2020. nov 17.

Pompás új ötletek egy ismert népmese feldolgozásához

írta: Zsótér Boglárka
Pompás új ötletek egy ismert népmese feldolgozásához

Mai cikkünk Juhászné Rusai Éva tollából és szívéből született. Ő az egyik Pompás Nagykövetünk. Büszkék vagyunk Rá és arra az értékrendre, amit közvetít mind az ovis gyermekek, mind a főiskolai hallgatók felé.

***********************

Jó pár éve már óvónéni vagyok, vegyes korcsoportban.

Néhány éve pedig a leendő óvodapedagógusok közül párnak mintát is adhatok, hogy milyen is ez a hivatás.
Sokat és örömmel meséltem eddig is, és remélem még sokáig így lehet ez!
Vannak nekem is „kedvenc”, és „nemszeretem” meséim. Úgy gondolom, hogy az a jó, ha azt mesélem el, amit tiszta szívvel, őszintén tudok közvetíteni.
A gyermekek olyan kis érzékelőkkel vannak felszerelve, hogy azonnal megérzik, hogy hiteles vagyok-e vagy hamiskás.

A Nyulacska harangocskája c. népmese egy olyan történet volt eddig, amit meséltem, mert tudom, hogy fontos.... szeretik a kicsik..., de valami mégis hiányzott.

A Pompás Napok csapatával néhány mesefejtés után végiggondoltam, hogy miért lehet ez.
Ezt a mesét nem elemezgettük ugyan, de a többi alkalom segített abban, hogy önállóan megoldjam ezt. Ez egyébként egy veszteségfeldolgozó láncmese.

A mindenki számára elérhető kiadványt olvasgattam, tanulmányoztam, magamra és a csoportomra formáztam.

Felkészültem, hogy mit fogunk játszani, csinálni a mesehallgatás előtt, közben és a végén, majd jóval utána, több napra elosztva is találtam ki feladatokat.
Felvettem a „Pompás pólómat” és a gyerekek is tudták már, hogy egy MESÉS NAP lesz!

Ugróiskoláztunk.... akadálypályát készítettem – így ráhangolódtunk a mesére.

Készítettem pár eszközt is. Pl. WC-papír gurigára egyszerű vonalakkal lerajzoltam a mese szereplőit. Így volt egy térbeli mesetérképem, ami segített abban, hogy a sorrendet ne tévesszem el. A mesetérkép remek, feldolgozást segítő technika. 
A gyerekek reakcióját figyeltem, és a „pompás módszertan” szerint egyes részeket kiszínezgettem.
Pl. „olyan szépen szólt az a harangocska, olyan csodásan csengett a hangja, hogy olyan volt ...  mint a tündérek hangja...”; „oda ért a kisegérhez.... csak suttogott neki, nehogy megijessze....”.

 nyulacska.PNG

A gyerekek a mese végén lehetőséget kaptak, hogy az eszközök segítségével elmeséljék maguknak is a történetet.
A nagyobbak között volt, aki „kicsit átírta”, az aktuális hangulatára formálta.
A kisebbek közül páran tornyot építettek a gurigák segítségével, „csak” játszottak.

Készítettünk nyuszis bábokat, amikkel szintén jól lehetett játszani, mesélni.
Összeszedtük, elmondtuk a nyuszis mondókákat, énekeket.

nyulacska2.PNG

Elkészítettem nagyobb lapokra hasonló technikával, csak kicsit kidolgozottabban azokat a rajzokat, amik a WC-papír gurigán is voltak.
Ezzel már kicsit „matekoztunk” is, sorozatot raktunk össze, számoltunk /sorszámokat is/.
Időnként „elrontottam” vagy „kifelejtettem” valamit, amit a gyerekek hamar észrevettek, és kijavítottak.

A nagyobbakkal azt is fejtegettük, hogy egyes szereplőket mik vagy kik helyettesíthetnek.

Jó volt látni, ahogy gondolkodnak, nevetgélnek. Együtt, közösen, odafigyelve a másikra.
Jól lehet használni ezt az ugróiskolához is.
És még mi mindenre... amit csak a fantáziánk megenged!

A mese varázsa nemcsak a kicsiket, hanem a főiskolás csoportomat, sőt engem is megérintett.
Köszönöm az ötleteket, tanácsokat, bátorítást!

Ez a mese bekerült a saját „mesetáramba”.

Juhászné Rusai Éva
Budapest, Deák Óvoda
óvodapedagógus /mesterpedagógus / „Pompás Nagykövet”

Módszertani kurzusok:

1_4.jpgOnline oktatási felületünk számtalan előnnyel bír azok számára, akik a népmese-foglalkozásokat be szeretnék építeni nevelői, tanítói munkájukba, vagy a könyvtári, és szabadidős tevékenységekbe. A képzésekhez kapcsolt, kidogozott foglalkozástervek a digitális oktatás felületire is könnyen átültethetők. 
A szülők számára pedig egy olyan komplex módszertani megismerését teszik lehetővé, amellyel gyermekeiket otthon is fókuszált és kreatív feladatmegoldásra ösztönözhetik. Ez elősegítheti az intézményi beszoktatást, előkészítheti az olvasóvá nevelést és számos tanulási nehézséget is áthidalhatnak, hisz a népmese-foglalkozások minden intelligenciaterületet megmozgatnak.
Klikk! ONLINE MÓDSZERTANI KÉPZÉSEK

Szakmai csoportok: Népmese és népi játékok témában külön csoportokat hoztunk létre, ahol közel 15.000 tag segítheti egymást.
Klikk! NÉPMESE CSOPOT 
Klikk! NÉPI JÁTÉKOK CSOPORT
Kiemelt csoportunk a Pompás Pedagógusok zárt csoportja a képzéseink résztvevőiből toborozzuk. Ezen a felületen tematikus ötleteket osztunk meg, a kollégák igen segítőkészen állnak egymáshoz, legyen szó egy-egy jeles nap témájáról, vagy a szakmai minősítésekre való felkészülésről. 
Klikk! POMPÁS PEDAGÓGUSOK
Blogunk felülete is egy szakami platform. Már több, mint 400 szalmai cikk segíti a pedagógusokat és a szülőket, hogy hagyományainkból meríthessenek és a mai modern életükbe is beépíthessék azokat, amelyek segíthetnek  boldogulásukban.
A csapatunk 2019-ben és 2020-ban is felkerült az Edison100 listájára, amely a Magyarország 100 leginnovatívabb gyerekekkel foglalkozó programjának rangos lajstrom. Érdemes nálunk körülnézni ötletért, tippekért és jó gyakorlatért szemezgetni vendégírónk beszámolói között is.
Klikk! POMPASNAPOK.BLOG.HU

Szólj hozzá

veszteség népmese láncmese veszteségfeldolgozás mesefeldolgozás pompás napok pompás nagykövet népmese-foglalkozás nyulacska harangocskája pompás módszertan