2023. máj 30.

Így mesélj érdekesen a gyermekednek - elrontani nem lehet

írta: Zsótér Boglárka
Így mesélj érdekesen a gyermekednek - elrontani nem lehet

Kazai Natália két gyermek édesanyja. Elmeséli nekünk, hogyan találkozott a Pompás Napokkal és hogyan mesél otthon, izgalmasan és érdekes, hogy a gyermekei is kapcsolódjanak. Amikor oktatunk, beszélgetünk, inspirálunk vagy bátorítunk, a legfontosabb üzenetünk, hogy elronatni nem lehet. Köszönjük, Nati, hogy ezt a gondolatot Te is megerősíted!

******

Kedves Szülőtársam, Pedagógus és bármilyen gyermekekkel foglalkozó Szakember, Meseszerető, mesék
iránt Érdeklődő!


Szeretném egy kis rövid bemutatkozás után leírni hogyan is mesélek alkalomadtán Én itthon a 7 hónapos és a 3 éves szenzoros ingerkerülő kislányomnak. Két gyermekes édesanyaként a mindennapjaink része a mese. A nagyobbik lányommal is már egészen baba korától kezdve sokat mondókáztam, olvastam neki meséket. Ahogy telt-múlt az idő, ő is inkább választotta a könyveket szabad játék során, mint bármely más játékot. Mindezek ellenére a beszéd indulás nála kissé késve érkezett. 18 hónapos korában kezdte el a szavak első két betűjét mondani, de az sem volt ritka, hogy az utolsó két betűjéből állt a szó. Mindettől függetlenül mindent megértett, egyértelműen kifejezte igényeit, akaratát.


2 éves korában kaptam választ a különböző furcsaságaira, hogy szenzoros ingerkerülő, és több csecsemőkori reflex is fennmaradt nála. Mint addig is alkalmanként, de utána méginkább előkerültek a fejlesztő eszközök es játékok otthonunkban. Sokszor csak mondókákkal kísérve, mesemondás közben tudtam vele csúszdázni, hintázni, labdázni, figyelem megtartását így tudtam ösztönözni.


A Pompás Napokkal először idén tavasszal találkoztam. Egy kedves ismerősöm, - a helyi Pompás Mesés Nagykövet, Giriczné Gyányi Marcsi - osztotta meg a közösségi médiában egy ingyenes online előadás reklámját. Nagyon felkeltette érdeklődésemet, hiszen ekkor már ott tartottunk, hogy a kislányom kívülről tudta az itthoni meséket - és a könyvtárból kölcsönzött best of köteteket is -, így nehezen tudtam felkelteni ezen a téren már az érdeklődését, nehezére esett koncentrálni, viszont igénye egyértelműen volt (és van is) rá.


Nagyon megtetszett ez a módszertan. Közeledett a Víz világnapja, igy megvásároltam a Zöld jeles napok
 és népmesék letölthető kiadványt, melyből először a Maros és Olt mesét meséltem pompásan. Építőkockákkal, kendőkkel, bábukkal elevenítettük meg a mesét. Elsősorban elolvastam magamnak többször. Majd egy spontán játék alatt miközben elmélyülten alkotott az építőkockákkal kapva kaptam az alkalmon. Nagyon tettszett neki is ez az új fajta játék és mese együttese. Nekem pedig sikerélmény volt és nagy önbizalmat adott.

img_20230527_074725_1.jpg
Azóta részt vettem több - Pompás Nagykövet oktató által tartott - képzésen, beszereztem a
Pompás Mesetérképeket (amit a kislányom önállóan is lapozgat, sőt maga mondja a mesét általa), a Pompás Mesekártyát.


Inspirációnak több elektronikus kiadványt is vásároltam és igyekszem az ingyenesen megtartott online
előadásokon is részt venni. Tapasztalatom az eddigiek során, hogy elrontani nem lehet! Volt már olyan is többször, hogy nem tudtam visszahozni a mesébe a gyermeket. Akkor folytattam tovább magamnak míg a végére nem értem. Félbehagyni nem szoktam. Ha tervezetten mesélek (alvásidő alatt előkészülök a bábukkal, adott színű és
formájú építő kockákkal, kendőkkel) valahogy jobban rástresszelek. A spontán alkalmakat sokkal jobban élvezem én is.


