2023. máj 17.

A Pompás Napok módszer lehetőségei óvodai munkám során

írta: Zsótér Boglárka
A Pompás Napok módszer lehetőségei óvodai munkám során

Jézsóné Németh Éva az elsők között lett Pompás Mesés Nagykövet. Előszálláson él és dolgozik, de inkább úgy mondanánk, boldogabbá teszi az előszállási ovisok mindennapjait. Az Előszállási Patakparti Óvoda is csatlakozott a Pompás Mesés Óvodák hálózatához, ezáltal is aláhúzva a mese fontosságát.

Köszönjük Évának, hogy írása által betekintést ad számunkra is abba, hogyan élte meg az elmúlt évek változásait a felszabadult mesemondás és a Pompás Napok módszertana által.

img_20230517_112731.jpg

A mesék - főként a népmesék - világa mindig is elvarázsolt. Szerettem szállni a képzelet szárnyán, s „hipp-hopp, ott lehettem, ahol szerettem volna”. Aztán jó sorsom az óvónői pályára terelgetett, itt pedig létszükséglet a mesék birodalmában közlekedni. Sok-sok év eltelt, meséltem jól vagy kevésbé jól - nem én vagyok illetékes eldönteni, amikor egy igazán gyakorlatias képzést keresve az interneten rákattintottam a Pompás Napok képzésére. És ez a kattintás egy új dimenzióba állította a meséléshez való hozzáállásomat, átformálta, fellazította az addigi szemléletemet.  „Teljesen megváltozott a mesélésed” - mondta főnök-kolléganőm annak idején.  A kezdeti élőszavas mesélést segítették a Pompás Mesetérképek, amelyek mankóként szolgáltak számomra, és természetesen segítenek most is, ha szükséges. A gyerekek is nagy örömmel használják, segítik a mesefonalát tartani. Színezőként használva a fejükben kialakult színes mesevilágot is megjeleníthetik rajta, ki-ki saját színeivel. A láncmeséknél mai napig nagyon nagy segítség egy-egy mesetérkép. Nem vagyok egy kimondottan szereplős típus, nem szeretek egyedül kiállni. Talán óvónői gyengeség, hogy gyerek közegben biztonsággal mozgok, de ezen túl nehéz. Nekem nehéz. Még most is, pályám vége felé tartva.

img_20230517_111910.jpg
Tehát a módszer kipróbálását természetesen a csoportomban kezdtem: nem baj, ha nem szó szerint mondom, ha tévesztek. Megtanultam kezelni, olvasni a szemekből, bevonni a gyerekeket, segítségül hívni őket, kiutalni a meséből, csak hogy néhány példát említsek. Kerek egészet gyúrni népi kultúránk gyöngyszemeiből: a mesék, a népi játékok, mondókák adta lehetőségekből és a tárgyalkotás öröméből. A „közönség” pedig hálás volt eme változtatásokért: még csillogóbb szemek - amelyek nekem is magabiztosságot adtak -, felszabadultság, mesében élés.
Bátorságot vettem, és meséltem évnyitó tantestületi ülésen, karácsonyi ünnepség előtt, ahol nyugdíjas kollegák is részt vettek. A mesék megválasztásában számíthatok mindig a Pompás Napok csapatára, amely egy segítő, támogató, inspiráló közeg.

Erőt merítve ebből a közösségből, a szülői értekezletet is mesével kezdtem. Hol így, hol úgy. Hol néma csend, hol felszabadult játék követte. Mivel a szülői közösségünk is nyitott, támogató, így bevittem a csodaszép Pompás Mesekártyacsomagot egy kis játékra invitálva anyukákat, apukákat. A meseszövés nagyon jó hangulatot teremtett, de azért megfogalmazták, hogy „ez nem is olyan könnyű”.

1684320482513.jpg


Csoportom rendszeresen részt vesz az Idősek napján településünk nyugdíjasainak köszöntésében. Gondoltam, kipróbáljuk a módszert itt is. Úgy terveztem meg a műsort, hogy először én kezdtem mesélni. Közöttük ülve mondtam a Kicsi dió című mesét, amelybe a gyerekek is bekapcsolódtak, majd a színpadon folytattuk, ahol is népi játékainkból, dalainkból válogattam aratással, kenyérrel kapcsolatosakat - felidézve régi emlékeket az ünnepeltekben. A végén a gyerekek kis szakajtókból közösen sütött cipókkal kínálták a hálás közönséget.

