2017. júl 12.

A sikeres pedagógusok 5 jellemző szokása

írta: Zsótér Boglárka
A sikeres pedagógusok 5 jellemző szokása

A Pompás Napok csapatával járjuk az iskolákat, óvodákat, és a tanév folyamán sok nagyszerű pedagógussal találkozunk. Tényleg nagyszerűek, mégis sokat stresszelnek, aggódnak, szorongással és félelemmel várják egyik-másik napot, órát... Mi magunk is pedagógusok vagyunk, és most szeretnénk megosztani Veletek egy listát, amely segített nekünk az elmúlt időszakban. Miben? Abban, hogy átgondoljuk, mi segíthet összeszedettebbnek, kevésbé leterheltnek lenni. Mitől érezzük jobban magunkat? Hogyan tudnánk hatékonyabban szervezni a napunkat?

Nem mindet tudjuk még igazán jól beépíteni a szokásaink közé, de azért lépésről lépésre közelebb vagyunk hozzájuk.

Igaz Rád is a neteducaio.hu által közzétett képen lévő felsorolás? :)

 

ae6d6532c77459d142d1f8837fe8e1be--minden-jokes.jpg

 forrás: wwwneteducatio.hu

Most egy 5 elemből álló listát mutatunk be Nektek, amely néhány jellemző szokását emeli ki azoknak a pedagógusoknak, akik hatékonyak és sikeresek. Ha Te nem így csinálod, még nem jelenti azt, hogy nem vagy sikeres, ez csupán egy felsorolás, amely segíthet azoknak, akik támpontokra vágynak.

 different-ways-to-present-learning-objectives-in-elearning.jpgforrás: www.medium.com

Bízunk benne, hogy mindenki - aki úgy érzi, szüksége lehet rá - be tud építeni egy-két szokást. Biztosak vagyunk benne, hogy sokan már több pontnál is azt mondják: "Hisz én már most is ezt csinálom!", akkor számukra megerősítést szeretnénk nyújtani abban, hogy jó úton járnak.

Lássuk akkor a listát!

1. A sikeres pedagógusoknak van heti menetrendje, időbeosztása.

Ha előre megtervezed az időbeosztásodat, az segít Téged abban, hogy az igazán fontos dolgokra tudj fókuszálni. Ha leírod, hogy a hét egyes napjain milyen teendőid vannak, akkor könnyebben hagysz fel időrabló tevékenységekkel, és koncentrálsz arra, ami a feladatod. Ezáltal az idődet is kordában tudod tartani, nem fogod azt érezni, hogy minden kifolyik a kezedből, és képtelen vagy időre felkészülni vagy elkészülni. Fontos, hogy ne írd tele a napi teendő-listát annyi dologgal, amit esélytelen egy nap alatt elvégezni, mert az nem motiváló. Gondold át a nap vagy a hét elején, mi az, ami belefér, és csak azt írd fel. A többi tevékenységet írd fel egy következő alkalomra, hogy ne merüljön feledésbe. Ennek a cikknek már most tervezzük a folytatását, amiben megmutatjuk, hogyan csoportosítsd a feladataidat. :)

2. A sikeres pedagógusok kerülik a negatív kicsengésű beszélgetéseket.

A sikeres pedagógusok arra koncentrálnak, amit szeretnek a munkájukban. Kerülik a negatív kicsengésű beszélgetéseket. Biztos mindenkinek van állandóan panaszkodó ismerőse, kollégája. Nehéz kedvesen kezelni az ilyen embereket, ráadásul nagyon oda kell figyelni, hogy nehogy minket is behúzzanak a negatív atmoszférába, amit maguk körül teremtenek. Mégis próbáljuk meg elkerülni az ilyen szituációkat, és keressük a pozitív kollégákat, barátokat, helyzeteket, beszélgetéseket.

happy-face.jpgforrás: www.woomagazine.com

3. A sikeres pedagógusok kérnek segítséget (és el is fogadják).

Sokszor érzed úgy, hogy teendőid sora egyre hosszabb és hosszabb lesz? Szoktál aggódni azon, hogy nem leszel készen időre? Ha igen, akkor érdemes elgondolkodnod azon, kitől és milyen segítséget kérhetsz.  Segítséget kérni nem szégyen, sőt... számos új lehetőséget nyithatunk meg általa, de legfőképpen saját stressz-szintünket csökkenthetjük. Nem bízol meg másokban? Sokan gondolják, hogy adott feladat elmagyarázása hosszabb lenne, mint az, hogy mi magunk végezzük el. Ezért kezd kisebb, egyszerűbb feladatok delegálásával. Illetve nem is muszáj rögtön teljesen kiengedned a kontrollt adott feladatok felett, elég ha bevonod a segítségedet és együtt végzitek el a feladatot.

