2021. feb 25.

Így kacagtat babákat és mamákat hatvani nagykövetünk

írta: Zsótér Boglárka
Így kacagtat babákat és mamákat hatvani nagykövetünk

Fekete Anita néhány hónapja csatlakozott a Pompás Nagykövetek csapatához. Hatvanban többek között a Pompás Napok módszertana mentén, mesébe szőve tartja Kacagtató foglalkozásait babáknak és mamáknak. Az ő bemutatkozását olvashatjátok most.

Kanyargós út vezetett oda, ahol most vagyok. Sokára, de talán nem későn találtam vissza a mesékhez, pedig ha jól visszagondolok a gyermekkoromra, akár egyenesen is tarthattam volna ebbe az irányba, olyan egyértelmű jelei voltak annak, hogy ez az én világom. Mégis valamiért egészen másfelé sodródtam.

Aztán egy „véletlen” folytán 2002-ben, 23 évesen bekerültem, egy nevelési évre, óvodába dolgozni. Mivel abban az időben az energiák máshogy mozogtak, a nevelési év végén tovább is álltam. Három évvel később, a kisfiam születése után, aztán belecsöppentem, benne voltam már nyakig a mondókázás, mesélés, éneklés, játékosság világába, amibe benne is maradtam. Természetesen anyukaként én is ahhoz nyúltam, ahonnan annak idején én is kaptam.  Jól szolgáltak ebben az időben a korai gyermekkoromban megélt, bennem alvó értélek, a vers és prózamondók anyagai, a színjátszókörben és könyvklubban szerzett élmények, a furulya szakkörön tanult hangszerjáték, az énekkarban kapott népdalok. Így lettem aztán óvó néni.

Amíg az óvoda falain belül műveltem és tanultam az óvónői mesterséget addig egy olyan művészeti eszközökkel dolgozó program is a segítségemre volt, ami csak tiszta forrásból merít és ahol a népmese őt megillető módon kap helyet az óvodai mindennapokban. Ezért folyamatosan kerestem is a népmeséhez az utakat, így találkozhattam 2018-ban egy továbbképzésen a Pompás Napok módszerrel is, amely azóta is komoly pluszokat ad a fejlődésemhez.

Az élet nagy rendező és az óvodába, ahová hosszas bolyongás után beterelt, onnan 2019-ben majdnem teljesen el is vezetett. De csak majdnem, mert ehelyett más mesés utak nyíltak előttem meg. Így lett egy saját mondókázós-mesélős-éneklős kacagtató foglalkozásom.

kacagtatos.jpg

Fekete Anita fotói

2020 januárjában indítottam el Kacagtató néven az ölbeli játékos baba-mama foglalkozásokat Hatvanban. Amit itt átadok a szülőknek azt én úgy hívom, hogy az a gyermekeknek az érzelmi útravaló morzsa. A kacagtatós fél órában azt a hagyomány is felidézzük, amit úgy nevezhetünk, hogy a gyermekre figyelés hagyománya. Amikor mondókázva az ölünkbe ültetve, vagy fektetve játszunk, csiklandozzuk, a szemébe nézünk a gyermeknek, akkor teljes figyelemmel jelen vagyunk. Az elmúlt egy évben sokat csiszolódott a foglalkozásom stílusa, amelyben a gyermekkoromnak, a gyermekemnek, a férjemnek, a főiskolának, az óvodai éveknek, a tanult egyéb módszereknek, a tapasztalásoknak, a folyamatos tanulásnak, az inspiráló mentoroknak és a gyerekeknek nagy-nagy jelentősége volt, van és lesz is. Ilyen tanítóm a Pompás Napok módszer is, amely természetesen visszaköszön a Kacagtató foglalkozásokban is. A 0-3 éves korosztály életkori sajátossága, hogy a mozgás kiemelten hangsúlyos ebben az időszakban, a foglalkozás ezért nem is nélkülözheti ezt. Dinamikája kell, hogy legyen a játékos 30 percnek, ahol a mozgásos élmények mellett értékes egyéb ingerek is érik a gyermekeket. A tiszta forrásból való merítkezésből a népi mondókák, a dalok, a népzene mellé így igen gyorsan bekerült a Kacagtató foglalkozásokra a népmese is. Hiszem, hogy ezeket az értékes, mesés magvakat már ebben a korban el lehet ültetni. Nagyon fontos számomra, hogy ez a gyermekekben és a felnőttekben élményszerűen, komplexen, több oldalról erősítve és az életkori sajátosságának megfelelően történjen, mert csak akkor tud majd csírázásnak indulni. A Pompás Napok módszert én újragondoltam az ölbeli játékokkal. A magyar kultúrát, a hagyományokat tudom a szülőknek is így közvetíteni, továbbadni, ezáltal éltetni. A szülők az élőszavas mesélés morzsáit a gyerekekkel közösen csipegethetik a mondókás, hangszeres, népzenés, népmesés körettel. Törekszem és bízok abban, hogy a foglalkozáson hallottakból, átéltekből, ebből a kiapadhatatlan tiszta forrásból a szülők bármikor és bárhol tudnak majd meríteni, mert szerintem ez egy nélkülözhetetlen hozzávaló ahhoz a bizonyos hamuba sült pogácsához. Ami ráadásul mindig „kéznél” is van. Szóval így lehetek én Pompás Nagykövet is. Aki nem hiszi, járjon utána!

 

Hagyományok új felületeken, új köntösben

Hiszünk abban, hogy hagyományaink fontos tudást és megerősítést, intelmet hordoznak a mai ember számára is. Vegyük ismét birtokba ezeket az ismereteket, és építsük be a mindennapokba!

  • Videó anyagaink rövid interakciók, legyen szó játékról, meséről vagy tárgyalkotásról.
    Klikk erre a linkre! Megnézem a Pompás Napok YouTube csatornáját!
  • Mesetárunk 2017 óta egy bővülő gyűjtemény azokból a mesékből, amelyekhez a Pompás Napok csapata kötődik. Klikk! Ellátogatok a Mesetárba!
  • Játéktárunk javarészt népi játékokat tartalmaz, játékfűzéseket és néhány olyan ötletet is, amelyek a néphagyományban gyökereznek. Ezek a gyerekekkel való együttlétek alatt új variációként születtek meg.
    Klikk ide! Felkeresem a Játéktárat!
  • Szakmai cikkeink és vendégírónk tollából született írások is számos izgalmas témát feszegetnek, ötletekkel szolgálnak. A blog felületének jobb oldalán, a kereső funkcióval rákereshetsz konkrét kifejezésekre is.
    Klikk! Beleolvasok a blogba! 
    Népmese-foglalkozás címszóval ezeket a cikkeket több, mint 200.000 látogató olvasta el.
    Kattints rá! Nézzük, melyek ezek a cikkek!
  • Online előadásainkra, képzéseinkre várjuk a szülőket, pedagógusokat, gyerekekkel foglalkozó szakembereket, meseszerető felnőtteket.
  • Ajánljuk figyelmetekbe kiadványainkat, amelyekben kidolgozott mesefeldolgozásokat találtok. Az elektronikus módszertani anyagok az intézményi keretekhez illeszkednek és segítik az óvodás és kisiskolás korosztállyal való foglalkozást.

Kövessetek minket Facebook oldalunkon is!

Látogassátok meg weboldalunkat: www.pompasnapok.hu

 

Szólj hozzá

hatvan nagykövet mondóka népi játék módszertan kacagtató pompás ölbéli játékok pompás nagykövet pompásnapok pompás módszertan népmes