2017. aug 23.

Tanévkezdési pánik helyett, gondolj a gyerekedre, mint hősre!

írta: Kormos Rebeka
Tanévkezdési pánik helyett, gondolj a gyerekedre, mint hősre!

Az elmúlt hetekben a Pompás Napok Facebook oldalán sorra osztottunk meg cikkeket, amelyek abban segítenek, hogy miként készítsük fel gyerkőceinket testben és lélekben az új tanévre.
Ezek mellett írtunk arról, hogy miként változik meg a gyerekszoba kapcsán a teendője szülőnek és gyereknek az 5 tipp hogyan tanítsuk meg a gyerekeinket rendet tartani a gyerekszobában című írásunkban.
A "Milyen a jó tanulósarok?" című cikkünket több, mint 1000-en olvasták el.

l.jpgforrás: www.pinterest.com

Mégis, ha az embernek megvan mindene, de önbizalomban nem bővelkedik elveszettnek érezheti magát. 
Szülőként célunk, hogy önálló, kiegyensúlyozott és boldog legyen a gyermekünk. Ezekhez meglátásunk szerint szükséges egyfajta beállítottság, amelynek a magyar népmesék hősei egytől-egyig tökéletes példaképei.

Milyen a mesehős?

Az igazi népmese története, a cselekményen keresztül mindig a mesehős fejlődést mutatja be.
Hogy lesz egy hiányosságból ( pl.: Bolond Jankó ) vagy vesztes helyzetből ( pl.: A só ) motiváló tényező? 
Ez maga a népmese lényege. Bemutatja, hogy a mese hőse lehet akár ügyefogyott vagy szomorú, magányos, talán önként vállal egy lehetetlen küldetést (pl.: Király Kis Miklós), mégis készen áll az új tapasztalatokra. Sokszor csalatkozhat is, ahogy a testvérei az életére törnek (pl.: A rókaszemű menyecske), avagy más nem várt próbát kell kiállnia. Akkor mégis mi viszi őt tovább? Miből fakad bátorsága, elszántsága?

o-kids-in-school-facebook.jpgforrás: www.blibli.com

Képes segítséget kérni

A népmesében magától értetődő, hogy az igazi mesehős megosztja kevéske elemórzsiáját a kisegérrel, rókával vagy éppen "jó tett helyébe, jót várj" alapon rőzsét hord az öregasszonynak. Bizalommal fordul a környezetéhez, bízva abban, hogy azok segítségére lehetnek.
Légy nyitott, ha a gyermek szorong, fél a kudarctól, hogy meg tudja osztani veled problémáit. Ez a segítségkérés előszobája. 

apa-lanya.jpgforrás: www.pinterest.com

Kitartó

Önként vagy kényszerűen vállalt küldetésében a cél elérése kapcsán állhatatos, hisz 7 rend ruháját elkoptatja, amíg a megoldást keresi . Az égig érő fa meséjét hallgató gyermek korától függően képzeleg afelől, hogy mennyi időt is vehetett igénybe a hős útja. Valljuk be, mi felnőttek sem tudjuk ezt egzakt, tudományos alapon pontosan megmondani. Hát nem ilyen végeláthatatlanok az iskolás évek? 
Nincs hát más dolgunk, mint a népmesék elmondásával példát állítani a gyermekek számra, hogy az elszántság meghozza az eredményt, hisz egyszer csak végére ér az ember fia az útjának.

12088031_406659736197545_5866250536069100815_n.jpg

 3 az 1-ben mesehős című korábbi írásunkat is ajánlom elolvasásra, mert a fentieket jól kiegészíti. 
Emellett ajánljuk Boldizsár Ildikó meseterápiáról szóló írásait és dr. Kádár Annamária mesepszichológiáról írt könyveit. dr. Bárdos József írásait a tündérmesékről szintén szeretettel ajánljuk. 
Abban igyekszünk bátorítani minden szülőt, nevelőt, pedagógust, hogy tegyék a gyerekek mindennapjainak részévé a magyar népmesék gazdag világát. Több száz éves mesehősökkel azonosulhatnak a gyerkőcök, kiszolgálva veleszületett fikcióigényüket.
Szeretném megnyugtatni azokat, akik szkeptikusak a népmeséket illetően, hogy ha kicsit beleolvasnak a fent ajánlottak egyikébe is, félelmeik alább hagynak majd. Szükséges megérteni, hogy gyerekeinket megannyi frusztráló kép bolygatja a mesefilmeken keresztül, amelyek sokkal rombolóbbak, mint pl. a rókaszemű menyecske mesében a testvérgyilkos epizód, amely végül feloldásra kerülnek. Mindez a népmesében szimbolikus és az élet kihívásaira utal. Utóbbi példa alapján szembe kell néznünk azzal, hogy bizony a testvér féltékenység létező jelenség.

kindergarten-kids-not-readyjpg-cdf95eccc56ac7f1_large.jpgforrás: www.cabc-bchs.org

Készítsük fel gyerekeinket, hogy képesek legyenek kezelni azokat a kihívásokat, amelyeket egy új intézményi közeg, feladatok jelentenek. Maradjanak nyitottak, érdeklődőek, tántoríthatatlanok céljaik elérése érdekében.

Aki nem hiszi, járjon utána!

Pompás Napok csapatával várjuk jelentkezésetek és megkereséseiteket akár felnőttként érdeklődtök, akár gyermekeiteket szeretnétek mesei élményekhez juttatni. Pedagógusképzésekkel, felnőtt meseműhelyekkel, interaktív mesés alkalmakkal és hagyományőrző programokkal akár házhoz is megyünk. 
Írjatok a pompasnapok@pompasnapok.hu címre, hogy személyre szabott programot alakíthassunk ki!

Előadásainkra, képzéseinkre várjuk a szülőket, pedagógusokat, gyerekekkel foglalkozó szakembereket, meseszerető felnőtteket.

További inspirációért látogassátok meg Mesetárunkat és Játéktárunkat!

Ajánljuk figyelmetekbe kiadványainkat, amelyekben kidolgozott mesefeldolgozásokat találtok. Az elektronikus módszertani anyagok az intézményi keretekhez illeszkednek és segítik az óvodás és kisiskolás korosztállyal való foglalkozást.

logo.jpg

Kövessetek minket Facebook oldalunkon is!

Látogassátok meg weboldalunkat: www.pompasnapok.hu

Érdemes csatlakoznotok szakmai közösségeinkhez, ahol óvodás és kisiskolás korosztályok számára népi játékokkal és népmesékkel kapcsolatban kérhettek tanácsot vagy oszthattok meg tapasztalatokat. 

 

Szólj hozzá

mese iskola óvoda tanév mesehős szülő gyerek kapcsolat óvodai beszoktatás mesemondás iskolai szorongás Boldizsár Ildikó tündérmesék iskola kezdés óvodai szorongás dr. Kádár Annamária óvodás leszek tanév kezdés iskolai stressz iskolai félelmek gyerekkori félelmek 2017/2018 tavén dr. Bárdos József