2017. jan 11.

Kreativitás, kockázatvállalás, közösség

írta: Kormos Rebeka
Kreativitás, kockázatvállalás, közösség

Vekerdy Tamás és Simó György páros interjúja nyomán

12088031_406659736197545_5866250536069100815_n.jpg

Vekerdy Tamás, pszichológus és Simó György szociológus, üzletember beszélgetése a 168 óra, Itthon rovatában jelent meg, amelyben fontos összefüggésekre mutattak rá.
Vehetnénk akár társadalomkritikának is mondandójukat, de megállapításaikat áthatja a gyerekvilág tisztelet és végkövetkeztetéseik figyelemfelkeltőek, provokatívak.
Ha már kíváncsi vagy, klikk!
Szeretetképleteket kell írni a gyerekagyba: Simó György és Vekerdy Tamás a kreativitás demokratizálódásáról, az ólomkatonákról és a Minecraftról
...aztán várunk vissza, mert nekünk is van mondanivalónk.

Hívószavaink sorában az első a kreativitás. Vekerdy Tamás és Simó György definícióiban tükröződik saját élettapasztalatuk, így mi is ehhez az egyetlen, hiteles forráshoz nyúlunk vissza. Munkánk során a mesehősök lényét, jellemét, tulajdonságait is vizsgáljuk. A népmese hőse életfeladatát követve magabiztosan nekivág az ismeretlennek, cselekszik, olykor elbukik, de még ekkor is cselekvéseiben új, "szokatlan" megoldásokhoz nyúl, pl. egy rókát, egeret választ társául. Talán ez utóbbiban nagyon is különbözik a mai mesehősöktől.

Számunkra tehát a kreatív ember bátor. 


Ez a bátor ember késztetést érez, hogy "szerencsét próbáljon". A mese szimbolikusan jeleníti meg ezt a motivációt, egyszerre hatva tudattalan és tudatos érzékelésünkre. Rendkívüli jelentősége van a gyerekek életében is a népmesének, mert a valóság és a fantázia szövetén át életstratégiát sajátíthatnak el. 

"Az egyén belső szabadsága és környezetének biztonsága szükséges ahhoz, hogy az ember a biztos, ismert világból a bizonytalanba merészkedjen."

(Farkas Aranka)


A mondott mesék hallgatósága látszólag kockázatmentesen válik részesévé a történetnek. Figyelme központjában álló női vagy férfi mesehős mégis bármilyen kockázatot vállal, hogy útját végigjárja.

A kockázatvállalás a mesei térben maga a cselekvés, a mese folytonos cselekménye.


Hisz idegeneket szólítunk meg, teljes bizalommal ." Adjon Isten, szép jó estét Öreganyám!"  - mondja a szegénylegény. Egy 6 éves kisfiútól hallottam, hogy idegenekkel nem szabad szóba állni, mert akkor az "kockavetés". Néhány órába beletelt amíg a nagyon tudatosan fejlesztett, intellektuálisan túlzsúfolt családban élő gyerkőc mesei közbeszólását értelmezni tudtam. De valljuk be, bravúros összevonása volt ez a "kocka el van vetve" és a "kockázatos" jelző használatára. A kisfiú anyukája unásig hangsúlyozta a pozitív kommunikáció létjogosultságát - amivel mérsékelten egyet tudunk érteni - emiatt a burkolta, szinonimák mögé bújtatta negatív, túlféltő érzéseit. Természetesen gyermeke mindig sárkányölő meséket kért.
12088459_406659596197559_6674974563327342065_n.jpg
A népmesékben a jó és a rossz határozottan elválik egymástól és a jó elnyeri jutalmát. Ezért megnyugtató képzeletben a mesehőst végigkísérni útján, mert győzelme a sárkány, a gonosz boszorkány felett - amelyek gyermeki szorongások, testet nem öltő félelmek megtestesítői - kiszámítható. Így hát, mint emberi példa, nevelő hatása a felnövekvőkre még ma is fontos.

