"Mesés" menyasszonysiratás
"Sem eső nem esik,
Sem felhő nem látszik,
Mégis az én orcám
Két oldalról ázik."
(menyasszonysirató)
Hagyományosan is a lányok életének nagy változása, amikor közösségük, családjuk és saját maguk úgy döntenek, hogy eladó sorba lépnek. Szokásai sok esetben a legényavatási rítusok részeként jelenhetett meg. A farsangi vagy húsvéti időszakban való bálba hívás, vagy a leánybandában való meghívás egy ilyen rituálé volt.
A lányok ebbe a korba lépve hajukat másként hordták, ruhájuk díszesebb lett, sőt a család néhány "gond nélküli évet" biztosított számukra. Ennek az időszaknak a végét a házasság jelentette.
forrás: www.pinterest.com
A lányok életére vonatkozó mintákat régen is és ma is átszövik közvetlenül az anyától látott viselkedési módok, a közösségek által meghatározott normák. Merítési lehetőséget jelenthet a mesék világa.
A tündérmesék az élet folyásának nagy fordulópontjait mutatják be.
A női sorsot érintő mesékben a hősnők látszólagos passzivitásukból kilépve, aktívan kezükbe veszik életük irányítást. Életfeladataikban előre haladnak. Piroska, Hamupipőke, Csipkerózsika, Macskacicó, leányfejű kígyó királykisasszony más-más életutat bejáró alakok, mégis cselekedeteik fontos üzenetet hordoznak a tudatalattink számára. Gondolhatunk itt még a kútba ugró leányra, aki szintén női sorsának kovácsolója. A szorgos lány mintája sokkal közérthetőbb példát állít a hallgatóság számára.
Azt reméljük, hogy ezeket a történeteket más szemmel olvashatja a pedagógus, a szülő a felnövekvő leányoknak és fiúcskáknak, mert az ideálokat közvetítő mesék igen fontos életleckék mindenki számra.
Nem győzzük hangsúlyozni, hogy mindenkinek szüksége van a népmesék mély, szimbolikus üzeneteire.
Gyógyulást, erőt, élteigenlést nyerhetünk a mesékből.
Tapasztalataink szerint a gyakorlott mesehallgató közösség, ami legyen akár család, osztály, vagy egy színházteremnyi gyermek, a mesébe belekérdez, beleszól, ami mutatja érdeklődését.
Amikor megkérdezi a gyermek, hogy "Milyen szép a királykisasszony?" , álljunk készen és tetőtől talig fessük le szavakkal a szereplőt. Ne fukarkodjunk a jelzőkkel. Nagyobb társaságban használhatjuk azt a fordulatot, hogy "olyan gesztenye barna haja volt, mint Katának, kökénykék szeme, mint Lucának, stb" A szépségjegyek kiemelése az egyén számára építő és megerősítő, amihez akár egy mese is elég.
A mese a mesében alkalmak külön birodalom, de ezek is mutatják a gyerekek mese és valóság közötti kapcsolatkeresési szándékát, illetve, hogy ők is valahogy "benne szeretnének lenni a történetben" - ahogy egyszer egy izgága kislány megfogalmazta nekünk, amikor neki "mindenféle állata volt otthon".
Ezek a jelenségek erősítsék meg azokat, akik elkezdenek mesét mondani, hogy a legjobb úton járnak. Értéket közvetítenek és teszik ezt a több évszázadon, évezreden átszűrt tudás alapján, a mesék életre keltésével.
Interaktív mesefeldolgozásunkat ajánljuk:
A só
A Pompás Napok csapatával várjuk jelentkezésetek és megkereséseiteket akár felnőttként érdeklődtök, akár gyermekeiteket szeretnétek mesei élményekhez juttatni. Pedagógusképzésekkel, felnőtt meseműhelyekkel, interaktív mesés alkalmakkal és hagyományőrző programokkal akár házhoz is megyünk.
Írjatok a pompasnapok@pompasnapok.hu címre, hogy személyre szabott programot alakíthassunk ki!
Előadásainkra, képzéseinkre várjuk a szülőket, pedagógusokat, gyerekekkel foglalkozó szakembereket, meseszerető felnőtteket.
További inspirációért látogassátok meg Mesetárunkat és Játéktárunkat!
Ajánljuk figyelmetekbe kiadványainkat, amelyekben kidolgozott mesefeldolgozásokat találtok. Az elektronikus módszertani anyagok az intézményi keretekhez illeszkednek és segítik az óvodás és kisiskolás korosztállyal való foglalkozást.
Kövessetek minket Facebook oldalunkon is!
Látogassátok meg weboldalunkat: www.pompasnapok.hu
Érdemes csatlakoznotok szakmai közösségeinkhez, ahol óvodás és kisiskolás korosztályok számára népi játékokkal és népmesékkel kapcsolatban kérhettek tanácsot vagy oszthattok meg tapasztalatokat.