Kerekecske, dombocska - zenei nevelés kisgyermekkorban
"Minden szövegnek csodálatos zeneisége van. A magyar nyelv ma már sokszor nem használt kifejezéseit, szókapcsolatait ismeri meg, melyeket élmény kiejteni, ízlelgetni, és eljátszani is felnőttnek és gyermeknek egyaránt." Fogadjátok szeretettel Töreky Zsuzsi írását a kora gyermekkori zenei nevelésről. Zsuzsi zenepedagógus, az Aranykapu Zenekar énekesnője, Kerekítő foglalkozásvezető és nem utolsó sorban édesanya is.
***********
Kisgyermekkorom óta vonzott a zene, a dal, a ritmus. Szüleim pedagógusok, így szinte folyamatosan gyerekek között voltam. Sokat mondókáztunk, énekeltünk otthon is, a zenének központi szerepe volt. Még nem jártam iskolába, mikor elkezdtem zongoraórákat venni. A zeneiskola, aztán a pedagógia is természetesen épült be az életembe. 16 évig zongoráztam, és 14 évig énekeltem kórusban, legszebb élményeim is a zenéhez kapcsolódnak.
Tanító-ének szakon végeztem, de többféle továbbképzést is elvégeztem annak érdekében, hogy a legszínvonalasabban és hitelesebben kezdhessem el a kicsi gyerekek zenei nevelését. A továbbképzéseknek természetesen sosincs vége, hiszen mindig örömömet lelem abban, ha újat tanulhatok, és aztán ezt tovább is adhatom a szülőknek.
Amikor még pocakban voltak a gyermekeim, már akkor énekeltem nekik, és nagyon sokat foglalkoztam velük. Mindketten zongoráznak, és zene-tagozatos általános iskolát választottak.
Mindig kicsi gyerekekkel szerettem volna foglalkozni, magával ragadott az a nyíltság, őszinte szeretet, ami a gyerekekből áradt, és szeretettem volna átadni, átörökíteni azt a zenei anyagot, a magyar gyermekdalok hagyományát, amit ma már csak tudatosan, közösségekben tehetünk meg.
Minden anya szeretné megadni fejlődő gyermekének a legjobb nevelést, én ebben szerettem volna segíteni.
Így indult első baba-mama foglalkozásom 2005 tavaszán, 13 éve.
Hosszú évek tapasztalatai és a rengeteg szülői visszajelzés megerősített abban, hogy a zenének csodálatos és egyedülálló személyiségformáló hatása van!
A Kerekítő foglalkozásokon az anyukákkal közösen népdalokat énekelünk, ölbéli játékokat játszunk (lovagoltatók, höcögtetők, tenyeresdik, ujjszámolgatók, hintáztatók..), megszólal a gitár, a furulya és egyéb ritmushangszerek.
Az ölbéli játékoknak olyan komplex fejlesztő hatása van, ami később már pótolhatatlan. Ezt mint szakember, és mint édesanya is így látom és tapasztalom. A játékok során a kisgyermek az édesanya ölében, szemtől-szemben ül, és a szöveg mondása-kántálása, vagy a játék éneklése mellé mindig társul érintés. Pont olyan közelségben látja a baba az anyukája arcát, ahonnan tökéletesen érzékeli, és hallja, hogyan ejti ki az édesanya a hangokat, hallja hangsúlyát, a hangleejtését. Tehát egyazon időben egyszerre hallja-látja, érzi a testén az érintéseket (mozdulatkincs).
A mozgás által fejlődik a gyerekek térérzékelése, testtudata, finommotorikája, megtanulja az irányokat. A ritmizált mondókákkal, ritmikai érzékén túl, fejlődik fogalmi gondolkodása, asszociációja. Bővül a szókincse, észrevétlenül sajátítja el anyanyelvét, azt, ahogy hangsúlyozzuk, kiejtjük a szavakat.
Minden szövegnek csodálatos zeneisége van. A magyar nyelv ma már sokszor nem használt kifejezéseit, szókapcsolatait ismeri meg, melyeket élmény kiejteni, ízlelgetni, és eljátszani is felnőttnek és gyermeknek egyaránt.
Sándor Ildikó fogalmazza meg gyönyörűen: „Jellemző, fontos eleme az ölbéli játékoknak, hogy azonos időben több érzékszervet (több csatornát) vonnak be egyazon cél érdekében. … A zenei elem, a szöveg és a mozgás elválaszthatatlan, szoros összefüggésben van, egymást erősíti.”
Felsorolni is sokáig tartana, mennyi mindent fejleszt az ölbéli játék a kisgyermek első pár évében.
Hiszem és ez a tapasztalatom is, hogy ezek a kétszemélyes, bizalmi játékok az ősbizalmat folytatják, segítik, amivel megszületik egy kisbaba.
Az a szeretet, a „csak te vagy fontos érzése”, az az érzelmi melegség, mely körbe öleli a játékok során az anyukát és gyermekét, maradandó élményt és örömöt nyújt az első pár évben.
Aranykapu zenekarunknak is az a célja, hogy a magyar néphagyományból merítve, különleges hangzásvilággal adja át zenei- és anyanyelvi értékeinket. Nagybőgő, zongora, gitár, cayon, harangjáték és egyéb ritmushangszerek kísérik a népdalokat, ölbéli játékokat és gyermekdalokat, eddig megjelent hat albumainkon.
Szeretettel várok minden gyermeket és szülőt baba-mama foglalkozásaimon és Aranykapu Zenekarunkkal koncertjeinken is:
Töreky Zsuzsi, zenepedagógus, az Aranykapu Zenekar énekesnője, Kerekítő foglalkozásvezető
www.kerekito.hu
Felhasznált irodalom:
Sándor Ildikó: Tücsökringató
Küllős Imola-Laza Dominika: Népi mondókák
Forrai Katalin: Ének a bölcsődében
Vannak itt további jó cikkek, ha még olvasgatnál:
Következetesség, rendszeresség, nyugalom - Az esti rituálé kulcsa
5+1 mondóka
Szeretettel ajánljuk a mondókás írásunkat:
Mondókás könyv babáknak és mamáknak címmel. Klikk!
Aki nem hiszi, járjon utána!
A Pompás Napok csapatával várjuk jelentkezésetek és megkereséseiteket akár felnőttként érdeklődtök, akár gyermekeiteket szeretnétek mesei élményekhez juttatni. Pedagógusképzésekkel, felnőtt meseműhelyekkel, interaktív mesés alkalmakkal és hagyományőrző programokkal akár házhoz is megyünk.
Írjatok a pompasnapok@pompasnapok.hu címre, hogy személyre szabott programot alakíthassunk ki!
Előadásainkra, képzéseinkre várjuk a szülőket, pedagógusokat, gyerekekkel foglalkozó szakembereket, meseszerető felnőtteket.
További inspirációért látogassátok meg Mesetárunkat és Játéktárunkat!
Ajánljuk figyelmetekbe kiadványainkat, amelyekben kidolgozott mesefeldolgozásokat találtok. Az elektronikus módszertani anyagok az intézményi keretekhez illeszkednek és segítik az óvodás és kisiskolás korosztállyal való foglalkozást.
Kövessetek minket Facebook oldalunkon is!
Látogassátok meg weboldalunkat: www.pompasnapok.hu
Érdemes csatlakoznotok szakmai közösségeinkhez, ahol óvodás és kisiskolás korosztályok számára népi játékokkal és népmesékkel kapcsolatban kérhettek tanácsot vagy oszthattok meg tapasztalatokat.