2020. ápr 15.

Szívből szóló mesék, anyanyelvi nevelés, heti tervek és sorvezetők - egy óvónő gondolatai

írta: Kormos Rebeka
Szívből szóló mesék, anyanyelvi nevelés, heti tervek és sorvezetők - egy óvónő gondolatai

A Pompás Nagykövetek egytől egyig elkötelezett pedagógusok. Az idén, az év első időszakában négyükkel sikerült még személyesen is találkoznunk. Azóta csak virtuálisan tartjuk a kapcsolatot, amely meglepő módon mindannyiunkból többet hoz ki, mint azt legmerészebb álmainkban is gondoltuk volna magunkról. 
Az oktatók, nagykövetek csapat szakmai munkát végeznek a háttérben, hogy segítsék más óvónők, tanítók munkáját. Ölteteket, feladatlapokat, jó gyakorlatokat osztanak meg egymással.

nagykovetek_jezsone_nemethne_huszar_gyivicsan.JPGFotó: Peer Réka (Juhászné Rusai Éva, Jézsóné Németh Éva, Dr. Deák-Zsótér Boglárka, Telepoczkiné Gyivicsán Viktória, Huszár Erika és Kormos Rebeka)

Ma Juhászné Rusai Éva sorait olvashatjátok.
Éva munkáját megismerve megtisztelő volt, hogy még egy szerepkörként elfogadta Pompás Nagykövet felkérésünket. Amellett, hogy a mindennapos munkája a gyerekek között zajlik, az óvodai munkát segítő alapítvány folyó ügyeit intézi, pályázatokat ír és kezel, leendő óvónénik gyakorlati rendszerében segíti az ifjak fejlődését is. Számtalan külön feladatkör, amelyet az óvónői és nevelői szakma iránti elhivatottsága jár át.
Szeretettel ajánljuk mostani írását!

Juhászné Rusai Éva írása:

Mindőtöket csitítsalak, mesécskével vidítsalak? Csuda egy mese lesz, titkok titkáról, csodák csodájáról…

A mesélés, verselés mindennap jelen van valamilyen formában az óvodai életben. Legrosszabb esetben „csak” a délutáni pihenőnél tudok mesélni. Ennek nagyon sok oka van. Többek között az is, hogy a csoportomba járnak a leendő óvodapedagógus hallgatók is. A főiskolásoknak van egy kimeneti képzési követelménye, amit a tervezésemnél figyelembe kell venni. A mesélés, „ Verselés, mesélés anyanyelvi nevelés” esetében, hogy meg kell jelennie a népmesének, a műmesének és a kortárs irodalomnak is. Ebben törvények szabják meg az óvodai élet menetét is: 

...Az óvodában a 3-7 éves gyermekek életkori sajátosságaihoz igazodóan a népi - népmesék, népi hagyományokat felelevenítő mondókák, rigmusok, a magyarság történelmét feldolgozó mondavilág elemei, meséi -, a klasszikus és a kortárs irodalmi műveknek egyaránt helye van....

Emellett is figyelek az egyensúlyra, és arra kiemelten, hogy mit tudok hitelesen átadni a gyerekeknek és a leendő óvónéniknek, akik minden mozzanatot figyelnek és magukba szívnak.
Ha valami nagyon nem tetszik nekem, vagy nem szeretem, azt inkább kihagyom, mert a gyerekek azonnal észre veszik, hogy ez most nem „ szívemből szólt”.
A meséket minden esetben úgy választom ki, hogy az illeszkedjen a heti fő témához, ami a mi csoportunkban elsősorban a környezeti nevelés köré épül. Hitelesnek kell lennem e tekintetben is, mert az  „Örökös Zöld Óvoda” címet én koordinálom az óvodában, és természetesen a saját csoportomban is.
Ezt természetesen havonta és azon belül héten is egyeztetem, megbeszélem a váltótársammal.
Jó csapat vagyunk, mert fel merjük vállalni, hogy melyikünknek mi az erőssége, és abban támogatjuk egymást.

nepmese.jpgForrás: www.sokszinuvidek.24.hu

Az irodalmi anyag kiválasztásánál a népmesék vannak nagyobb hangsúlyban. Vannak olyan kedvenc meséim, amiket gyakrabban mesélek. Ezekhez a mesékhez keresek olyan tevékenységeket, amik tovább tudják gazdagítani a gyermekeket. Sok esetben a meseelemeket be tudom építeni az óvodai élet szinte valamennyi területére - mozgás; rajzolás, festés, mintázás, kézimunka; környezet megismerésére nevelés; ének, zene, énekes játék, gyermektánc -. Hab a torán, és egyben visszajelzés arra, hogy "ügyes” voltam, ha megjelennek az új tapasztalatok a gyerekek szabad játékban is.

