2022. már 11.

Az egyszeri huszár

írta: Kormos Rebeka
Az egyszeri huszár

Fábián Ágostonné mesélte:

6daa1e2c3ef632261bd44a050f60b211.jpgKíváncsi huszár

Hol vót, hol nem vót, vót egyszer egy huszár. Az a huszár letőtötte az idejit, s elindult hazafelé. S hát ahogy menyen hazafelé, há’ béért egy nagy faluba. S a falu véginél egy jó idős bajusszas ember sirdogált a kapuban.

- Jó napot, bácsi!

De csak:

- Bú-ú-ú! – sírt az ember.

- Hát kend métt sír, ugyanbiza?

- Én azétt sírok – mondja –, me megvert édesapám. ­

Nagyot kacagott a huszár, s azt mondja:

- Hát ugyanbiza métt verte meg? Elyen meglett idős bajusszas embert ­megvert az édesapja?

- Azt nem tudom – mondja –, kérdezze meg!

- Há’ hol van az édesapja?

- Ott az udvaron válogatja a búzát ki a konkolytól.

Na, gondolja magában a huszár, ez…, – ha má’ ez es félidős ember, s még az apja olyan jól lát, hogy a búzát ki tudja a konkolytól válogatni, hát er­re kéváncsi vagyok.

Menyen es oda, s látja, hogy az udvaron ki van téve egy nagy asztal, s arra kitőtve egy zsák búza,  – s jó idős ember, jó nagy bajusszal – s vállogatja a búzát a konkolytól ki.

- Jó napot, bácsi!

- Adjon isten vitéz uram! – köszön vissza az ember.

- Há’ mondja csak meg nekem, hogy métt verte meg a fiát? Sír a kapuban.

- Hát én azétt vertem meg, me’ nem fogadott szót a nagy­apjának. ­

Hé te, gondolja magában a huszár:

- Vajon métt nem fogadott szót?

- Hát azétt - azt mondja -, mert a nagyapja vágta a fát a szin-alatt, s mondta, hogy vigyen a nannyájának egy ölvel bé, s nem fogadott szót.

- Há hol van a nagyapja?

- Mondom, hogy vágja a fát! ­

Gondolja magában a huszár, hogy ezt én megnézem. Ha még a nagyapja es tudja vágni a fát, hát az melyen lehet? Menyen oda, s há látja es, hogy az öreg elég jól vágja még a fát. De vót egy jó araszos szakálla, de meg se vót még görbülve. Azt mondja:

- Jó napot bácsi!

- Adjon isten vitéz uram!

Mondja csak meg nekem, hogy kend hány esztendős, hogy elyen jól bírja magát!

- Én biza megfelejtettem, hány esztendős vagyok. Ha­nem édesanyám ott gyomlál a kicsi kerbe, – a virágokot gyomlálja –, s ő meg tudná mondani, hogy én hány esztendős vagyok. ­

Jaj a pilátussát, – azt mondja a huszár –, hát ennek még az édesanyja es él? Menyen es oda a kicsi kerthez, s azt mondja:

 napot, néni!

- Adjon isten édes fiam! – Le vót hajolva az öregasszon, gyomlált.

- Mondja csak meg nekem édes nénikém, hogy ­kendnek a fia hán esztendős?

- Jaj, vitéz uram, én azt megfelejtettem. Hanem tudja-e, ha reaér, menjen el a paphoz, me’ annál van a keresztelő levele. S az meg tudja mondani a plébánián.

- Hát még él a pap?

 - Él hát – mondja –, hál istennek!

Menyen a huszár oda, s hát ko­pogtat a plébánián. Azt mondja a pap, hogy:

 - Tessék!

Bémenyen a huszár. A pap oda vót hajolva egy nagy könyvre, s immádkozgatott. Azt mondja:

 - Mivel szolgálhatok édes fiam?

 - Tisztelendő úr, mondja meg nekem, hogy ez s ez a bácsi  hány esztendős, s annak az anyja! ­

Hamar forgatja es a könyvet, keresi ezt a könyvet es a pap, keresi azt es.

- Jaj a pilátussát - mondja -, az édesanyám künn van a szöllőbe kapálni, s elvitte a templom kóccsát, s benn van a templomba az a nagy könyv,  – nincsen itthon. 

Megvakarta a fejit a huszár, s azt mondja:

 - Hát melyen öreg lehet a tisztelendő úrnak az édesanyja, hogyha még az es a szöllőbe kapál? S az vitte el a kócsot?

- Hát biza – mondja – öregnek elég öreg má’. Foga se igen van, hajlott hátú, de azétt eldógozgatik, mert még az én nannyám es él, s arról es kell gondoskodjunk. ­

Aztán az öreg asszon nem jött haza, – a papnak az anyja –, hogy hazahozza a kócsot, s így a huszár nem tudta meg, hogy hány esztendősök.

De ha arra jár valaki, akkor megkérdezheti.

Itt a vége, fuss el vélle!

Forrás: Fábián Ágostonné: Bukovinai székely népmesék I., Ad Librum Kft., Budapest, 2009.

További mesék a Mesetárban.

Katonákról, huszárokról és obsitosokról készült mesegyűjteményünk (6+1 mesével) és Katonadolog! – Mesés foglalkoztató nyomtatható kártyákkal kiadványaink megrendelhető, e-book formában.

pompas_napok_huszaros_kiadvanyok_2.JPG

Pompás Napok csapatával várjuk jelentkezésetek és megkereséseiteket akár felnőttként érdeklődtök, akár gyermekeiteket szeretnétek mesei élményekhez juttatni. Pedagógus képzésekkel, felnőtt meseműhelyekkel, interaktív mese alkalmakkal és hagyományőrző programokkal akár házhoz is megyünk. 
Írjatok a pompasnapok@pompasnapok.hu címre, hogy személyre szabott programot alakíthassunk ki!

Kövessetek minket Facebook oldalunkon is!
Látogassátok meg weboldalunkat: www.pompasnapok.hu

logo.jpg

Ajánljuk figyelmetekbe e-book formátumú módszertani füzeteinket, amelyekben kidolgozott mesefeldolgozásokat találtok.

Szakmai közösségeinkhez érdemes csatlakoznod, hisz óvodás és kisiskolás korosztályok számára népi játékot témában és a népmesék világában kérhetsz tanácsot vagy oszthatsz meg tapasztalatokat. 

Szólj hozzá

mese március 15. furfangos mesék népmese huszár Pompás Napok Mesetár Az egyszeri huszár