2017. jan 18.

Nagy kérdések a kicsikről - óvodaérettség, iskolaérettség

írta: Kormos Rebeka
Nagy kérdések a kicsikről - óvodaérettség, iskolaérettség

Óvodaérettség? 
Iskolaérettség?

Mikor kell elkezdeni ezzel foglalkozni?
Gyakorló szülőként úgy gondoljuk, hogy a felnőtteknek jóval előbb, mint amikor intézményi szinten ez a téma felmerül. 6-8 hónappal az óvoda, iskola kezdés előtt.

o-kids-in-school-facebook.jpg

forrás: www.mediabakery.com

Vagyunk mi szülők, a szakemberek (szülésorvos, védőnő, gyerekorvos, óvónéni, fejlesztő pedagógus, logopédus, tanítók, stb.) és a gyerkőc, aki folytonos fejlődésben van. A gyermek fejlődésre vonatkozó kérdések a várandósságtól kísérik az édesanyát és egyben biztosítják azt a szakmai tudást, ami a gyerekünk általános fejlődési ütemét igazolja vagy jelzi az eltéréseket pozitív, negatív irányba.
Több tíz éves tapasztalattal bíró pedagógus megfogalmazása szerint a gyermek nevelés " egy három lábú szék, amely csakis a három lábon nyugodva maradhat stabil - gyermek, szülő, szakember/pedagógus"
A védőnői szolgálat úgynevezett státuszvizsgálatokat végez, amelyek sok hasznos szempontot vetnek fel a szülők számára is, hogy tudjuk az átlagos elvárások szerint mely területekre érdemes odafigyelni, mit lehet gyakoroltatni a kicsikkel.
2-3 éves gyerekeinket bölcsibe, óvodába íratjuk, ami az első nagyobb lépés a gyermek és a szülő számára. Szülőként néhány ötlettel átmenetet biztosíthatunk az óvodaérettség főbb szempontjai alapján.

kindergarten-kids-not-readyjpg-cdf95eccc56ac7f1_large.jpg

forrás: http://www.cabc-bchs.org

Szociális érettség:

  • új környezet elfogadása,
  • új emberekkel való kapcsolatteremtés, elfogadása,
  • gyerektársakhoz való viszonyulás.


Ötletek: 
az óvodakezdés előtti hónapokban sétáljunk az óvoda felé és mutassuk meg, hogy ide fog járni, 
az óvodai nyílt napok lehetőségével éljünk, ismerkedjünk meg az óvónénivel, 
keressünk olyan ismerős gyerekeket, akik már ebbe az óvodába járnak,

Pszichés érettség:

  • az elválás elfogadása,
  • az elválás feldolgozása,
  • új felnőtt környezethez való bizalomteljes alkalmazkodás,
  • bizonyos fokú képesség az önálló játékra,

Ötletek:
kicsi kortól alakítsuk ki azt a szokás, hogy rövidebb időre a gyermeket más felnőtt felügyeletére bízzuk,
2 éves kor után játszunk olyat, hogy mindenki "magában játszik" "anya mosogat, te pakolászol"
vendégségben mi felnőttek is kérdezzük meg "szabad ..." hozzányúlni, játszani vele, megnézni, stb.,

Kommunikációs érettség:

  • érhető beszéd,
  • életkorának megfelelő szókincskészlet (kb. 1000 szó),
  • önkifejezés ( meg tudja fogalmazni gondolatait, kéréseit, problémáit),

Ötletek:
gyakoroltassuk a köszönést, érdeklődő kérdések feltevését,
bátorítsuk a verbális önkifejezést,
mondókázzunk, énekeljünk sokat,

Önállóság:

  • tisztálkodási szokások (kézmosás, fogmosás),
  • szobatisztaság, wc használat,
  • öltözködés (tépőzáras cipő, sapka, kabát, nadrág/szoknya, alsónemű le és felvétele)
  • evés (evőeszközök, szalvéta, pohár használata)
  • társas helyzetekben való konstruktív jelenlét (kompromisszum képesség, barátkozás, tolerancia)

Ötletek:
játszunk ruhadarab bújócskát,
a wc használatra legyen jutalmazási rendszer ("pontot" ér a wc lehúzása, ülőke lehajtása, kézmosás),
etessen a gyerek minket felnőtteket, 
"megosztozunk" a kedvelt játékon, egyszer az egyik, másszor a másik gyereknél van a játék, de ha összetűzést okoz, a játékot eltesszük és akkor adjuk vissza a gyerekeknek, ha megnyugodtak és "kérem szépen" kérésre átadják egymásnak.

