3+1 tipp: Hogyan készülj Vendel napjára
A 6. században élt hajdani skót - egyes források szerint ír - herceget a pásztorok védőszentjeként tartjuk számon. Emléknapját október 20-án ünnepeljük. Kárpát-medence szerte Vendel-napi vásárok szerveződtek.
Liszka József a népi vallásosság témájában írt dolgozatában megállapítja, hogy Szent Vendel kisalföldi kultusza elsősorban a 18. század folyamán a térségünkbe érkező német juhászok közvetítésével terjedt el, s ezt egy jelentős egyházi propaganda is erősítette. Így szűrődik és épül be népmeséinkbe, pl. a Csillagszemű juhász történetébe a Vendel nótája és a Vendel-napi vásárban vett furulya.
Szeptember 29-e Mihály napja, bérfizető és pásztorfogadó nap. Ettől kezdve, akár október 26-ig, (Dömötör napjáig) szokás szerinti, kiemelt téma lehet a pásztor- és juhászélet.
Fotó: Mészáros Gábor
Emberideál bemutatása
Igazmondó, ennél fogva becsületes. A természettel együtt élni képes ember, aki hónapokra megélhetést talál maga és gondjaira bízott nyája számára. Ismeri a növények gyógyító hatásait. Használati eszközeit saját kedve és esztétikája szerint díszíti.
Találóan jegyezte meg Herman Ottó: „Az erszénynek nevezett teljes készség a pásztorembernél az, ami az úriembernél a ’necessaire’; minthogy azonban a pásztor a magáét derekáról függve viseli, neki ékessége is, amelyre rápazarolja szépérzetének minden alkalmatos alakzatát.”
Forrás: pengyomhegyi.blog.hu
Anyanyelvi kompetenciák fejlesztése
Népmeséink szövegezése számos kifejezés kibontására alkalmasak. A szókincs fejlesztése, mint cél állhat akár az élőszavas mesehallgatás fókuszában is.
"magatarti juhász": vállalkozó kedvű, kevés földű parasztgazdák közül kerül ki, akik földtulajdonuk csekély jövedelmét juhtenyésztéssel kívánják gyarapítani. (Forrás: Néprajzi lexikon)
"esztrenga vagy lécka": könnyen szétszedhető és összeállítható, továbbhelyezhető kerítés, másutt fedett építmény, amely a legelőn a juhok egybetartására, ill. fejőkarámjául és a nyáj védelmére szolgál. (Forrás: Néprajzi lexikon)
"pásztorkészség": jellegzetes eszközkészlet, amely tűzcsiholó acélból, a kova és a tapló részére bőrzacskóból, s az ugyancsak bőrből készült bicskatokból, esetleg még fatokba helyezett tükörből áll. (Forrás: Néprajzi lexikon)
Fotó: Peer Réka
Élőszavas mesemondás
Számtalan pozitív hatása van a közösségi élményként megélt mesemondásnak, ahol a mesemondó és az őt hallgató közönség történethallgatási transzba kerül. Valódi alkotó folyamat ez. Tehetséges mesemondók hangoztatják, hogy egyszer sem mondják a mesét ugyanúgy. A mese szüzséjét ismerve, belső képek sorozata szerint hol szaporítják, hogy szűkítik a mesét, a hallgatóság impulzusai alapján (amelyek szerencsés esetben szóban is megnyilvánulnak).
" A történethallgatási transz egy alternatív tudatállapot, egy intenzív fókuszált figyelem. Ebben az állapotban a hallgató személy nyugodt, éber, fizikailag mozdulatlan, viszont mentálisan igencsak aktív, légzése nyugodt, arca ragyog, szeme csillog. Ilyenkor a jobb és bal agyfélteke működése kiegyensúlyozódik. A történethallgatási transz megléte függ a mesélő személyiségétől és a különböző környezeti feltételektől. A hallgató eldöntheti, hogy mit és mennyit fogad be, ezeket a tudástartalmakat hogyan veti össze saját élményeivel." (Boldizsár Ildikó)
Feldolgozható mesék:
A csillagszemű juhász (AaTh 858), novellamese megtalálható Mesetárunkban.
Mátyás király aranyszőrű báránya (AaTh 889), novellamese.
A lusta juhász és a dolgos lány (ATU/MNK 822)
Az állatok nyelvét értő juhász (ATU/MNK 670)
A juhász medvéje. Állatmese.
A pap és a juhász. Tréfás mese.
A juhászlegény és az ördögkirály lánya (ATU/MNK 815), tündérmese.
Fotó:Mészáros Gábor
1 és 3 napos népmesei képzések
Gondolatvilágunk alapját az képezi, hogy a népi kultúrában a gyermekek belenevelődtek a kultúra különböző szintjeibe. Ma ezt alkalmazva a tanulás folyamatait a játékosság kíséri, így a belső motiváció szinte adottnak tekinthető. Egy jól felépített mesefoglalkozás képes felvenni a versenyt a mai, virtuális világ által kínált játékokkal, de ehhez nekünk felnőtteknek is újra meg kell ismernünk a népmeséink világát, fogalomrendszerét és adaptációs lehetőségeit. Ebben nyújtunk segítséget a szülőknek, pedagógusoknak, gyerekekkel, fiatalokkal foglalkozó szakembereknek az Oktatási Hivatal által akkreditált képzéseinken.
A mesék közös feldolgozás, a népi játékok, mondókák és dalok beépítésével történik. A többoldalú megerősítés eszközeivel tudásátadó, nevelő hatást is elér az így szervezett mesei alkalom. Legfőbb eredmény mégis, hogy a gyermekek belső képalkotó képességre van hatással az élőszavas mesemondás, amely fontos alap az iskolai képességek és majd az elvon, kreatív gondolkodás kialakulásához.
Kövessetek minket Facebook oldalunkon is!
Látogassátok meg weboldalunkat: www.pompasnapok.hu
Nézd végig e-book kínálatunkat is!
Szakmai közösségeinkhez érdemes csatlakoznod, hisz óvodás és kisiskolás korosztályok számára népi játékot témában és a népmesék világában kérhetsz tanácsot vagy oszthatsz meg tapasztalatokat.