2022. máj 23.

Lukács Irén, Májai Tímea Erzsébet a marosvásárhelyi Manpel Napköziotthon - Mesés Népviselet Napja 2022

írta: Kormos Rebeka
Lukács Irén, Májai Tímea Erzsébet a marosvásárhelyi Manpel Napköziotthon - Mesés Népviselet Napja 2022

Mesés Népviselet Napja 2022 pályázatot a Pompás Napok csapata hirdette meg, hogy felhívja a figyelmet a közelgő VIII. Népviselet Napjára, amely 2022. április 24-én lesz. A pályázatra több, mint 50 intézmény/magánszemély jelentkezett. A beküldés lezárult, így most már megmutathatjuk a nagyvilágnak, milyen csodák érkeztek a postafiókunkba. Az eredményhirdetésre 2022. április 22-én kerül sor. A pályamunkákat egy 8 főből álló zsűri fogja véleményezni, és kiválasztani az első 3 helyezettet. Sorozatunkban külön blogposztokban mutatjuk be a pályázókat, és az általuk beküldött fotókat. Fogadjátok szeretettel Lukács Irén és Májai Tímea Erzsébet a marosvásárhelyi Manpel Napköziotthon középsősöknek készült pályázatát! A VIII. Népviselet Napja hivatalos oldalán pedig további információt találtok az évről évre egyre nagyobb közösséget megmozgató kezdeményezésről. 

mnnapja.JPG

 

A marosvásárhelyi Manpel Napköziotthonos Óvoda óvónői vagyunk, hosszú évek óta együtt vezetjük Csodagomba nevű csoportunkat. Jelenleg középcsoportos gyerekekkel foglalkozunk. Az oktató-nevelő tevékenység megtervezésénél nagy hangsúlyt fektetünk a népi kultúra megismertetésére, mely személyiségfejlesztő, közösségformáló erővel bír. 
A naptári év, az évszakok váltakozása lehetőséget ad arra, hogy betekintést nyújtsunk a jeles napjaink, ünnepeink világába. Népi gyermekjátékokat, mondókákat, népdalokat, népmeséket, népszokásokat építünk be a mindennapi tevékenységeinkbe, melyek által nemcsak ismeretben gazdagodnak a gyerekek, hanem fejlődnek érzelmi, esztétikai, erkölcsi téren, és nem utolsó sorban erősödik nemzeti identitásuk.

Téma indoklása

A Mesés Népviselet Napja pályázatra bábok és mesekellékek készítését terveztük abból a célból, hogy ezáltal is megismertessük a gyerekekkel a helyi népviseletet, ezen belül a ruhadarabok megnevezését. A fakanálbábok a mesélő szerepét töltik be, ezáltal a gyerekeket elkalauzolják egy népmesei falusi világba, mely A három kismalac című mesében jelenik meg. Azért döntöttünk e mese mellett, mert a csoportunkba járó gyerekek jól ismerik és szeretnénk, hogy a mesélés során aktív résztvevők legyenek a mesekellékek elhelyezésekor: megfelelő időben a megfelelő mesekelléket el tudják helyezni a táblán.

A népmese és a népviselet, mint a magyar kultúra részei összekapcsolódnak. Sok esetben népviseletben mesélnek a gyerekek: versenyek, mesehét, előadások, ünnepélyek alkalmával. Ezzel a pályázati anyaggal is azt szeretnénk kifejezni, hogy ez is egy hasonló lehetőség a népi kultúra ápolására. 

Palkó és Panna Meseországban
Témánk: Bábok, mesekellékek készítése A három kismalac magyar népmeséhez
Felhasznált anyagok
Fakanálbábok (Palkó és Panna):

  • fakanalak, fonalak, piros szőttes vászon, fehér gyolcs anyag, fekete posztó és szövetanyag, fekete filc

Mesekellékek:

  • Színes filcanyagok: kék, zöld, sárga, narancssárga, barna, piros, szürke, lila, rózsaszín, fekete, fehér
  • piros karton
  • vastag karton
  • hurkapálca
  • gyufaszál
  • spatula

Elkészítés folyamata

Fakanálbábok

  • a szükséges népviselet kiszabása és kézzel való megvarrása a fiú és a lány báb számára
  • hajfonat elkészítése fonalból
  • tarisznya kiszabása, összevarrása
  • posztósapka kiszabása
  • bajusz kiszabása