photocollage_2023517113253285.jpg


A módszert elvittük kolléganőmmel (aki kutyaterapeuta - én pedig elvégeztem a kutyával asszisztált foglalkozás vezetői képzést) a közeli városba egy idősek otthonába, ahol egészséges és beteg lakók is mindig nagy örömmel várják a foglalkozásokat. Bár ide nem járok rendszeresen, de alkalmanként viszünk mesét is, olyankor ezzel kezdődik a foglalkozás. Mesélés közben hegyeket - völgyeket járunk be, esőben és szélben vándorolunk, lisztet szitálunk, kenyeret dagasztunk, sodrunk… Szívszorító látni az akarást az arcokon, azt, ahogy a munkában megfáradt test próbálja az apró mozdulatokat erejét megfeszítve megcsinálni, a mese és Colly kutyus kedvéért.

1684320482558.jpg
Hatalmas élményt nyújt számunkra a most már hagyományosan a Népmese Napján megrendezett Meseösvény. Természetesen az induló állomás a mese, amely a Pompás Napok módszerének köszönhetően más és más minden induló csapatnál, hiszen nálunk nem vegyes csoportokkal dolgozunk. Az adott csapat ismereteit felhasználva vonom be a gyerekeket a mesébe. Ezek az alkalmak jó lehetőséget nyújtanak, hogy a közösséget erősítsük, illetve használjuk a benne lévő erőt. Ugyanis a meseösvény különböző állomásainak szereplői a nyugdíjasaink, a védőnéni, a könyvtáros, szülők stb. A mesei utat mindig a mese mutatja, térképpel, elrejtett táblákkal. Az utolsó állomás pedig a tárgyalkotás, ahol változatos tevékenységek közül választhatnak a gyerekek.  Ez a program minden alkalommal hatalmas élmény gyereknek és felnőttnek egyaránt.

img_20230517_111718.jpg


Szerettem volna megmutatni, hogy a 21.században is mekkora ereje van a népi kultúrának, milyen változatosak a lehetőségek, korosztályok, helyszínek, programok. A Pompás Napok módszere megnyitja az utat a hallgatóság felé, ezáltal a passzív hallgatóból aktív résztvevő válik.

Előszállás.2023.május.16.

Hagyományok új felületeken, új köntösben

Hiszünk abban, hogy hagyományaink fontos tudást és megerősítést, intelmet hordoznak a mai ember számára is. Vegyük ismét birtokba ezeket az ismereteket, és építsük be a mindennapokba!

  • Videó anyagaink rövid interakciók, legyen szó játékról, meséről vagy tárgyalkotásról.
    Klikk erre a linkre! Megnézem a Pompás Napok You Tube csatornáját!
  • Mesetárunk 2017 óta egy bővülő gyűjtemény azokból a mesékből, amelyekhez a Pompás Napok csapata kötődik. Klikk! Ellátogatok a Mesetárba!
  • Játéktárunk javarészt népi játékokat tartalmaz, játékfűzéseket és néhány olyan ötletet is, amelyek a néphagyományban gyökereznek. Ezek a gyerekekkel való együttlétek alatt új variációként születtek meg.
    Klikk ide! Felkeresem a Játéktárat!
  • Szakmai cikkeink és vendégírónk tollából született írások is számos izgalmas témát feszegetnek, ötletekkel szolgálnak. A blog felületének jobb oldalán, a kereső funkcióval rákereshetsz konkrét kifejezésekre is.
    Klikk! Beleolvasok a blogba! 
    Népmese-foglalkozás címszóval ezeket a cikkeket több, mint 200.000 látogató olvasta el.
    Kattints rá! Nézzük, melyek ezek a cikkek!
  • Online előadásainkra, képzéseinkre várjuk a szülőket, pedagógusokat, gyerekekkel foglalkozó szakembereket, meseszerető felnőtteket.
  • Ajánljuk figyelmetekbe kiadványainkat, amelyekben kidolgozott mesefeldolgozásokat találtok. Az elektronikus módszertani anyagok az intézményi keretekhez illeszkednek és segítik az óvodás és kisiskolás korosztállyal való foglalkozást.

logo.jpg

Kövessetek minket Facebook oldalunkon is!

Látogassátok meg weboldalunkat: www.pompasnapok.hu

 

 

Szólj hozzá

mesetár gyermekjáték népi játék mesélés módszertan magyar népmese mesemondás népi játékok előszállás Nagykövet élménypedagógia Pompás Napok pompás mesés óvoda előszállási patakparti óvoda