2019. jún 28.

El ne tévedj!

írta: Kormos Rebeka
El ne tévedj!

"Rálátásunk a valóságra olyan, mint egy térkép, melynek segítségével igyekszünk eligazodni az élet területén. Ha a térkép jó, rendszerint meg tudjuk határozni helyzetünket, s ha tudjuk, hova kívánunk eljutni, rendszerint azt is leolvashatjuk róla, mely útirány vezet el célunkhoz. "

Morgan Scott Peck, pszichiáter

madarka_4.jpg

Mesetérképeink belső megélések, egyéni lenyomatok, egyben iránymutatással szolgálnak a kezdő és gyakorló mesemondók számára, saját élőszavas mesemondásaikhoz.

Mesetérképet? Hogy érted? Készítsünk térképet ehhez a meséhez?

Tette fel kérdéseit az egyik résztvevő a Szóvirágok, mesemondó gyakorlatok című alkalmunkon, amikor azt a feladatot kapta a kis csapat, hogy a feldolgozott meséről mindenki készítsen egy rajzos/képes vázlatot, amely segíti felidézni a mesei helyszíneket és történéseket. A kezdeti riadalom ellenére csodák születtek. 
A rajzokat illusztrációként is továbbgondolva valódi alkotó folyamat indult és bizony a belső képekből élmények születtek. A feldolgozás módja pedig valós segítséget adott A zöldszakállú király elmondásához.

madarka_3.jpg

Szóvirágok, mesemondó gyakorlatainkat csoport munka előzi meg. Fontos mesei témák vagy épp aktuálisak kerülnek terítékre. Így esett ez márciust megelőzően is, amikor a huszáros mesékre esett választásunk. Az alkotó folyamat is is beindult és a Huszárvágta mesegyűjtemény című e-book született, sokat próbált huszárokról, obsitosokról és katonákról.

Ezeknek az alkalmaknak köszönhetem, hogy a mese a fiaim életébe visszakerült. A mese ismét a mindennapjaink részévé vált.

Kezdte egyik alkalmunkat az egyik résztvevő. Amikor szervezőként, foglalkozásvezetőként ilyet hall az ember úgy érzi magát, mint aki felkapott a táltos hátára és saját határainkat is feszegetve újabb alkalmakon kezdjük törni a fejünket.
Maga a mesemondó gyakorlat is visszajelzések alapján született. Az elmúlt években több száz pedagógussal találkozunk hosszabb-rövidebb időre, hogy a népmesék nevelési és oktatási tartalmáról és használatáról beszélgessünk. A sok közös gondolat között viszont mindig ott volt az a halk "de" vagy "csak az a baj" megjegyzés...

...mert mi nem tudunk így mesélni.

A pedagógus pályára készülők tanulmányainak részét képezik a népmesék a gyermekirodalom témakörében. Kapnak bizonyos útmutatást, hogy melyek az elvárások, de igazából egyéni utakat járnak be saját habitusuk, beállítottságunk szerint, s így abból főznek amijük van. Sok-sok jó példával is találkozunk, de többnyire kiderül, hogy az ékes szóló mesemondó óvónénik, tanítók, napközis tanítók és könyvtárosok többnyire a családi közegből hozzák mesemondó tudásukat.
Mit kezdhet az, akinek ez nem adatott meg? Vagy megadatott, de mégsem érez erőt magában, hogy adott szöveget fejből mondjon, Ne nyúljon meséhez, miközben mindannyiunk szerencséjére a népmese reneszánszát éli?
Bátorság! - ezt mondhatjuk.
Úgy gondoljuk a mese alapos megismerése után nem a szöveg betűről-betűre való visszaadása a fontos, hanem saját szavainkkal való történetmesélés. Természetesen, egy fordulatokkal teli mesemondás kihívást jelent akár először, akár századszor mondja el a mesélő. Az adott meséről bennünk élő képeket kell tudni szépen "megfesteni szavakkal" - ahogy az ékes szóló mesemondóktól tanultuk mi is. Módszertani képzéseinken is foglalkozunk a mesemondás mikéntjével érintőlegesen. A Szóvirágok gyakorlati alkalmakon pedig limitált létszámú csoportban, felépítjük lépésről-lépésre, mindenkinek egyéniségéhez illően a mesemondás mikéntjét.

Ki kell próbálnotok a mesemondást, mert csoda, ahogy a gyerekekkel, mint egy burokban ülünk a szőnyegen és egyre közelebb férkőznek és látom a szemükön, ahogy látják a táltost feltűnni a Világszép nádszál kisasszonyt kereső királyfi meséjében.

Így buzdította társait az egyik tanító. 
A havi egy alkalom csepp a tengerben, de azt reméljük mindig egy-egy meseszertő felnőttel több mesemondó lesz s az is nekivág, aki nem kíván nagy közönség előtt szerepleni, de saját csoportjában. közösségében vagy családjában szívesen mondana meséket.
A foglalkozások 3 órásak, amely talán soknak tűnik, de a tapasztalat azt mutatja elreppen az idő. A résztvevők rendszeresen némi elemózsiával érkeznek, így nem csak a lélek van jóltartva, de hogy mesei képpel fejezzük ki magunkat, parázzsal kell etetni a táltost, hogy ragyogjon és sebesebben tudjon szállni, mint a gondolat.

madarka_2.jpg

 Az aranyhajú gyermekek témája kapcsán csupa különleges mesével készültek a résztvevők. Nem mindenkinek volt lehetősége lemondania a hozott mesét, így ígéretünkhöz híven A két öregnek aranyhajú gyermeke született című mese teljes szövegét itt is közre adjuk. A mese szüzséje - rövid történeti összefoglalása - mentén ismerhettük meg a történetet és egy mesetérkép is született röviddel ezt követően.

Aki nem hiszi járjon utána és holnap legyen a maguk vendége!

mondják lezárásként a mesemondók, jelezve, hogy lesz folytatás, mert a mese fontos és örök.
Mi is így gondolkozunk és várjuk mindazokat a pedagógusokat, szülőket, nagyszülőket, akik szeretnék a gyerekeket az elődök bölcsességével megismertetni és akár a maguk kedvére is a népmesékkel foglalkozni. További részletek a Képzések és előadások rovatunkban.

Mesetérkép technika

Pleszkán Orsi csodálatos rajzaival már elérhető Mesetérkép gyűjteményünk, amelyben 6 népmesét dolgoztunk fel.
1413755269_1.jpg

További 6 mesetérkép is elérhető Mesetérképek 2. gyűjteménye címmel.

meseterkep_2_e-book_1.jpg

Várunk vissza hétről-hétre!
Mesetárunk és Játéktárunk pedig számos jó ötlettel vár!

Kövessetek minket Facebook oldalunkon is!
Látogassátok meg weboldalunkat: www.pompasnapok.hu

logo.jpg

Ajánljuk figyelmetekbe e-book formátumú módszertani füzeteinket, amelyekben kidolgozott mesefeldolgozásokat találtok.

Szólj hozzá

mesélés mondani népmese mesét szóvirágok élőszavas mesemondás széki népmese mesemondó gyakolrat mesetérkép A zöldszalállú király A két öregnek aranyhajú gyereke született népmesét mesetérkép otthoni használatra hogy mondjak mesét élőszóban othhoni