2016. dec 02.

Mesemondás 3 lépésben

írta: Kormos Rebeka
Mesemondás 3 lépésben

„Nekem a nagymamám olyan meséket tudott mondani,
amilyet én sosem fogok tudni.”

- mondta egy anyuka, akivel a mesékről, mesemondásról beszélgettünk az elmúlt hétvégén tartott mesealkalmunk után.

11406965_487156908128572_4379663124043427136_n.jpgforrás: www.szeretlekmagyarorszag.hu

Ezt a véleményt, félelmet számtalan alkalommal hallottuk már szülőktől, pedagógusoktól.
Itt az ideje, hogy ezen segítsünk néhány egyszerű tanáccsal, hogy a mese visszakerüljön méltó helyére, a családok, a gyerekek, a közösségek mindennapi életébe!

new-6pcs-lot-little-fairy-tale-baby-font-b-story-b-font-finger-puppets-kids-children.jpgforrás: www.1688.com

A hagyomány a tapasztalás egy formája, így hisszük.


A mese esetében sok emberöltőn keresztül velünk lévő forrás ez, amely időtlen „problémákra”, úgy nevezzük, életfeladatokra és ezeket az eseményeket követő érzésekre ad kézzelfogható megoldásokat. Ilyen feladat a példa okáért, a szülőktől való elválás, amely a mesében a legtermészetesebb esemény. Minden „valamirevaló”leány-, vagy fiúgyermek fogja magát és elmegy szerencsét próbálni, vagy éppen küldik, de a fő üzenet, hogy el kell hagyni az anyja szoknyáját. Aki nem olyan szerencsés, hogy hamuba sült pogácsával és atyai áldással induljon útnak, azt a mostohája kergeti el a háztól, vagy az egyszülős családjában megbetegszik a családfenntartó (öreg király) és neki magának kell megoldást találnia, pl. meglelni az aranyszóló pintyőkét, akinek a dala gyógyít vagy épp az örök életet jelenti.

dscn1922.JPG

Hisszük és tapasztaljuk, hogy a mese eszköz lehet a szülő és a pedagógus mindennapi életében, legyen szó egy-egy tudás átadásának lehetőségéről, képességek-, készségek fejlesztéséről vagy jellembeli útmutatásról, egy-egy helyzetben való viszonyulás tanulságainak levonásáról.


Aki 5-7 éves gyereket nevel tapasztalata már a gyermeki fantázia és beilleszkedés folyamatai során megjelenő füllentéseket és hazugságokat, mert a„nem is én voltam”-tól, a „Pistikének van otthon egy saját, igazi oroszlánja” típusú mondatokig sok mindent hallott már. Természetesen a gyermekkor sajátosságait a család és a nevelők is figyelembe veszik, de ilyenkor adódik az alkalom egy igazmondó leány vagy juhász mesét elmondani.

12049304_529659187211677_9137801526256723687_n.jpg

Éljünk a lehetőséggel, teremtsünk alkalmat, hogy a gyerekek mintát találjanak arra, hogy akivel szemben bizalmuk van, lehet annak igazat mondani, s bizony ez jutalommal is járhat.

3 a magyar igazság!

3 lépés, hogy igazi mesemondó válhasson belőled

1. lépés

Válassz egy mesét mesekönyvből, internetről vagy saját emlékből. Olvasd el a mese szövegét. Ha olvasott szövegről van szó, ne ragadjunk le a szavak formálásán, sorrendjén, népies kötésein, ha mi magunk nem beszélünk tájnyelven. A mesei fordulatokra koncentráljunk.

Jegyzethez:
- meseindító esemény:
- hova megy a mesehős:
- milyen megpróbáltatások érik a főhőst:
- ki segíti a mese hősét:
- hogy talál megoldást a feladatára a hős:


2. lépés

Elevenítsük fel milyen mesei formulákat tudunk, amelyek a térben és időben való tájékozódást hivatottak jelezni, vagy a egy-egy jelenség bemutatására használatosak, esetleg a lankadó figyelmet hivatottak ismét felkelteni.

Mesekezdő formula: Egyszer volt, hol nem volt...
Átvezető formula: Mentek, mendegéltek...
Mesei sztereotípia: Hol jársz itt, ahol a madár se...
Mese számok: 3, 7, 12...
Mesei megszólítások: Szívemnek szép szerelme...
Mesei párbeszéd: Hogy menjünk, édes gazdám, mint a szél, vagy mint a gondolat? – Úgy, édes lovam, hogy se tebenned, se énbennem hiba ne essék!
Figyelj! formula: Hej, halljatok csudát, mi történt? Az történt, hogy...
Mesezáró formula: Így volt, mese volt, igaz volt. Aki nem hiszi, járjon a végére!

