2019. máj 15.

Mesés eszközök a mindennapi oktatásban és nevelésben

írta: Kormos Rebeka
Mesés eszközök a mindennapi oktatásban és nevelésben

A mese, azon belül a népmese, egyre több helyről köszön rá a szülőkre, pedagógusokra.
Van, aki a pszichológia oldaláról, és van, aki a pedagógia területéről közelíti a témát. Mások a terápiás és alkotó-fejlesztő foglalkozásokon keresztül öregbítik és ismertetik meg a mai modern embert a régiek ékes bölcsességeivel, amelyek a mesékben vannak "elzárva". 

3_nyilvesszo.jpg

Tapasztalataink mentén biztosak vagyunk abban, hogy a mesehallgatás élménye mély átélést biztosít, akár gyermek, akár felnőtt hallgatóságról van szó. A felismeréseket olykor a megdöbbenés, máskor a humor segíti és ezek különös, váltakozó elegye teszi felejthetetlen élménnyé.

patak.jpg

A vándorlásban megfáradt és szomjas király "lehasalt a víz színéig", mondja A zöldszakállú király-ról szóló mese. Képzeljük magunk elé ezt a képet! A csörgedező vízből jóízűt kortyolunk és a a felüdülés pillanatában valaki kinyúl a vízből és egyszerre csak a vízbe ránt minket.
Hát nem drámai? Hát nem a félelem és ismeretlenség megrázó érzetét kelti ez a kép? Van ilyen az életben? Előfordult-e már velünk, hogy így éreztük magunkat, akár huzamos időn keresztül? 
Na, de nézzük mit tesz a király!
Alkut köt, amely eleinte könnyűnek tűnik, majd elnehezül. A mese a maga csodáin keresztül olyan erőforrásokra mutat rá - a történethallgatási asszociációkon keresztül akár személyes élményként is  -, amelyek ott szunnyadnak az emberben. Mert mindig van remény a megoldásra, "az út", "a segítség"  megtalálására. Ezt ígéri a mese, ha jól figyelünk.

10665667_370528236458107_1979968563598535539_n.jpg

Képekbe sűrített üzenet

Felmerül a kérdés, hogy miért ez a titkolózás, az "elzárt", szimbolikus tartalom.
Több generáción keresztül veszítette el a mese azt a funkcióját, amely a paraszti közösségek minden tagja számára valamilyen módon elérhető, megélhető volt. A tudásátadás egyik formája volt a mesemondás, mesehallgatás.
A hagyományos mesemondás élménye már nem a mindennapok része. Újra kell tanulnunk és tanítanunk gyermekeinknek az élőszavas mesemondás szokásait, a társas együttlét e személyes műfaját. A cél pedig az lehet, hogy élményekhez és előnyökhöz juttassuk a szárnyaink alatt nevelődő lurkókat. 2012 óta tartunk népmesés foglalkozásokat, több, mint 20.000 gyermek résztvételével. Egyre-másra tapasztaljuk, hogy a népmesék varázslatos és sajátságos világa magával ragadja a gyerekközösségeket. Még a legizgágább vagy problémásabb gyerkőc is megtalálja a helyét ezekben a helyzetekben, ha másképp nem, hát a "mese fonalát tartva".

12088031_406659736197545_5866250536069100815_n_1.jpg

Varázslatos tárgyak szerepe

A népmesében semmi nem véletlen. A megjelenő tárgyak: gyűrűk, kemény kenyér, tű, rissz-rossz taliga, csengőbarack, élet vize, réz fokos, furkósbot, dió stb. mind jelentéssel bírnak. Épp így az útközbeni találkozások állatokkal, sárkánysógorokkal, ördöggel, öreganyóval, Hajnallal sem önmagukért való díszítőelemek, hanem szimbólumok mögé rejtett mélyebb jelentést hordozó helyzetek. Ezek megértése a mai felnőttek számára kiemelten fontosak, hisz saját tudásuk szerint, nyomatékosan adhatják tovább a következő generációnak a mesék szeretetét, így segítve életvezetési előnyökhöz az utódokat. 
Ezt  segítik olyan írások többek között, mint Jankovics Marcell, Ahol a madár se jár című írása, vagy Boldizsár Ildikó kötetei.
felnott_meseelmeny_csoport.jpg

Népmesés foglalkozások otthon és intézményi keretekben

Előnyökhöz jut az a gyermek, akinek van módja a mesehallgatásra, hisz ez az élmény minden intelligencia területre hat. Egy nemrégiben megjelent cikk rámutat, hogy a szókincset mérhetően fejleszti a mesehallgatás. Maga a történet hallgatása és a hallottak elképzelése olyan agyi folyamatokat indítanak be, amelyek rendszeres élményként fejlesztik a gyermeket és egészen az elvont gondolkodásig vezetik őt. A szülők és pedagógusok népmesékkel szembeni fenntartásait a leghatékonyabban akkor tudjuk kezelni, ha mód van ezekről beszélni és meggyőzni őket azokról az elérhető előnyökről, amelyet az a gyermek szerez meg, akinek otthon is és az óvodában,iskolában is van lehetősége a mesehallgatásra vagy a népmesék aktív, tevékenységekben ágyazott feldolgozására.
A népmese, népi játékok és tárgyalkotás ötvözésének lehetőségét ismerhetik meg azok - akik legyen akár szülők, akár pedagógusok - eljönnek 30 órás képzésünkre. Fókuszba az intézményi keretek közé beilleszthető népmese foglalkozások kerülnek, de az otthoni mesés helyzetekről is megannyi ötlettel gazdagodnak résztvevőink.
20181201_150439.jpg

Pompás Napok csapatával várjuk jelentkezésetek és megkereséseiteket akár felnőttként érdeklődtök, akár gyermekeiteket szeretnétek mesei élményekhez juttatni. Pedagógusképzésekkel, felnőtt meseműhelyekkel, interaktív mesés alkalmakkal és hagyományőrző programokkal akár házhoz is megyünk. 
Írjatok a pompasnapok@pompasnapok.hu címre, hogy személyre szabott programot alakíthassunk ki!

Előadásainkra, képzéseinkre várjuk a szülőket, pedagógusokat, gyerekekkel foglalkozó szakembereket, meseszerető felnőtteket.

További inspirációért látogassátok meg Mesetárunkat és Játéktárunkat!

Ajánljuk figyelmetekbe kiadványainkat, amelyekben kidolgozott mesefeldolgozásokat találtok. Az elektronikus módszertani anyagok az intézményi keretekhez illeszkedik és segíti az óvodás és kisiskolás korosztállyal való foglalkozást.

logo.jpg

Kövessetek minket Facebook oldalunkon is!

Látogassátok meg weboldalunkat: www.pompasnapok.hu

Érdemes csatlakoznotok szakmai közösségeinkhez, ahol óvodás és kisiskolás korosztályok számára népi játékokkal és népmesékkel kapcsolatban kérhettek tanácsot vagy oszthattok meg tapasztalatokat. 

Szólj hozzá

mese szülők könyvtáros mesehallgatás pedagógus tanító népmese népmese feldolgozás Boldizsár Ildikó Jankovics Marcell pedagógiai asszisztens mese az iskolában népmese a közoktatásban népmese otthon oktatás népmesével nevelés népmesével mese az óvodában mese az alasóban