4. A sikeres pedagógusok a szülőket is bevonják.

Gyakorlatilag az előző pont egyik elágazásaként is tekinthetünk erre. A sikeres és hatékony pedagógusok ismerik a szülőket, és tudják, ki miben jó, mit lehet tőle várni, mire lehet megkérni. Ez egy nagyon fontos plusz erőforrás az életükben. És itt a kulcsszó. Erőforrás! Lehet a szülőkre erőforrásként tekinteni, és ahol lehet, bevonni őket. A legtöbb esetben a szülők szeretnének segíteni, és szívesen segítenek, ha megkérik őket, csak maguktól nem tudják, hogyan tegyék. Érdemes tehát ezt kommunikálni feléjük. Segíts nekik abban, hogy ők megfogalmazod, ők hogyan tudnak Neked segíteni, akár otthon elvégezhető feladatokkal.  Úgy érzed, a Te osztályodban/csoportodban lévő szülők nem ilyenek? Akkor itt az ideje a kettes pontot figyelembe venni, és a szemléletmódon változtatni. Próbáld meg, kezdd el ezt is gyakorolni, mert biztosak vagyunk abban, hogy előbb-utóbb sikerül majd kialakítani remek együttműködéseket.

És végül, de nem utolsó sorban az egyik legfelemelőbb dolog a következő:

5. A sikeres pedagógusok nem akarnak tökéletesnek látszani.

Bármennyire is próbálod, tökéletesnek lenni lehetetlenség. De a jó hír az, hogy nincs is rá szükség. :) Mindig lesz kifogyott filctoll, eltört kréta, és rossz napja a gyerekeknek vagy éppen Neked. Érdemes ezeket elfogadni, és akár humorral kezelni, hiszen nem akkora tragédia egyik sem, lássuk be. A gyerekek pedig imádják az életszerű dolgokat. Ráadásul ha végiggondolod, Te ítéltél-e el bárkit azért, mert nem tökéletes, rá fogsz jönni, hogy nem... tehát Tőled sem várja el senki, hogy az légy.

 happy-life.jpgforrás: www.harmonialiget.hu

Néhány ötlet, ahol inspirálódhatsz és továbbképezheted magad:

Képzések és előadások a Pompás Napok csapatával

NépMESÉS pedagógus továbbképzések

Élményközpontú oktatás népmesékkel és népi játékokkal

Aki nem hiszi, járjon utána!

Pompás Napok csapatával várjuk jelentkezésetek és megkereséseiteket akár felnőttként érdeklődtök, akár gyermekeiteket szeretnétek mesei élményekhez juttatni. Pedagógusképzésekkel, felnőtt meseműhelyekkel, interaktív mesés alkalmakkal és hagyományőrző programokkal akár házhoz is megyünk. 
Írjatok a pompasnapok@pompasnapok.hu címre, hogy személyre szabott programot alakíthassunk ki!

Előadásainkra, képzéseinkre várjuk a szülőket, pedagógusokat, gyerekekkel foglalkozó szakembereket, meseszerető felnőtteket.

További inspirációért látogassátok meg Mesetárunkat és Játéktárunkat!

Ajánljuk figyelmetekbe kiadványainkat, amelyekben kidolgozott mesefeldolgozásokat találtok. Az elektronikus módszertani anyagok az intézményi keretekhez illeszkednek és segítik az óvodás és kisiskolás korosztállyal való foglalkozást.

logo.jpg

Kövessetek minket Facebook oldalunkon is!

Látogassátok meg weboldalunkat: www.pompasnapok.hu

Érdemes csatlakoznotok szakmai közösségeinkhez, ahol óvodás és kisiskolás korosztályok számára népi játékokkal és népmesékkel kapcsolatban kérhettek tanácsot vagy oszthattok meg tapasztalatokat. 

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Szólj hozzá

siker sikeres iskola szokás óvoda szokások pedagógia pedagógus pedagógus szerep