Mesélési szokásaim és bátorságom nagyban megváltoztak a „Pompás Napok” módszertan hatására.
Lehet, hogy „megpompásodtam”?
Például a csoportom aktuális hangulatához és a meséhez keresek vagy találok ki mesekezdő formulákat. Ezt nagyon megszerették a gyerekek.
Hetente egyszer igyekszem egy kicsit „másképpen” mesélni, olyan „pompásosan”.Erre nagyon alaposan felkészülök, mert a gyereke és a mese ismeretében tervezem meg, hogy mi legyen több a mesében. Játék? Ének? Mondóka? Esetleg több drámapedagógiai elemet vegyek bele? Ilyenkor motoszkál bennem, hogy mit tudunk majd úgy alkotni közösen, hogy az tényleg öröm legyen a gyerekek számára.
A gyerekek eddig is szerették a meséket, de ezekkel a módszerekkel sikerült ez tovább fokozni. Szívesebben, tényleg önkéntesebben vesznek részt ezeken a tevékenységeken, várják, kérik. A visszahúzódóbb, gátlásosabb gyerekek is egyre szívesebbe vállalnak kisebb nagyobb szerepeket a mesékben. Ezt segítik az olyan egyszerű eszközök is, mint a színes kendők, igazi tarisznya, olyan korona, amit én horgoltam nekik stb.
Minden csoportban, gyermek közösségben vannak olyan gyerekek, akik szeretik az erejüket fitogtatni egy kicsit. Némi kutatás után számukra is sikerül olyan játékokat találni, amiben meg tudják mutatni az erejüket, ügyességüket is á ezekre is jó a népi játékok gyűjteménye.

Mindez olyan inspiráció számomra, ami arra ösztönöz, hogy még több népmese-foglalkozást készítsek elő, amelyekben a számos szempont mellett a gyereke és én is fel tudunk oldódni.
Tapasztalataimat megosztom az óvodában is, a környezeti munkaközösségben, és az óvodapedagógus hallgatóim körében is.  Fontos, hogy gyakran a csoportomba járó gyermekek szüleinek is beszélek ezekről a közös élményekről.

Most egy kicsit nehezebb időt élünk...
A kisgyermekes családok több nehézséggel szembesülnek. Most is keresek hetente egy-egy mesét, amikhez olyan lehetőségeket javaslok, amit otthon is meg tudnak csinálni a szülőkkel a gyerekek.
Az e heti mesém, amit a családoknak küldök, az „Aranyszőrű bárány” lesz. Ez a mese sok más csodás meseverzió mellett megtalálható a Pompás Napok blog Mesetárában is.
Miért is ezt választottam?
Pár éve egy óvodapedagógus hallgatóval már feldolgoztuk, drámapedagógiai elemekkel kibővítettük – szép emlék, mert nagyon jól sikerült. Varázsmese, ami jókedvre derít, mert tartalmaz mókás elemeket is.
Kevés eszközt igényel, lefoglalja a kisgyermeket úgy, hogy a szülőkkel együtt tudnak értékes időt tölteni, vidáman.

A napjaimat áthatja az az érzés, hogy most kell egy kis „varázslat”, a példa, hogy "minden jó, ha vége jó", mint a mesében.

logo.jpg

Hagyományok új felületeken, új köntösben

Hiszünk abban, hogy hagyományaink fontos tudást és megerősítést, intelmet hordoznak a mai ember számára is. Vegyük ismét birtokba ezeket az ismereteket, és építsük be a mindennapokba!

pipacsos_cover_1.jpg

  • Videó anyagaink rövid interakciók, legyen szó játékról, meséről vagy tárgyalkotásról.
    Klikk erre a linkre! Megnézem a Pompás Napok You Tube csatornáját!
  • Mesetárunk 2017 óta egy bővülő gyűjtemény azokból a mesékből, amelyekhez a Pompás Napok csapata kötődik. Klikk! Ellátogatok a Mesetárba!
  • Játéktárunk javarészt népi játékokat tartalmaz, játékfűzéseket és néhány olyan ötletet is, amelyek a néphagyományban gyökereznek. Ezek a gyerekekkel való együttlétek alatt új variációként születtek meg.
    Klikk ide! Felkeresem a Játéktárat!
  • Szakmai cikkeink és vendégírónk tollából született írások is számos izgalmas témát feszegetnek, ötletekkel szolgálnak. A blog felületének jobb oldalán, a kereső funkcióval rákereshetsz konkrét kifejezésekre is.
    Klikk! Beleolvasok a blogba! 
    Népmese-foglalkozás címszóval ezeket a cikkeket több, mint 200.000 látogató olvasta el.
    Kattints rá! Nézzük, melyek ezek a cikkek!
  • Online előadásainkra, képzéseinkre várjuk a szülőket, pedagógusokat, gyerekekkel foglalkozó szakembereket, meseszerető felnőtteket.
  • Ajánljuk figyelmetekbe kiadványainkat, amelyekben kidolgozott mesefeldolgozásokat találtok. Az elektronikus módszertani anyagok az intézményi keretekhez illeszkednek és segítik az óvodás és kisiskolás korosztállyal való foglalkozást.

Kövessetek minket Facebook oldalunkon is!

Látogassátok meg weboldalunkat: www.pompasnapok.hu

Érdemes csatlakoznotok szakmai közösségeinkhez, ahol óvodás és kisiskolás korosztályok számára népi játékokkal és népmesékkel kapcsolatban kérhettek tanácsot vagy oszthattok meg tapasztalatokat. 

Szólj hozzá

otthon Az aranyszőrű bárány Juhászné Rusai Éva Pompás Nagykövet óvódai mesélés óvódások szülőkkel mesélnek óvódai munka