Végezetül a napokban történt spontán mesemondást szeretném leírni. Vendégünk is volt. A lányaim 5 éves unokanővére. Miután alaposan kiugrálták a nagyok a bennük lévő feszültséget a trambulinban mellém és a 7 hónapos hugi mellé szegődtek a kertben leterített plédre kicsit szusszanni. Úgy véltem, tökéletes időzítés egy kis
mesemondásra. A mese a Derék Jankó és a kemény kenyér volt. Ez az egyik kedvencem. Azonnal megfogott a történet, rutinos vagyok már benne a mesetérkép használata nélkül is. Elkezdtem mesélni. Belevontam a nagyokat is a mesélésbe. Kérdeztem, szerintük hogyan hívják a szereplőket, tudják-e, mik azok a régi eszközök amiket megemlítettem (pl.; teknő, amiben dagasztotta a kenyeret az asszony), kértem hallgassák ők is a madarak csicsergését, hiszen a fivérek is valószínűleg ezt halhatták útjuk során. Volt, hogy elkalandozott a nagyobbik lányom figyelme, ilyenkor könnyen vissza tudtam hozni az eddig tanultak alapján. A kissé koszos lábával kezdte taposni a kicsi játékát. Na rögtön fel is hívtam figyelmét , hogy bizony a szegény legények talpa is ilyen koszos volt a hosszú útjuk során. A mese végeztével kertünkben megtartottuk Mi is a lakodalmat. Karon öltve a 7 hónapossal, mind a négyen együtt táncoltunk. Amikor a cipőnk már rongyosra kopott a nagy mulatozásban, a mesekártyákból kiválogattuk a mesében szereplő embereket, helyszíneket, természeti adottságokat.

 termekkep-28.png

 

A 7 hónapos kislányom is folyamatosan figyelemmel kísérte a mesét. Mondókát, nagymozgásos elemeket nem illesztettem a mesébe. Ahhoz már túl fáradtak voltak, bőven elég volt a szereplők megnevezése, régi tárgyak ismertetése, érzékszervi tapasztalások.

Nagyon fontosnak tartom a meséket, akár olvasva, akár élőszavas előadásban. Nagyon sok területet fejleszt mind a gyermekeknél, mind a felnőtteknél.

Köszönöm, hogy figyelemmel elolvastad tapasztalásaimat! Remélem kedvet kapsz ezentúl Te is otthonodban, munkádban vagy csak úgy a szabad idődben a fejből meséléshez, akár eszközzel akár eszköz nélkül.

Hiszen, mint írtam, elrontani nem lehet!

 termekkep.jpg

 

Hagyományok új felületeken, új köntösben

Hiszünk abban, hogy hagyományaink fontos tudást és megerősítést, intelmet hordoznak a mai ember számára is. Vegyük ismét birtokba ezeket az ismereteket, és építsük be a mindennapokba!

  • Videó anyagaink rövid interakciók, legyen szó játékról, meséről vagy tárgyalkotásról.
    Klikk erre a linkre! Megnézem a Pompás Napok You Tube csatornáját!
  • Mesetárunk 2017 óta egy bővülő gyűjtemény azokból a mesékből, amelyekhez a Pompás Napok csapata kötődik. Klikk! Ellátogatok a Mesetárba!
  • Játéktárunk javarészt népi játékokat tartalmaz, játékfűzéseket és néhány olyan ötletet is, amelyek a néphagyományban gyökereznek. Ezek a gyerekekkel való együttlétek alatt új variációként születtek meg.
    Klikk ide! Felkeresem a Játéktárat!
  • Szakmai cikkeink és vendégírónk tollából született írások is számos izgalmas témát feszegetnek, ötletekkel szolgálnak. A blog felületének jobb oldalán, a kereső funkcióval rákereshetsz konkrét kifejezésekre is.
    Klikk! Beleolvasok a blogba! 
    Népmese-foglalkozás címszóval ezeket a cikkeket több, mint 200.000 látogató olvasta el.
    Kattints rá! Nézzük, melyek ezek a cikkek!
  • Online előadásainkra, képzéseinkre várjuk a szülőket, pedagógusokat, gyerekekkel foglalkozó szakembereket, meseszerető felnőtteket.
  • Ajánljuk figyelmetekbe kiadványainkat, amelyekben kidolgozott mesefeldolgozásokat találtok. Az elektronikus módszertani anyagok az intézményi keretekhez illeszkednek és segítik az óvodás és kisiskolás korosztállyal való foglalkozást.

logo.jpg

Kövessetek minket Facebook oldalunkon is!

Látogassátok meg weboldalunkat: www.pompasnapok.hu

Szólj hozzá

mesemondás építőkocka mesetérkép mesekártya mesemondás otthon élmény és mese mesemondás építőkockákkal