Panna báb összeállítása:

  • ruhadarabok feladása: ráncos buggyos ing, ráncos szoknya, mellény, kötény
  • hajfonat felragasztása

Palkó báb összeállítása: 

  • ruhadarabok feladása paraszting, mellény, priccses nadrág
  • sapka és bajusz felragasztása, tarisznya feladása

Mesekellékek

Háttér:

  • összecsukható kartontábla kék filcanyaggal beborítva
  • zöld filcanyagból szabott mező, sárga filcből nap
  • zöld és barna filcből fák, filcből színes virágok
  •  szürke filcből erdei ösvény

Házikók:

  • első házikó: barna filcből, háztetőre hurkapálca ragasztva
  • második házikó: világosbarna filcből kivágott házikóforma, szürke filcháztető, házkeretre spatula ragasztva, ajtókeret hurkapálcából, ablakkeret gyufaszálból
  • harmadik házikó: piros filcből kivágott házikóforma, barna és narancssárga filcből ajtó, világosbarna filcből téglaformák kivágva és ráragasztva a házra, a háztetőn vékony piros kartoncsík befűzve cserép gyanánt

Szereplők:

  • első malac: rózsaszín filcből malac alak kivágva, kék filcből ing, lila filcből kertésznadrág, fekete filcből a szemek, orrlyukak, körmök, barna filcből kalap
  • második malac: rózsaszín filcből malac alak kivágva, kék filcből kertésznadrág, fekete filcből a szemek, orrlyukak, körmök, zöld filcből barett sapka
  • harmadik malac: rózsaszín filcből malac alak kivágva, piros filcből blúz, barna filcből nadrág, fekete filcből a szemek, orrlyukak, körmök
  • farkas: szürke filcből kivágott farkasforma, piros filcből nyelve és füle, fehér filcből a díszítés, fekete filcből az orra

A foglalkozás menete:

  • egymás köszöntése: Szervusz, pajtás! Hogy vagy ma? Kivel jöttél?
  • Palkó és Panni bábok bemutatása, mint vendégek (honnan és miért érkeztek)
  • a bábuk népviseletének megfigyelése, ruhadarabok megnevezése
  • Meseország bemutatása a bábok által (melyik a kedvenc meséd)
  • indulás Meseországba (felvenni a mérföldjáró csizmát, a bűvös kalapot, a hamuba sült pogácsát a tarisznyába tenni és a szelek szárnyán elindulunk stb.)
  • mesei légkör megteremtése mesére hívogató mondókával:

"Egyszer régen, nagyon régen, kint jártam a mese réten.

Ahogy mentem, ahogy jártam tudjátok, hogy mit találtam?

Semmi mást csak egy mesét, kezdem is a legelejét."

  • az úton a mesedoboz megtalálása (mi lehet benne), mesekellékek megtalálása (minden gyerek kap egy kelléket)
  • Palkó és Panna mesélni kezdik a mesét, a gyerekek figyelnek, hogy a megfelelő pillanatban a náluk levő mesekelléket elhelyezhessék a táblán
  • a mese címe: A három kismalac

 

Élt egyszer egy kis házikóban az erdő szélén három kismalac. Már egészen kinőtték, ezért elhatároztak, hogy építenek maguknak saját házat. A legkisebb volt a leglustább, ezért ő szalmából épített házat és igen gyorsan el is készült vele. Ahogy készen lett, nyomban le is heveredett a fűben és csak nézte napestig az égen elhúzó felhőket.

A középső testvér fából kezdett építkezni. Látva azonban, hogy öccse már készen van, elkapkodta a munkát, hogy minél hamarabb csatlakozhasson a testvéréhez. A legidősebb téglából épített házat.

-Majd meglátjátok, mit ér a ti házatok a farkassal szemben! – figyelmeztette testvéreit, de azok rá sem hederítettek, csak élvezték a lágy tavaszi szellő simogatását.

Egy nap a farkas nagyon megéhezett és ezért kiódalgott az erdőből a mezőre, egészen a malackák háza tájékára. Bekopogott a legkisebb malachoz:

– Kismalac, engedj be! – kérte a malackát.

– Nem engedlek, mert megeszel! – szólt ki remegő hangon a kismalac.

– Akkor elfújom a házad! – kiáltott haragosan a farkas, majd vett egy nagy levegőt és azzal a lendülettel el is fújta a gyenge kis szalmaházat.

