2016. sze 09.

Ötletek az interAKTÍV meséléshez

írta: gyermekjatek
Ötletek az interAKTÍV meséléshez

Ígértük, hogy szeptemberben a mese köré építjük bejegyzéseink témáját. 
Ma konkrét ötleteket adunk arra, hogyan lehet interaktívvá tenni egy mesemondást, valamint hogyan lehet kiegészíteni egyéb kapcsolódó tevékenységekkel. Így akár egy egész projekt-napot is kerekíthetünk egy adott mese köré.

Arra gondoltunk, hogy leírjuk az egyik napunkat, amit az időjárás témája köré építettünk fel a Pompás Napok komplex szemléletéhez hűen: JÁTÉK - MESE - TÁNC együtt, kiegészülve kézműveskedéssel.

Medárd napja alkalmából Újmohácson jártunk, a Völgyesi Óvodában, ennek a csodás napnak a tevékenységeit osztjuk meg Veletek.

img_0543.JPG

Lássuk, hogyan is nézett ki a napunk Újmohácson, a völgyesi ovisokkal. :) Milyen volt ez a Medárd-napi időjáráshoz kapcsolódó projekt-nap?

A mese, amit választottunk, a "Ki a legelébbvaló?" című népmese. Ha valaki nem ismeri, itt elolvashatja. Mesélés közben népi mesemondónk, Rebeka, igény szerint többször megállt, és mindenről - az esetlegesen új kifejezésekről is - beszélgettünk a gyerekekkel. Hogy miként tettük interaktívvá? Ahol csak lehetett, alkalmaztuk a következőket:

1. Kérdeztük őket. Hogy miről? Amikor a mesében ahhoz a részhez értünk: "Az öregember elment keresni olyan férjet, aki a legelébbvaló. Elment a Naphoz...." például arról, hogy ők szeretik-e, ha süt a nap? Nyújtsa fel a kezét, aki igen.

2. Mondókát mondunk vagy énekeltünk. A természeti jelenségeknél a Süss fel nap..., vagy az Ess, eső, ess..., illetve a Fújja szél a fákat... kezdetű dalok és mondókák az ovis gyermekek számára ismertek, vagy könnyen megtanulhatók, ráadásul mozgással is jól lehet kísérni. Mindenkit bíztatunk, hogy ne féljen ezektől, bátran alkalmazza mesélés közben őket. A gyerekek nem zökkennek ki, inkább többoldalú megerősítést kapnak a tanult új ismerethez vagy történethez, hiszen hallják-látják-mozognak.

3. Mozgással imitáltuk a mese szereplőinek cselekvését. Mozgást nem csak a népdalokhoz, mondókákhoz tudunk társítani, hanem egyszerűen a mesében foglalt cselekvésekhez is. Például rögtön a mese kezdeténél. "Mikor jött hazafelé, fogott egy egeret. " Mi is lehajolhatunk, és óvatosan a tenyerünkbe foghatjuk a képzeletbeli kisegeret. Amikor pedig az öreg király útnak indul, és sorra látogatja a Napot, a Szelet, a Felhőt, a Mátra hegyét, akkor mindenhol eljátszhatjuk, hogy bekopogunk együtt. Akár egy rövid rigmust is mondhatunk együtt. "Kipp, kopp, kopogok. Engedjenek be, az öregkirály vagyok."

img_0498.JPG 

 

Amikor a mesénk véget ért, felálltunk egy nagy körbe, és még egyszer elénekeltük, eljátszottuk a mese közben már elhangzott dalokat, mondókákat. Ezután nagyméretű színes papírból kivágott felhőt, napot, szivárványt, hegyet stb. tettünk le a fűbe. Azt kértük a gyerekektől, hogy keressék meg a napot, gyorsan szaladjanak oda. Ezután a felhőt... Ha sok gyerek van, érdemes ugyanabból a formából többet is készíteni. A játék végén azt kértük, hogy mindenki szaladjon ahhoz, amit a legjobban szeret. Ilyenkor érdemes a gyerekeknek és magunknak is időt hagyni arra, hogy elmondják, miért választották a napot, a felhőt, a szivárványt. Egy-egy ilyen alkalom remek lehetőség megismerni gondolataikat, gondolkodásmódjukat.

