba ezeket az ismereteket, és építsük be a mindennapokba!
- Videó anyagaink rövid interakciók, legyen szó játékról, meséről vagy tárgyalkotásról.
Kilkk erre a linkre! Megnézem a Pompás Napok You Tube csatornáját! - Mesetárunk 2017 óta egy bővülő gyűjtemény azokból a mesékből, amelyekhez a Pompás Napok csapata kötődik. Klikk! Ellátogatok a Mesetárba!
- Játéktárunk javarészt népi játékokat tartalmaz, játkfűzéseket és néhány olyan ötletet is, amelyek a néphagyományban gyökereznek. Ezek a gyerekekkel való együttlétek alatt új variációként születtek meg.
Klikk ide! Felkeresem a Játéktárat! - Szakmai cikkeink és vendégirónk tollából született írások is számos izgalmas témát feszegetnek, ötletekkel szolgálnak. A blog felületének jobb oldalán, a kereső funkcióval rákereshetsz konkrét kifejezésekre is.
Klikk! Beleolvasok a blogba!
Népmese-foglalkozás címszóval ezeket a cikkekt több, mint 200.000 látogató olvasta el.
Kattints rá! Nézzük, melyek ezek a cikkek! - Online előadásainkra, képzéseinkre várjuk a szülőket, pedagógusokat, gyerekekkel foglalkozó szakembereket, meseszerető felnőtteket.
- Ajánljuk figyelmetekbe kiadványainkat, amelyekben kidolgozott mesefeldolgozásokat találtok. Az elektronikus módszertani anyagok az intézményi keretekhez illeszkednek és segítik az óvodás és kisiskolás korosztállyal való foglalkozást.
Kövessetek minket Facebook oldalunkon is!
Látogassátok meg weboldalunkat: www.pompasnapok.hu
Érdemes csatlakoznotok szakmai közösségeinkhez, ahol óvodás és kisiskolás korosztályok számára népi játékokkal és népmesékkel kapcsolatban kérhettek tanácsot vagy oszthattok meg tapasztalatokat.