Szaladt, szaladt a kismalac a testvéréhez.

– Ui-ui testvérkém, engedj be, mert üldöz a farkas!

Nemsokára oda is ért és bekopogott a deszkaház ajtaján is:

– Kismalac, engedj be!

– Nem engedlek, mert megeszel!

– Akkor elfújom a házad! – kiáltott haragosan a farkas, majd ismét vett egy nagy levegőt és addig, addig fújta a faházat, amíg azt is sikerült összedöntenie.

Szaladt is a két kismalac a testvéréhez.

– Ui-ui testvérkém, engedj be minket, mert üldöz a farkas!

Nemsokára oda is ért a farkas és bekopogott a téglaház ajtaján is.

– Kismalac, engedj be!

– Nem engedlek, mert megeszel!

– Akkor elfújom a te házad is! – kiáltotta haragosan az éhes farkas, majd teleszívta a tüdejét levegővel és elkezdte fújni a téglaházat is. Fújta, fújta, de sehogy sem bírt el vele. 

A farkas egy darabig járt, kelt a ház körül és azon morfondírozott, hogy hogyan juthatna be, hogy megegye a malackákat. Végül kerített egy hosszú létrát és felmászott egészen a kémény tetejére, hogy majd azon ereszkedik le a házba.

A legidősebb testvér azonban nem volt rest, gyorsan odatett egy nagy üstben vizet forralni a tűzre a kémény alá. A farkas a kéményből egyenesen a forró vízbe zuhant, és összeégette magát. Nagy jajgatás közepette kotródott el a házikótól. Úgy szaladt, vissza se nézett. Azt mondják, soha többé nem kívánta a malachúst!

A két kismalac pedig tanult a leckéből. Elhatározták, hogy többé nem lesznek lusták és nem kapkodják el a munkát sem. Építenek magunknak ők is téglaházat.

Foglalkozás befejezése:

  • Jutalomként Palkó és Panna megkínálnak mesemorzsával (frissen sült pogácsa).
  • Elbúcsúzunk Palkótól és Pannától, ők Meseországban maradnak, mi pedig visszarepülünk az óvodába.

Felhasznált irodalom:

Köszönjük a pályamunkát! Mesés Népviselet Napját kívánunk!

akcios.JPG

Hagyományok új felületeken, új köntösben

Hiszünk abban, hogy hagyományaink fontos tudást és megerősítést, intelmet hordoznak a mai ember számára is. Vegyük ismét birtokba ezeket az ismereteket, és építsük be a mindennapokba!

  • Videó anyagaink rövid interakciók, legyen szó játékról, meséről vagy tárgyalkotásról.
    Klikk erre a linkre! Megnézem a Pompás Napok You Tube csatornáját!
  • Mesetárunk 2017 óta egy bővülő gyűjtemény azokból a mesékből, amelyekhez a Pompás Napok csapata kötődik. Klikk! Ellátogatok a Mesetárba!
  • Játéktárunk javarészt népi játékokat tartalmaz, játékfűzéseket és néhány olyan ötletet is, amelyek a néphagyományban gyökereznek. Ezek a gyerekekkel való együttlétek alatt új variációként születtek meg.
    Klikk ide! Felkeresem a Játéktárat!
  • Szakmai cikkeink és vendégírónk tollából született írások is számos izgalmas témát feszegetnek, ötletekkel szolgálnak. A blog felületének jobb oldalán, a kereső funkcióval rákereshetsz konkrét kifejezésekre is.
    Klikk! Beleolvasok a blogba! 
    Népmese-foglalkozás címszóval ezeket a cikkeket több, mint 200.000 látogató olvasta el.
    Kattints rá! Nézzük, melyek ezek a cikkek!
  • Online előadásainkra, képzéseinkre várjuk a szülőket, pedagógusokat, gyerekekkel foglalkozó szakembereket, meseszerető felnőtteket.
  • Ajánljuk figyelmetekbe kiadványainkat, amelyekben kidolgozott mesefeldolgozásokat találtok. Az elektronikus módszertani anyagok az intézményi keretekhez illeszkednek és segítik az óvodás és kisiskolás korosztállyal való foglalkozást.

logo.jpg

Kövessetek minket Facebook oldalunkon is!

Látogassátok meg weboldalunkat: www.pompasnapok.hu

Szólj hozzá

pályázat 2022 Mesés Népviselet Napja