Az óvodákban iskola előkészítő foglalkozások során játékos formában az óvónők, óvodapedagógusok gondoskodnak arról, hogy képességeikben a gyerekek alkalmasak legyenek az iskola megkezdésére. Ez a munka kiegészítése annak a komplex nevelésnek amely az óvodákban folyik, de nem helyettesíti a szülő és a családi környezet odafigyelését. A gyermekeinkkel foglalkozó szakemberek véleményére, meglátásaira mindig legyünk nyitottak és fogadjuk el véleményüket, még ha az elmarasztaló is. Keressük együtt a megoldást!
Az iskolás korral rengeteg új elvárást támasztunk a gyerekkel szemben. A legfontosabb változás mégis az, hogy teljesítménye mérésre kerül és optimális esetben meg kell jelennie a belső motivációnak a gyermek életében, hogy az iskolaérettség szempontjainak megfeleljen.

Testi érettség:

  • testarányok,
  • mozgáskoordináció,
  • térhez való viszonyulás,

Szociális érettség:

  • kiegyensúlyozottság,
  • elfogadás,
  • alkalmazkodás,

Munkaérettség:

  • feladat-motiváció (a feladatokat várakozással fogadja, örömmel végzi és az elterelő késztetéseit önmaga legyőzi),
  • feladattudat ("el kell végezni"),
  • feladattartás (a kérésnek megfelelően végzi el, nem hagyja félbe),

Magatartás érettsége:

  • figyelmesen várja a pedagógus/felnőtt utasítását,
  • azonnal nekilát a feladatnak,
  • kérdez, ha elakad,
  • önállóságra törekszik,
  • kitartó,
  • egyenletes tempóban végzi a feladatát,
  • ellenőrzi a munkáját,
  • elfogadja a kritikát,
  • bátorítás mellett kitartó, erőfeszítéseket tesz a javításra,

A felsoroltak a legfontosabb szempontokat tartalmazzák , ezeken felül is vannak olyan képességek, készségek, amelyeket érdemes figyelemmel követni.
Ötletekért forduljunk azokhoz a  pedagógusokhoz, akik a gyermekkel dolgoznak, mivel intézményenként más-más terület kaphat hangsúlyt és nekünk szülőként az kell legyen a legfontosabb, hogy gyermekünk boldog, kiegyensúlyozott és érvényesülni tudó kisiskolás legyen. A tanítónénik az első osztályban igyekeznek a szükséges játékosságot megőrizni a zökkenőmentes átmenet érdekében, de erősítsük a lurkókban, hogy az iskolában a feladatok elvégzése a fontos.
Otthoni elfoglaltságaink az iskolát megelőző időszakban csoportosulhatnak az asztal köré, szabályjátékok és memória gyakorlatok köré.
A tanszerek, füzetek és csomagoló anyagok kiválasztásában vonjuk be a leendő kisiskolást, de a praktikum elsődleges szempont legyen. Kerüljük a túl díszített taneszközöket, az ömlesztett tolltartókat, extrém drága táskát, íróeszközt, radírt, stb.

Felmerülő kérdéseinkkel mindig forduljunk a szakemberekhez, bízva abban, hogy gyermekünkre való odafigyelésünk pozitív megítélésben részesül és esetleges bizonytalanságainkban megnyugvást hoznak a külső meglátások, ötletek.

Aki nem hiszi, járjon utána!

Pompás Napok csapatával várjuk jelentkezésetek és megkereséseiteket akár felnőttként érdeklődtök, akár gyermekeiteket szeretnétek mesei élményekhez juttatni. Pedagógusképzésekkel, felnőtt meseműhelyekkel, interaktív mesés alkalmakkal és hagyományőrző programokkal akár házhoz is megyünk. 
Írjatok a pompasnapok@pompasnapok.hu címre, hogy személyre szabott programot alakíthassunk ki!

Előadásainkra, képzéseinkre várjuk a szülőket, pedagógusokat, gyerekekkel foglalkozó szakembereket, meseszerető felnőtteket.

További inspirációért látogassátok meg Mesetárunkat és Játéktárunkat!

Ajánljuk figyelmetekbe kiadványainkat, amelyekben kidolgozott mesefeldolgozásokat találtok. Az elektronikus módszertani anyagok az intézményi keretekhez illeszkednek és segítik az óvodás és kisiskolás korosztállyal való foglalkozást.

logo.jpg

Kövessetek minket Facebook oldalunkon is!

Látogassátok meg weboldalunkat: www.pompasnapok.hu

Érdemes csatlakoznotok szakmai közösségeinkhez, ahol óvodás és kisiskolás korosztályok számára népi játékokkal és népmesékkel kapcsolatban kérhettek tanácsot vagy oszthattok meg tapasztalatokat. 

 

 

 

Szólj hozzá

félelmek szorongások óvodaérettség beszoktatás iskolaérettség 3 éves 2 éves szociális érettség értőfigyelem csoportos együttműködés értő figyelelm gyermeki fantázia elkerülő magatartás beszoktatás rendje gyeremek kori szorongások készüljünk fel az óvodára készüljünk fel az iskolára testi érettség érzelmi érettség