A mese, közösség. Egyfajta együttlét, ahol értékek, érdekek és cél egy irányba viszik a jelenlevőket, akár a mesén belül - mint szereplők - akár a mesemondó és hallgatósága valóságában.


A mese közössége pedig nem más, mint a mese hallgatósága, meg a mesemondó és az életre keltett mesehősök, akiknek egymáshoz való viszonyuk is mély jelentéstartalmakat hordoznak magukban.
unspecified.jpg

Célunk, hogy a fentieket hangsúlyozva a lehető legtöbb gyerek találkozzon a mesével.


Írásaink által inspirált szülők, családtagok és pedagógusok beszámolói és saját mesejátékaink tapasztalásai jelzik számunkra, hogy törekvéseink helyesek. A mesének a mai gyerekek és a technológia fejlődése mellett is, vagy talán pontosan emellett fontos szerepe van az egyén fejlődésében.

A témához kapcsolódó írásaink és letölthető e-book:
Mesemondás 3 lépésben
Gibbonok és a magyar mesehősök
A só - interaktív mesejáték

so.png

logo.jpg

pompas_napok_e-book_1.jpg
Hagyományok új felületeken, új köntösben

Hiszünk abban, hogy hagyományaink fontos tudást és megerősítést, intelmet hordoznak a mai ember számára is. Vegyük ismét birtokba ezeket az ismereteket, és építsük be a mindennapokba!

  • Videó anyagaink rövid interakciók, legyen szó játékról, meséről vagy tárgyalkotásról.
    Klikk erre a linkre! Megnézem a Pompás Napok You Tube csatornáját!
  • Mesetárunk 2017 óta egy bővülő gyűjtemény azokból a mesékből, amelyekhez a Pompás Napok csapata kötődik. Klikk! Ellátogatok a Mesetárba!
  • Játéktárunk javarészt népi játékokat tartalmaz, játékfűzéseket és néhány olyan ötletet is, amelyek a néphagyományban gyökereznek. Ezek a gyerekekkel való együttlétek alatt új variációként születtek meg.
    Klikk ide! Felkeresem a Játéktárat!
  • Szakmai cikkeink és vendégírónk tollából született írások is számos izgalmas témát feszegetnek, ötletekkel szolgálnak. A blog felületének jobb oldalán, a kereső funkcióval rákereshetsz konkrét kifejezésekre is.
    Klikk! Beleolvasok a blogba! 
    Népmese-foglalkozás címszóval ezeket a cikkeket több, mint 200.000 látogató olvasta el.
    Kattints rá! Nézzük, melyek ezek a cikkek!
  • Online előadásainkra, képzéseinkre várjuk a szülőket, pedagógusokat, gyerekekkel foglalkozó szakembereket, meseszerető felnőtteket.
  • Ajánljuk figyelmetekbe kiadványainkat, amelyekben kidolgozott mesefeldolgozásokat találtok. Az elektronikus módszertani anyagok az intézményi keretekhez illeszkednek és segítik az óvodás és kisiskolás korosztállyal való foglalkozást.

Kövessetek minket Facebook oldalunkon is!

Látogassátok meg weboldalunkat: www.pompasnapok.hu

Szólj hozzá

közösség mese gyerekszáj kreativitás népmese mesehős kockázatvállalás Vekerdy Tamás Simó György interaktív mese interaktív mesejáték népmese hőse Vekerdy tamás a kreativitásról Vekerdy Tamás gyereknevelés Vekerdy Tamás kreatív gyerek Szeretetképleteket kell írni a gyerekagyba: Simó György és Vekerdy Tamás a kreativitás demokratizálódásáról az ólomkatonákról és a Minecraftról kreativitás fejlődése képzelet fejlődése szókincs fejlődése önbizalom fejlődése szociális képességek fejlődése