Milyen a jó tanulósarok?
Ötletek és szempontok leendő kisiskolások szüleinek
"Iskolás leszek!"
- hallatszik a gyermek szájából a nyári hónapokban, ami a legtöbb esetben várakozással és jókedvvel teli felkiáltás.
Hatalmas változás a gyermek, a családja életében. Új szempont a teljesítmény, ami eddig nem igen vagy csak kis mértékben borzolta a kicsik és a felnőttek kedélyeit.
A tanítók és tanítónénik bizony a következetesség mentén sok dolgot fognak követelni, ami olykor mellbevágó lesz, logikus vagy éppen érthetetlen, de egy biztos, figyelemre méltó. A gyermeknek az általános iskola szabályai szerint kell majd üzemelnie, hát jót teszünk neki, ha szülőként felkészülünk mi magunk is és őt is segítjük minden fronton, hogy helyt tudjon állni.
forrás: www.thepioneerwoman.com
Teendők:
- tájékozódjunk az iskolai év megkezdése előtt, hogy mit vár el az iskola, a tanító,
- időben kezdjük el a táska, tanszer beszerzését,
- alakítsunk ki tanulósarkot,
- törekedjünk az egyszerűségre,
- törekedjünk az átláthatóságra,
- gondoljuk át a napirendünket, miként változik szeptembertől,
- vonjuk be a gyerkőcöt a neki megfelelő szinten,
- ne riogassuk az iskolával "majd meglátod..." kezdetű mondatokkal.
Tanulósarok
Egyszerű, átlátható, kellően megvilágított, figyelem elvonó szuperhősöktől, autóktól, cicáktól mentes.
Ergonómiailag illeszkedjen a gyermek méreteihez.
Sok-sok szabad területtel, hogy legyen helye az új tanszereknek.
Na, azért nem ennyire üresen kell ezt elképzelni!
Neki látunk...
Esetünkben 7 évnyi játékot, könyvet kellett átnéznünk és mennyiségben erősen leszűkíteni a több, mint 100 db-ból álló autógyűjteményt, közel 200 könyvből álló könyvespolcot, Lego gyűjteményt, és még kitudja milyen alkotások és emlékezetes tárgyak garmadát.
Átlátszó dobozokba kerültek a játékok. Tematikusan szortíroztuk a könyveket. Minden játékféléből meghagytunk keveset s a többit pénzzé tettük, elajándékoztuk, így még új játékokra is futotta s néhány új dobozra, polcra.
... és megmutatjuk, hogy honnan indultunk, hogy mindenki lendületet nyerjen. A lehetetlennek látszó feladattal is elbírhatunk néhány nap alatt, egy ügyes, leendő iskolás segítségével és némi kitartással.
Amikor mindezt elterveztük, ismét az a könyv és filozófia járt a fejünkben, amelyet már többször említettünk bejegyzéseinkben, méghozzá az Egyszerűbb gyermekkor. A szerző, Kim John Payne azt a javaslatot teszi, hogy a gyerek játékai, könyvei közül néhány legyen csak egyszerre szem előtt (egyébként is azt mondja, hogy nem kell sok játék), így könnyen tud választani. Ha száz játékot lát egyszerre - ami egyben nyomasztó, az idegrendszerének sem tesz jót -, nem fog választani, hanem "unatkozni" fog. Ugyanez a helyzet a könyvekkel, mindig csak néhány darab legyen a keze ügyében, a kis polcán, a többit tehetjük magasabbra, vagy egyenesen be a szekrénybe. Így sokkal nagyobb az esély rá, hogy leveszi a polcról, olvasgatni, nézegetni fogja őket.
Aki nem hiszi, járjon utána!
A Pompás Napok csapatával várjuk jelentkezésetek és megkereséseiteket akár felnőttként érdeklődtök, akár gyermekeiteket szeretnétek mesei élményekhez juttatni. Pedagógusképzésekkel, felnőtt meseműhelyekkel, interaktív mesés alkalmakkal és hagyományőrző programokkal akár házhoz is megyünk.
Írjatok a pompasnapok@pompasnapok.hu címre, hogy személyre szabott programot alakíthassunk ki!
Előadásainkra, képzéseinkre várjuk a szülőket, pedagógusokat, gyerekekkel foglalkozó szakembereket, meseszerető felnőtteket.
További inspirációért látogassátok meg Mesetárunkat és Játéktárunkat!
Ajánljuk figyelmetekbe kiadványainkat, amelyekben kidolgozott mesefeldolgozásokat találtok. Az elektronikus módszertani anyagok az intézményi keretekhez illeszkednek és segítik az óvodás és kisiskolás korosztállyal való foglalkozást.
Kövessetek minket Facebook oldalunkon is!
Látogassátok meg weboldalunkat: www.pompasnapok.hu
Érdemes csatlakoznotok szakmai közösségeinkhez, ahol óvodás és kisiskolás korosztályok számára népi játékokkal és népmesékkel kapcsolatban kérhettek tanácsot vagy oszthattok meg tapasztalatokat.