Ezekkel az ábrákkal remekül lehet Tűz, víz, repülő típusú játékot is játszani. Az elején megbeszéljük, hogy mik a szabályok, azaz mit csináljanak, ha a napot emeljük fel (pl. pipiskedjenek és emeljék magasra a kezüket, mintha el szeretnék érni a napot az égen), mit csináljanak, ha a felhőt (pl. mozgassák ujjaikat az eső csepergését imitálva).

 

img_0505.JPG

A mese és a mozgásos játékok után az időjárás témájában tárgyalkotó tevékenység következett. Két dolgot készítettünk a gyerekekkel. Az egyik a szélforgó, a másik pedig festett kavics. A kavicsokra lakkfilccel rajzoltak számukra kedves motívumokat a meséből (felhő, hegy, nap, szivárvány...). Lakkfilc helyett akrilfesték is alkalmazható, a kis kezeknek valamivel könnyebb volt ez esetben a filc használata, mint az ecseté.

img_0459.JPG

A kavicsokból kiállítást rendeztünk, így egymás alkotásait is megcsodálhatták a gyerekek. Itt ismét hagytunk időt arra, hogy elmondják, kinek melyik rajz tetszik, melyik szereplő volt a kedvence a meséből.

img_0531.JPG

 A szélforgót is kedvükre díszíthették, később pedig vidáman szaladgáltak velük az ovi udvarán. 

img_0565.JPG

A napot egy kis közös táncolással zártuk.

img_0546.JPG

Köszönjük még egyszer a megtisztelő bizalmat az újmohácsiaknak. Mi nagyon jól éreztük magunkat, és több hónap távlatából is boldogan emlékszünk vissza.

pompas_napok_e-book_1.jpg

Hagyományok új felületeken, új köntösben

Hiszünk abban, hogy hagyományaink fontos tudást és megerősítést, intelmet hordoznak a mai ember számára is. Vegyük ismét birtokba ezeket az ismereteket, és építsük be a mindennapokba!

  • Videó anyagaink rövid interakciók, legyen szó játékról, meséről vagy tárgyalkotásról.
    Klikk erre a linkre! Megnézem a Pompás Napok You Tube csatornáját!
  • Mesetárunk 2017 óta egy bővülő gyűjtemény azokból a mesékből, amelyekhez a Pompás Napok csapata kötődik. Klikk! Ellátogatok a Mesetárba!
  • Játéktárunk javarészt népi játékokat tartalmaz, játékfűzéseket és néhány olyan ötletet is, amelyek a néphagyományban gyökereznek. Ezek a gyerekekkel való együttlétek alatt új variációként születtek meg.
    Klikk ide! Felkeresem a Játéktárat!
  • Szakmai cikkeink és vendégírónk tollából született írások is számos izgalmas témát feszegetnek, ötletekkel szolgálnak. A blog felületének jobb oldalán, a kereső funkcióval rákereshetsz konkrét kifejezésekre is.
    Klikk! Beleolvasok a blogba! 
    Népmese-foglalkozás címszóval ezeket a cikkeket több, mint 200.000 látogató olvasta el.
    Kattints rá! Nézzük, melyek ezek a cikkek!
  • Online előadásainkra, képzéseinkre várjuk a szülőket, pedagógusokat, gyerekekkel foglalkozó szakembereket, meseszerető felnőtteket.
  • Ajánljuk figyelmetekbe kiadványainkat, amelyekben kidolgozott mesefeldolgozásokat találtok. Az elektronikus módszertani anyagok az intézményi keretekhez illeszkednek és segítik az óvodás és kisiskolás korosztállyal való foglalkozást.

nepmese-foglalkozas_4.jpg

Kövessetek minket Facebook oldalunkon is!

Látogassátok meg weboldalunkat: www.pompasnapok.hu

Szólj hozzá

időjárás mese interaktív foglalkozás módszertan népmese medárd Napok interaktív mese népmese-foglalkozás Pompás Ki a legelébbvaló?