3. lépés

Kezdjük el és figyeljünk a gyerekek reakcióira. A mesemondónak ismernie kell a hallgatóságát, hisz azok tudása és tapasztalatai alapján tudja a mondott szöveg tartalmát élményszerűvé tenni, kiegészíteni új tudással, vagy tanulságát hangsúlyozni. Leírt szöveg felolvasása már csak magyarázatként teszi lehetővé ezt, míg egy átgondolt mesemondás esetén hozhatunk példákat, aktualizálhatjuk a mesét, pl. pont annyira fázott, mint amikor múltkor minket elkapott az eső és vártuk a buszt, vagy olyan meredek volt az a hegy, mint a mi lejtős utcánk. Hagyjuk, hogy a hallgató beleszóljon, bele kérdezzen a mesébe. Ha így történik, biztosak lehetünk, hogy jó úton járunk. Kis befektetett idővel sokat tehetünk gyermekeinkért, csoportunkért, osztályunkért, mert a mese az életre tanít s a sokszor hallott mese érzelmileg biztonságot ad, tudásunkat szaporítja, mintákat közvetít. Adjunk teret az unszolásnak „mondd el megint azt a mesét”, mert ha így alakul, megint csak tudhatjuk, a gyerekek szeretik ezt az időtöltést és motivációként is felléphet ez a motívum. Csináljunk szokást a mesemondásból és adjuk át magunkat ennek a közös élménynek.

10701966_370528343124763_6534622238163942936_n.jpg

Interaktív mesék világa


A Pompás Napok csapata már több, mint 4000 gyereknek mondott mesét. A mesemondó, a képzeletben megteremtett térbe olyan élményeket hív életre, amelyek a többoldalú megerősítés eszközeivel képességeket, készségeket, tudást fejlesztenek, megszámlálhatatlan életterületet és tudományt is bevonva egy-egy mesei jelentbe. Mottónk, a játék-mese-tánc hármasa minden alkalommal fergeteges élményt eredményez.

unspecified.jpg

Interaktív mesei feldolgozásaink, e-book formában megjelenő oktató anyagok, amelyek jól használhatóak csoportos és egyedi foglalkozásokhoz. Sorozatunk első kiadása A só című, közkedvelt és közismert mesét dolgozza fel. Webshopunkból megvásárolható 19 oldalas segédanyagunk, amely A só című népmese vonalán végighaladva ad segítséget, ötleteket a meséléshez.

a_so_borito.png

Praktikus tanácsok és konkrét javaslatok szerepelnek benne a meseszöveg kiegészítéseként. Zsótér Boglárka, néptáncpedagógus a dalok és mozgásos játékok beillesztéseiben ad segítséget. Mesemondónk, Kormos Rebeka az anyagot felhasználó pedagógusokat és szülőket végigvezeti a mesén, tudása legjavát adva. Grafikusunk, Deák András pedig csodás borítót tervezett, és ő rendezte ötleteinket átlátható rendszerbe. Munkáját ezúton is köszönjük!

Az interaktív meséről további bejegyzéseink:
2017-ben ezt tervezzük
Luca nap az óvodában és iskolában
Mesét mondani, mesét hallgatni öröm
Ötletek az interAKTÍV meséhez

Aki nem hiszi, járjon utána!

Pompás Napok csapatával várjuk jelentkezésetek és megkereséseiteket akár felnőttként érdeklődtök, akár gyermekeiteket szeretnétek mesei élményekhez juttatni. Pedagógusképzésekkel, felnőtt meseműhelyekkel, interaktív mesés alkalmakkal és hagyományőrző programokkal akár házhoz is megyünk. 
Írjatok a pompasnapok@pompasnapok.hu címre, hogy személyre szabott programot alakíthassunk ki!

online_kurzus_cover_2.jpg

Előadásainkra, képzéseinkre várjuk a szülőket, pedagógusokat, gyerekekkel foglalkozó szakembereket, meseszerető felnőtteket.

További inspirációért látogassátok meg Mesetárunkat és Játéktárunkat!

Ajánljuk figyelmetekbe kiadványainkat, amelyekben kidolgozott mesefeldolgozásokat találtok. Az elektronikus módszertani anyagok az intézményi keretekhez illeszkednek és segítik az óvodás és kisiskolás korosztállyal való foglalkozást.

logo.jpg

Kövessetek minket Facebook oldalunkon is!

Látogassátok meg weboldalunkat: www.pompasnapok.hu

Érdemes csatlakoznotok szakmai közösségeinkhez, ahol óvodás és kisiskolás korosztályok számára népi játékokkal és népmesékkel kapcsolatban kérhettek tanácsot vagy oszthattok meg tapasztalatokat. 

 

Mentés

Szólj hozzá

család gyerek mese szülő gyerekek fejlesztés tapasztalat tapasztalás óvodás pedagógus fantáziálás önfegyelem mesélés esti mese élettapasztalat életfeladat ovis önkontroll önuralom kézműveskedés Luca nap élménypedagógia kisikolás empirikus tudás értő figyelelm eljátszós mondóka mese otthon mese az iskolában