Tanévkezdés, kicsit másként!
A gyerekekre koncentrál ezekben a napokban mindenki: a szülők, az írószeres, az államkincstár, a tankönyvellátó.
A Pompás Napok csapata a pedagógusok és gyerekekkel foglalkozó szakemberek felé fordul, mert számukra is új nevelési-, tanítási év veszi kezdetét.
A bölcsődei dadusok, óvónénik, dajka néni lesznek azok, akik kézen fogják a gyerekeinket az első ovis napok. A tanító nénik a visszatérő alsósokban igyekeznek felfedezni a nyári hetek alatt beállt változásokat, miközben a szülők drukkolnak, hogy a pozitívumok listája hosszabb legyen. A nagyobbakkal foglalkozó tanárok, szociális területen dolgozók reménykednek, hogy most is lépést tudnak tartani majd az ifjakkal.
Ki-ki szövögeti új terveit, elhatározásait a maga szakterületén.
Ehhez kívánunk inspirációval és talán új nézőpontokkal szolgálni egy távoli nép meséjén keresztül. A feldolgozás során a felnőtt, az pedagógus, a pedagógus asszisztens, dajka, dadus, könyvtáros-tanító és minden gyerekekkel foglalkozó szakember válik főszereplővé.
A tuvai népmese számos, a magyar népmesékből is jól ismert fordulata rámutat, hogy az Urálon túl is hasonló kihívások elé áll a mesehős. Egy nyargaló lovas a tuvai címer egyik eleme, amely a mesei paripák csodás képét tárta elénk, amikor a mese eredetét követve megtaláltuk a zászlót és a címert.
Forrás: www.tuva-travel.com
Induljunk együtt e mesés utazásunkra, A fiú három tudománya című mesét olvasva.
Olvasd el a három tudományról szóló részt többször!
A tudásra szomjazó fiú első tudományként a sakkal ismerkedik meg. Ezt követi a bűvészet tudománya - amely, mint a meséből kiderül - csak látszólag haszontalan. Majd a számolás tudománya az utolsó. A tanításért örökségével fizet. Három állomás egy olyan úton, ahol a mese hőse első ránézésre céltalanul halad, miközben megalapozza saját és egész népe jóllétét.
No. 1. lépés: Ragadjunk tollat! Vegyünk 3 különböző (pl.: fehér, zöld, sárga, de tetszés szerint bármely színeket választhatunk) színű papírt. Az egyikre (pl.: fehér) írjuk fel a a tudományokhoz tartozó tulajdonságokat. Pipáljuk ki azokat, amelyeket jellemzőeknek tartunk magunkra.
Aki mer, az nyer!
Így tartja a mondás és meséink is ezt sugallják. Mai köntösben trénerek, coach-ok is ebben erősítenek meg minket, hogy csupán próbálkozásaink során szerzett tapasztalataink hozzák meg azokat a lelki, szellemi vagy érzelmi javakat, amelyek építik emberi kapcsolatainkat, javítják énképünket.
A mese világos receptet ad, hogy anyagi javainkat is érdemes szellemi épülésünkre fordítani.
No. 2. lépés: Milyen kihívás áll most előtted? Döntöttél-e már, hogy elébe állsz-e ennek az erőpróbának?
Kihívás, lehetőség, akadályok legyőzése?
Mesénk hősének talán nincs mit veszítenie, hisz így gondolkozik: ha "levágja fejemet, akkor sem fog senki sírni utánam". Mégis érdemes ezt a kérdést más szemszögből is megvizsgálnunk. Mi a tétje annak, hogy ez a fiú elébe álljon egy kánnal való sakkjátszmának? Az, hogy az egész népet megmentheti a kán zsarnokságától.
No. 3. lépés: Tegyük fel a kérdést magunknak, hogy mely emberi tényezők hátráltatnak minket mindennapos munkánk során. Miként tudunk ezekkel megbirkózni? Fegyelmezettséggel? Kitartással? Többszöri próbálkozások mentén? Írjuk fel ezeket a másik (pl.:zöld) színű papírra.
No.4. lépés: Vessük össze a fehér és zöld papíron szereplő szavakat. Gondoljuk át a párhuzamokat, ellentmondásokat. Ebben a gyakorlatban nincs jó, jobb és annál is jobb válasz, csupán az önmagunkról való gondolkozás lehetősége.
Elő a napsárgával!
A tuvai mesehős egy gazdálkodó életmódot hagy hátra magasztosabb célok érdekében. A nevelők munkájára is így tekintünk, hisz szakmájuk velejárója, hogy figyelmükkel folyton az eljövendő jót fürkésszék és felkészítsék a következő generációkat olyan kihívásokra, amelyek talán a "most"-ban meg sem mutatják magukat.
No. 5. lépés: Milyen tulajdonságunkat kellene palléroznod, hogy Oszküsz-ool-hoz hasonlóan magabiztosan nézz szemebe a megmérettetéseiddel? Jegyezd ezeket a sárga papírra!
Népmese-foglalkozás kicsiknek és nagyoknak!
Ez a rendhagyó feldolgozása egy népmesének eddig 5 lépés volt és talán 15-20 percet vett igénybe.
Azt reméljük, hogy az új nevelési-, oktatási év megkezdéséhez ihletet tudtál meríteni ebből a néhány percből amellett, hogy önmagadra is szántál egy kis időt.
Ha tetszett ez a gyakorlat írd meg nekünk a pompasnapok@pompasnapok.hu e-mail címre, hogy mi is tudjuk hasznos volt cikkünk.
A témához kapcsolódó korábbi írásaink:
Mesemondás 3 lépésben
Gibbonok és a magyar mesehősök
Mesés foglalkozástervek módszertana
A Pompás Napok csapatával várjuk jelentkezésetek és megkereséseiteket akár felnőttként érdeklődtök, akár gyermekeiteket szeretnétek mesei élményekhez juttatni. Pedagógusképzésekkel, felnőtt meseműhelyekkel, interaktív mesés alkalmakkal és hagyományőrző programokkal akár házhoz is megyünk.
Írjatok a pompasnapok@pompasnapok.hu címre, hogy személyre szabott programot alakíthassunk ki!
Előadásainkra, képzéseinkre várjuk a szülőket, pedagógusokat, gyerekekkel foglalkozó szakembereket, meseszerető felnőtteket.
További inspirációért látogassátok meg Mesetárunkat és Játéktárunkat!
Ajánljuk figyelmetekbe kiadványainkat, amelyekben kidolgozott mesefeldolgozásokat találtok. Az elektronikus módszertani anyagok az intézményi keretekhez illeszkednek és segítik az óvodás és kisiskolás korosztállyal való foglalkozást.
Kövessetek minket Facebook oldalunkon is!
Látogassátok meg weboldalunkat: www.pompasnapok.hu
Érdemes csatlakoznotok szakmai közösségeinkhez, ahol óvodás és kisiskolás korosztályok számára népi játékokkal és népmesékkel kapcsolatban kérhettek tanácsot vagy oszthattok meg tapasztalatokat.